|
Inlägg #1: Postat: 2006-01-23 01:00:00
|
|
tobias |
Medellivslängden säger inget om livskvalitén. Du måste också medge att du inte kan veta om mobiltelefoner på lång sikt kan orsaka hjärntumörer. Det finns ingen som vet med säkerhet idag. Som jag skrev i artikeln också har många allvarliga sjukdomar ökat dramtiskt. Den dag du eller någon närstående drabbas av cancer eller MS, så tror jag du tänker över om den livsstil vi lever idag verkligen var värt det.
|
| |
|
Inlägg #2: Postat: 2006-01-24 11:39:00
|
|
Per W |
Att vissa sjukdomar ökar när medellivslängden blir längre är bara naturligt och logiskt. Nåt skall man ju dö av och är det inte av svält så kan man ju vara tacksam.
Vidare, livskvalité vem bestämmer vad det är? Tobias kanske?
|
| |
|
Inlägg #3: Postat: 2006-01-24 11:52:00
|
|
Per W |
Medllivslängden ökade i Sverige med 28 år under 1900-talet! Barnadödligheten försvann nästan.
Hur kan man då säga att sjukligheten har ökat de senaste 100 åren? Var de alltså friska när de dog då? Eller lever vi så länge nu att vi hinner få "vällevnadssjukdomarna"?
|
| |
|
Inlägg #4: Postat: 2006-01-24 12:43:00
|
|
Janne B |
Förr dog man av sina sjukdomar, nu lever man med dem under besvär. Ett benbrott för 100 år sedan innebar ofta döden, för man kunde inte försörja sig längre,även om man inte dog av akuta inflammationer osv. Blindtarmsinflammation, tarmvred och mycket annat var direkt livshotande. Nu finns det folk som lever i över 10 år med vissa former ac cancer.
|
| |
|
Inlägg #5: Postat: 2006-01-24 12:48:00
|
|
Janne B |
För 60 år sedan fanns det provinsialläkare och stadsläkare med mycket begränsade resurer. Folk på landet sökte ofta vård sent, för sent. Lite bättre i större städer som hade sjukhus/lasarett. Den stora revolutionen är våra Vårdcentraler i varje kommun. Närheten till vård och förebyggande har starkt påverkat livslängden hos oss. Våra kunskaper om egenvård har ju också ökat starkt.
|
| |
|
Inlägg #6: Postat: 2006-01-24 12:50:00
|
|
Janne B |
Sannolikt är det all uypplysning och förebyggandxe verksamhet som ökat livslängden mer än hjärnkirurgi.
|
| |
|
Inlägg #7: Postat: 2006-01-24 17:01:00
|
|
Sunny |
Janne: så är det ju. Kunskaper om kost,hygien osv.
|
| |
|
Inlägg #8: Postat: 2006-01-24 17:38:00
|
|
Janne B |
Vår mat har ju helt andfra kvaliteer än för 75 år sedan. Kylskåp och frys gör ju vår mat hållbar. Alla vår konservburkar också. Vi får näring och vbitaminer som aldrig förr, året runt. Detta gör oss reda att bekämpa sjukdomar. //Samtidigt är det ju upprörande att norsk torsk körs till kina för beredning innan den sänd åter hit för konsumtion. Svenska och franska läskedrycksbilar möts på Öresundsbron.
|
| |
|
Inlägg #9: Postat: 2006-01-25 12:16:00
|
|
tobias |
Per W, m fl: Jag är rädd att mitt budskap med artikeln inte gick fram, så jag förtydligar: jag sa inte att sjukligheten ökat, utan att flera allvarliga sjukdomar ökat dramatiskt i de rika industrialiserade länderna och det beroer helt och hållet på vår förändrade miljö och livsstil. Vi går alltså mot en förändring som vi inte har nån större koll på hur den kommer förändra våra liv. Det är värre än svält och fattigdom, eftersom vad som helst kan hända.
