Elisabeth Georges omvända rasism

Inlägg #1: Postat: 2006-01-19 10:49:00
Stefan_B
Först och främst ska man skilja på äpplen och päron: fördomar och generaliseringar är inte rasism, åt något håll. Men när det gäller det förstnämnda så spelar faktiskt maktpositioner in. Jämför fördomsfulla uttalanden om hemlösa eller handikappade gentemot politiker så förstår du vad jag menar.
Inlägg #2: Postat: 2006-01-19 17:36:00
Skåneman
Gränsden mellan fördomar/generaliseringar och rasism är i högsta grad flytande, och i vissa lägen är begreppen närmast synonyma. Om man t. ex. tillskriver en viss etnisk grupp vissa negativa egenskaper så gör man en generalisering som tveklöst kan tolkas som ett uttryck för rasism. Men huruvida ett sådant uttalande klassificeras som rasism eller ej tycks ofta bero på föreställningar kring de inblandade parternas maktpositioner i samhället.
Inlägg #3: Postat: 2006-01-19 17:42:00
Skåneman
forts.: Om jag som infödd svensk skulle hävda att alla araber är potentiella våldtäktsmän med en kvinnosyn som hör hemma på medeltiden, så skulle jag troligen bli anklagad för rasism. Och det med rätta, eftersom jag i så fall skulle göra en mycket grov och osann generalisering.
Inlägg #4: Postat: 2006-01-19 17:43:00
Skåneman
forts. Men om Hassan från Libanon hävdar att alla svenska kvinnor är lösaktiga horor i avsaknad av sexualmoral, eftersom de i motsats till många muslimska kvinnor tillåts leva fria självständiga liv, då är folk inte lika benägna att anklaga Hassan för rasism - trots att hans uttalande i så fall är lika rasistiskt som min generalisering om araber.
Inlägg #5: Postat: 2006-01-19 17:45:00
Skåneman
Och varför är det så? Jo, därför att vi skolats in i föreställningen att invandrare på något sätt är "offer", och att de är i ett slags socialt underläge, och att vi därmed inte kan ställa samma krav på dem som på majoritetsbefolkningen.
Inlägg #6: Postat: 2006-01-19 17:49:00
Skåneman
forts. Men om vi agerar på detta sätt säger vi också - implicit - att invandrare är någon sorts mindre vetande, mera primitiva människor som är oförmögna att förändra invanda värderingar och beteendemönster. Vi behandlar dem i så fall ungefär som barn som tillåts hålla kvar vid barnsliga, omogna, onyanserade och felaktiga föreställningar om världen, för att de är just barn.
Inlägg #7: Postat: 2006-01-19 17:51:00
Skåneman
forts. Om vi verkligen vill ta avstånd från rasism och markera att alla människor har lika värde måste vi alltså ställa samma krav på invandrare och etniska minoriteter att inte vara fördomsfulla och rasistiska som vi gör på infödda svenskar.
Inlägg #8: Postat: 2006-01-19 21:55:00
Franklin
Mycket bra formulerat Skåneman, jag håller med dig till 100. Men Stefan har också en poäng i det han skriver. När en majoritet, som dessutom besitter makten, gör generaliseringar baserat på fördomar så är det på ett sätt värre. Det slår mycket hårdare mot den utsatta gruppen som kanske inte har de medel som krävs för att försvara sig.
Inlägg #9: Postat: 2006-01-19 21:57:00
Franklin
Forts. Men visst borde vi jobba hårdare emot den rasism som frodas bland en del invandrare. De ska verkligen inte komma undan bara för att de använder sin kultur och religion som täckmantel. Vilket tyvärr sker allt för ofta. Dessutom borde inte vi svenskar vara så fega att vi inte vågar ifrågasätta dessa ibland mycket förlegade värderingar. Det vinner ingen på.
Laddar...