Häxjakt på drinkare & nymfomaner

Inlägg #1: Postat: 2006-01-22 20:47:00
Stefan Whilde
Ja, Catherine Millet är en fysisk person och den enda som kan döma henne moraliskt är hon själv, ändå väckte hennes självbiografi ett ramaskri, inte bara i Frankrike.
Inlägg #2: Postat: 2006-01-22 22:13:00
bloggeri
Ven döma en tjuv för att han ger sig in till Wilde? Tjuven är väl bara ute efter att göra som han vill? Att boken Jack väckte nån form av moralisk panik är inte sant. I pressen höjdes Lundell till skyarna. Moraltanterna höll såvitt jag minns tyst. Lundells alkoholproblem var inte kända förrän Pettersson på AB skrev en bok om turné med Lundell. En dålig bok utan genomslag.
Inlägg #3: Postat: 2006-01-22 22:15:00
bloggeri
Däremot gick moralisterna igång sent tidigt 90-tal när Lundell tog återfall och ställde in föreställningar med förklaringen att en inställd show är också en show. Men ingen moralisk panik rådde. Man tyckte han svek publiken och inte stod för detta.
Inlägg #4: Postat: 2006-01-22 22:22:00
bloggeri
Att Lundell gjorde narr av 68-orna har jag aldrig hört förr. Lundell är ju faktiskt en kille som ser politiskt rött och många av hans senaste låtar anses vara samhällskritiska. Men han tillhör 69-orna. Dom som surfade på gröna vågen ut på landet med brass, booze, självhushåll, konst och simpelt leverne. Wihldes bild av Lundell är inte korrekt. Förutom att vara romantiker är Lundell också moralist, det framgår tydligt av hans litterära arbeten.
Inlägg #5: Postat: 2006-01-22 22:28:00
Stefan Whilde
Om Millet blivit våldtagen istället för att följa sin fria vilja hade hon kanske agerat liknande Märta Tikkanens huvudperson. Ett inbrott är också en våldtäkt och tjuven kommer på egen risk.
Inlägg #6: Postat: 2006-01-22 22:30:00
Stefan Whilde
Listan på Lundells kritik mot den politiskt korrekta rödvinsvänstern kan göras lång, se "Kitsch" från 78, hela "Kär och galen"-plattan, romanen "Hjärtats ljus" etcetera.
Inlägg #7: Postat: 2006-01-22 22:33:00
Stefan Whilde
Lundell hade kulturfolket i hasorna fram till avbönen "Stackars Jack", de höll sig något i skinnet men vänstertidningarna med Röd press i spetsen gick hårt åt hans skivor och böcker, inte minst attackerade de Lundells "avsaknad" av politiskt engagemang, dvs han var inte som han borde politiskt sett.
Inlägg #8: Postat: 2006-01-23 08:16:00
bloggeri
Whilde. Röd Press? Har aldrig hört tsalas om den tidningen heller. Om nån liten sekt gick hårt åt Lundell politiskt så vem kan bry sig? Lundell och Vreeswijk påminner om varandra. De har en radikal icke-borgerlig grundsyn. Du får försöka hitta dina new age-hjältar någon annanstans. Lundell slår banne mig inte från höger när han kritiserar samhället. Han har kvar mycket av sin arbetarmoral, svårförstådd för medelklassbarnen, men med tydligt klassperspektiv för oss andra.
Inlägg #9: Postat: 2006-01-23 08:17:00
bloggeri
Rödvinsvänstern var en småborgerlig företeelse, kultur som lekte radikala för karriärens skull. Dessutom har Lundells resa varit lång och krokig. Han är en sökare både poltiskt och existentiellt och sörjer ju klart och tydligt folkhemmets ideal.
Inlägg #10: Postat: 2006-01-23 09:39:00
Stefan Whilde
Det enda jag med säkerhet vet om s.k new age-anhängare är att dom kallas existentiella sökare. "Bloggeris" argument går runt, runt och det är helt okej för min del. Klasskampen får väl betraktas som gammal skåpmat, en politisk chimär.
Inlägg #11: Postat: 2006-01-23 19:45:00
Björn_T
sv 8: Sakupplysning:Röd Press var Ung vänsters tidning de hette väl Kommunistisk Ungdom på den tiden?, så det rör sig alltså inte om någon liten sekt.
Laddar...