|
| |
|
Inlägg #10: Postat: 2006-01-25 13:02:00
|
|
Janne B |
Det är ju inte förvånade att nya allvarliga sjukdomar sprids fort över världen, när vi transporterar livsmedel och allt annat kors och tvärs. Den nu aktuella fågelsjukan sprids inte efter fågelstrecken utan efter flyglinjerna. Fortare än någon fågel kan flyga. För folk som vet lite om pandemier och epidemier måste allt detta globala resande vara skräckinjagande.
|
| |
|
Inlägg #11: Postat: 2006-01-25 13:02:00
|
|
Janne B |
Jag hörde en predikant förkunna att den dag ”tusenårsriket” upprättas så kommer Jesus att förbjuda dessa smittoöverförande mattransporter. Han läste upp ett bibelord som skulle klarlägga saken. Nu läser inte jag Bibeln på det sättet, men visst finns det en del visdom i de gamla skrifterna.
|
| |
|
Inlägg #12: Postat: 2006-01-25 22:06:00
|
|
Sunny |
Nej detta talar mina resande barn ständigt om. Under varje långresa blir de smittade av någonting medan de sitter på planen: folk kommer från alla jordens hörn o luften därinne cirkulerar ju runt. Hade spanska sjukan utbrytit i dag hade den spritt sig som en löpeld på kort tid den var illa som den var
|
| |
|
Inlägg #13: Postat: 2006-01-25 22:09:00
|
|
Sunny |
Tänk er en sjuk människa i en epedemisk sjukdom som kliver på i säg Bankok. Ett halvt dygn senare byter han plan i säg Amsterdam. Där sprids hans medresenärer till olika plan till olika världsdelar o inom mindre än 2 dagar finns sjukdommen globalt!
|
| |
|
Inlägg #14: Postat: 2006-01-25 22:37:00
|
|
Janne B |
Virus är ytterst små saker i jämförelse med baciller/bakterier.Har det kommit in i kroppen så bosätter det sig i våra celler och tar kommandot över dem. Därför finns det knappast någon antibiotika mot dem, för den skulle döda cellen också.
|
| |
|
Inlägg #15: Postat: 2006-01-25 22:38:00
|
|
Janne B |
Viruset felprogrammerar eller styr ett sjukdomsförlopp i kroppen.På b
|
| |
|
Inlägg #16: Postat: 2006-01-25 22:40:00
|
|
Janne B |
Viruset felprogrammerar eller styr ett sjukdomsförlopp i kroppen.På bara en timme kan man bli jättesjuk./ Det är mycket förvånade att vi inte hela tiden har stora influensaepidemier som går varv efter varv runt Jorden. Så som spanskan och digerdöden slog till trots de obetydliga kommunikationer vi hade då.
|
| |
|
Inlägg #17: Postat: 2006-01-25 23:19:00
|
|
Hugo O |
Vi är otroligt mycket friskare idag än för 90 år sen när spanskan härjade. Influensaepidemierna har vi ju, varje år, men de flesta märker inte så mycket av dem.
|
| |
|
Inlägg #18: Postat: 2006-01-25 23:27:00
|
|
Hugo O |
Så om - eller snarare när - det dyker upp en ny spanska så kommer den att sprida sig fort men inte skörda tillnärmelsevis lika många dödsoffer.
|
| |
|
Inlägg #19: Postat: 2006-01-27 12:31:00
|
|
Per W |
Svar 9: Citat ".....vi faktiskt blivit sjukare de senaste 50-100 åren och att detta är välkänt....." . Nej, jag har inte läst fel.
|
| |
|
Inlägg #20: Postat: 2006-01-27 22:52:00
|
|
tobias |
Per W: vi har blivit sjukare när det gäller vissa sjukdomar som inte ens existerade förut. medans vissa har fösvunnit helt tack vare vaccin och ökad renlighet. men det jag menade är att vi blivit sjukare sen barnadödligheten och medellivslängden steg till dagens nivå ungefär. även om flera gamla sjukdomar försvunnit eller inte utgör något hot, har väldigt många nya tillkommit och ökat dramatiskt och fortsätter öka.
|
| |