|
Inlägg #1: Postat: 2006-01-26 17:36:00
|
|
Anna Veeder |
Det är nog både Israel, USA och Fatah självt som "bäddat" i så fall. Men i stort håller jag med dig.
|
| |
|
Inlägg #2: Postat: 2006-01-27 13:16:00
|
|
Jan E |
Föreslår att skuldbördan hos dem som ”bäddat” fördelas så här: 70 Israel pga ockupationen, den kränkande behandlingen av palestinier, muren o statsterrorismen, 20 USA pga av det i praktiken ovillkorliga stödet för Israel genom åren och 10 Fatah/den palestinska myndigheten pga korruptionen och den allmänna oförmågan.
|
| |
|
Inlägg #3: Postat: 2006-01-27 14:50:00
|
|
CMO |
Törs man föreslå att några promille av skuldbördan reserveras för de omgivande arabländerna med anledning deras militära anfall på Israel, vilket var själva upprinnelsen för ockupationen, och kanske rent av en "ppm" av skulden för det palestinska för att de inte producerat ett demokratiskt alternativ att rösta på nej, bort hädiska tanke. EU, Norden, Sverige, och framför allt Jan E däremot är i stigande ordning ljustes riddarvakt.
|
| |
|
Inlägg #4: Postat: 2006-01-27 16:16:00
|
|
Jan E |
OK, jag kan gå med på några promille. Det var dumt av dem att hoppa på Israel, men så fick de ju också på moppo. Men de kan inte lastas för att ockupationen fortsätter efter 40 år. Nej, nåt vidare demokratiskt palestinskt alternativ har ju inte funnits, men man kan inte heller begära att demokrati enligt vår definition ska kunna utvecklas i ett ockuperat land, befolkat av människor som behandlas som andra klassens medborgare och som ständigt har fått sina nationella rättigheter kränkta,
|
| |
|
Inlägg #5: Postat: 2006-01-27 16:16:00
|
|
Jan E |
forts/ med allt värre frustration som följd. Ett sånt samhälle är ju naturligtvis en grogrund för extremism och det hade snarare varit ett under om demokrati med tillhörande rättsliga institutioner hade kunnat utvecklas där. Den stora tragiken är att statsbildningen Israel är orättfärdig, eftersom förutsättningen för dess bildande och fortsatta existens var förtryck och fördrivning.
|
| |
|
Inlägg #6: Postat: 2006-01-27 16:16:00
|
|
Jan E |
Ingen särskilt konstruktiv kommentar, det medges, men jag har som väl är ingen skyldighet att vara konstruktiv i frågan. Jag ser nämligen ingen lösning. Israel kommer aldrig att släppa ifrån sig all ockuperad mark, utrymma bosättningar på Västbanken och låta en livskraftig palestinsk stat med östra Jerusalem som huvudstad bildas. Därför finns ingen lösning inom överskådlig tid. Utan bara mer frustration och mer våld och mer motvåld.
|
| |
|
Inlägg #7: Postat: 2006-01-27 18:26:00
|
|
CMO |
6/ Varför skulle Israel inte göra det? OM en majoritet av Palestinierna vänder sig bort från terror och rasism och betackar sig för "hjälp" från de omgivande muslimska diktaturerna?
|
| |
|
Inlägg #8: Postat: 2006-01-27 18:27:00
|
|
CMO |
Det är inte bara Israelerna som får ligga i den säng de själva bäddat.
|
| |
|
Inlägg #9: Postat: 2006-01-27 18:40:00
|
|
Janne B |
Med sorg i hjärtat kan jag inte annat än instämma i dysterheten här ovan.Jag var 10 år då Israel utropades och minns mina föräldrars glädje över detta.Nu skelle Fredens Tusenårsrike komma. Judarna räddade undan vidare förföljelse osv./ Men det blev tvärtom nästan. Har Israel varit värre ute någonsin med båda Hamas och Iran tätt inpå livet? Palestinierna riskerar utsvältning av stora delar av "västvärlden". Vilket kommer att öka hatet
|
| |
|
Inlägg #10: Postat: 2006-01-27 18:45:00
|
|
CMO |
Vad har "väst" med en "utsvältning" av palestinierna att göra. Är väst skyldiga att försörja dem? Inklusive fru Arafats klädkonto?
