USA:s demokratiska kollaps

Inlägg #1: Postat: 2006-01-18 18:30:00
bloggeri
Human rights group said on Wednesday that torture and other abuses committed by the United States in its war on terrorism have damaged American credibility and hurt the global human rights cause." CMO skulle säkert tycka att världen vore bättre utan alla dessa amerikanska landsförrädargrupper. Dessa kommunister som klagar på Bush ska självfallet hålla käften. Annars är det inte demokrati.
Inlägg #2: Postat: 2006-01-18 18:59:00
bloggeri
Vad nytt under solen? I en annan tid kallade FBI Martin Luther King för the "most dangerous and effective negro leader in the country" och deklamerade att man skulle "take him off his pedestal."
Idag är MLK näst intill helgonförklarad med en egen dag i USA. Makten i USA har alltid haft problem. Från McCarthy via Nixon till idag Bush.
Inlägg #3: Postat: 2006-01-18 19:28:00
CMO
1/ Jag har inget att invända mot uttalandet i alla fall så som du citerar det utan håller med.
Inlägg #4: Postat: 2006-01-18 20:09:00
El Guatusi
Blog: "Makten i USA har alltid haft problem". Exakt! Och just sa ska det vara i en demokrati! Makten har daremot ALDRIG problem i mindre sjalvkritiska lander, dar massmedia graver mindre och kulturetablissemanget, filmregissorer m fl helst talar om annat. Kan du tanka dig en svensk Oliver Stone? En fransk Noam Chomsky? En arabisk Michael Moore? Tror inte det.
Inlägg #5: Postat: 2006-01-18 21:20:00
bloggeri
Guatusi, sorry men jag uttryckte mig galet. Skulle ha skrivit "makten i USA har alltid haft problem med demokratin". Eller "demokrati har alltid varit ett problem för makten i USA." Självfallet har makthavarna alltid gjort som de velat over there. Glöm inte att apartheid upphörde för bara 40 år sen i USA. I en demokrati kan per definition inte finnas apartheid. I en demokrati är alla lika, framförallt inför lagen som Lord skriver.
Inlägg #6: Postat: 2006-01-19 09:39:00
El Guatusi
/5 Rasdiskrimineringen ar en skam, saval i USA som pa andra platser. Sverige hade knappast nagon fargad befolkning fore 1970-talet, varfor vi bara kan hypotisera over hur vi hade behandlat en minoritet med annan hudfarg. Med tanke pa hur vi inte ville slappa in flyende judar pa 40-talet ar det val ytterst tveksamt om vi behandlat svarta battre an USA eller ngn annan stat.
Inlägg #7: Postat: 2006-01-19 09:42:00
El Guatusi
Se pa dagens debatt betraffande EU som ett hot mot "det specifikt svenska" och vrid i ditt inre klockan sag 70 ar tillbaka i tiden. En ledtrad: kika pa svenska skamtteckningar hur svarta, judar o andra framstalldes pa den tiden. Jag tror du inser att rasismen var rumsren pa den tiden, i nastan samtliga kulturer.
Laddar...