|
| |
|
Inlägg #11: Postat: 2006-01-27 19:01:00
|
|
GunnarL |
5/ Här råder en smått egendomlig diskussion. Äntligen har man hållit ett till synes korrekt demokratiskt palestinskt val, men då upptäcker man till sin fasa att väljarna röstat fel! Jävla folk! I övriga arabvärlden har man väl knappast varit i närheten av ett sådant val.
|
| |
|
Inlägg #12: Postat: 2006-01-27 19:03:00
|
|
GunnarL |
9/ Skyldigheten att stötta palestinierna borde väl inte vara störst hos "väst" utan snarare hos de arabiska "vännerna" som genom sina misslyckade krig försatt palestinierna i en hopplös situation. Men arabländerna har svikit totalt! Nu förlitar man sig på EU och USA.
|
| |
|
Inlägg #13: Postat: 2006-01-27 19:07:00
|
|
GunnarL |
Man skall inte heller glömma att Israel faktiskt är en ockupationsmakt! När fransmän, norrmän, danskar, osv. skapade motståndsrörelser och bekämpade den tyska ockupationsmakten under kriget blev de hjälteförklarade, medan palestinierna klassas som terrorister. Historiskt har det väl alltid varit OK att bekämpa en ockupationsmakt?
|
| |
|
Inlägg #14: Postat: 2006-01-27 20:24:00
|
|
Janne B |
10 CMO/ Som jag har fattat det så har väst bidragit med enorma belopp till palestina, inte bara till Myndighetens korruption, utan även till mat, sjukvård mm. Nu hotas det ju med att inget EU-land ska sända ett nickel.Det kallar jag utsvältning./ Är väst skyldiga att försörja dem frågar du? Nej men de har blivit rätt vana med det eftersom arabländerna svikit.
|
| |
|
Inlägg #15: Postat: 2006-01-27 20:29:00
|
|
Janne B |
11,12,13 GunnarL/ Ja dina tre stycken visar ju glasklart hur svårt läget är.Om allt stöd dras in från väst så måste Hamas söka ek och annat stöd hos Iran och andra arbländer.Ungefär som när USA bojkotta Kuba så att de bara fick stöd av Sovjet./ Jag minns hur det stod i Telefonkatalogen flera sidor om att varje svensk var skyldig att på olika sätt bekämpa en ockupationsmakt i Sverige.I evighet. Alla påståenden om att Sverige gett upp skulle vara falska.
|
| |
|
Inlägg #16: Postat: 2006-01-27 20:32:00
|
|
Janne B |
Tips gavs om civil olydnad. Nya lagar skulle inte följas, bara gamla svenska.Friska män skulle sätta på sig en armbindel och skaffa gevär.Kanske det står kvar i telefonkatalogen?
|
| |
|
Inlägg #17: Postat: 2006-01-27 20:34:00
|
|
Janne B |
Det mest hoppfulla i dagens situation är ju att vinnarna och förlorarna i detta val inte börjat skjuta på varandra eller kasta varandra i fängelsehålor...Kanske det finns mer sans och vishet än vad vi räknat med...
|
| |
|
Inlägg #18: Postat: 2006-01-27 20:46:00
|
|
bloggeri |
Hamas seger i valet kan vara det mest positiva som hänt. I regeringsställning kanske de tar ansvar för landets utveckling och i detta ingår att inte använda terror mer. De borde känna spelreglerna såpass väl att de förstår att hela världen skulle vändas mot dem om de fortsätter med terrorism som kampmetod.
|
| |
|
Inlägg #19: Postat: 2006-01-27 20:48:00
|
|
bloggeri |
Samtidigt kan valet av Hamas också ses som en protest mot USA:s krig i Irak. Det håller på att bildas en stark islamistisk konstellation med Iran-Syrien-Palestina, men också Egypten där sympatierna för islamisterna ökar. Allt är USA:s fel.
|
| |
|
Inlägg #20: Postat: 2006-01-27 20:50:00
|
|
Janne B |
Förvandla en gerilla, motståndsrörelse till ett politiskt parti har på de flesta håll varit mycket svårt. Castro går fortfarande efter 50 år i uniform. Mandelas parti lyckades rätt väl med omvandlingen. Men ngn Mandela har ännu inte skymtat i Hamas, snarare tvärtom. /Men Blogg jag hoppas att du har rätt.
|
| |