Inlägg #1: Postat: 2006-01-18 18:43:00
|
stålis |
Merci, för 5:an. Vill givetvis inte verka äckligt självgod, men tycker själv att jag blir bättre & bättre p g a att mina artiklar blir kortare & kortare.
Fast i en bättre värld, vore jag bara värd en 3:a. Men tack ändå!
|
|
Inlägg #2: Postat: 2006-01-18 19:02:00
|
Redliner |
araber skildras som hatiska mördare i nästan alla hollywoodfilmer som existerar...
|
|
Inlägg #3: Postat: 2006-01-18 19:02:00
|
Redliner |
arabar skildras som hatiska mördare i nästan alla hollywoodfilmer som existerar...
|
|
Inlägg #4: Postat: 2006-01-18 19:04:00
|
Franklin |
Jag kan inte se någon som helst rasism i dina citat, inte ens om jag verkligen försöker. Tycker nog att det här var ganska långsökt faktiskt.
|
|
Inlägg #5: Postat: 2006-01-18 19:50:00
|
Anders Klasson |
Det är ett par saker jag vill säga nu
när ni tagit upp frågan om raser.
Alltså,för det första - för att raserna
ska kunna bli Jämlika så måste man
först erkänna att dom faktiskt finns.
För det andra skapar man ingen
jämlikhet genom att trycka ner eller
förakta vita,bara ett pyrande hat
som på sikt kan skapa krig.Om inte
Vänstern vill lära sig detta så sluta
vara Vänster och byt inriktning på
livet och politiken.
|
|
Inlägg #6: Postat: 2006-01-18 21:35:00
|
Sunny |
Interssant. Jag samlar på damens böcker o brukar roat läsa hur hon försöker beskriva de engelska klassklyftorna: Ibland är hon nog lite fel ute efetrsom hon ser dem ifrån en Amerikans synvinkel??
|
|
Inlägg #7: Postat: 2006-01-18 22:02:00
|
Stefan_B |
Bah. Om du tycker att det där är rasistiskt så skulle du väl få en hjärtattack om du hörde vad borgmästaren i New Orleans sa i sitt tal på Martin Luther King-dagen.
|
|
Inlägg #8: Postat: 2006-01-18 22:52:00
|
Anders Klasson |
Tony Blair vill sätta ledaren för
Englands näst näst största parti
BNP i fängelse för att han
offentligt kritiserat islam.Det Fria
ordets försvarare runt hela Världen
protesterar emot detta.Om du följer
denna länk har även du som vill
möjlighet att protestera emot detta:
Länk: thetruthisnodefense.com
|
|
Inlägg #9: Postat: 2006-01-19 08:45:00
|
El Guatusi |
Stalis, logiskt sett ar uttrycket "omvand rasism" djupt rasistiskt, da det faktiskt forutsatter att det finns en "normal rasism", vita manniskors gentemot fargade och att denna s a s ar naturlig. Men fargades rasism mot andra fargade eller mot vita dvs rosa manniskor ar rasism ratt o slatt, o inte "omvand".
|
|
Inlägg #10: Postat: 2006-01-19 09:18:00
|
Jan E |
Fånigt och långsökt. Ståhlberg har hittat några rader i en deckare som han som vit man finner kränkande. Jag undrar hur många kränkande rader om svarta människor han läst under årens lopp utan att höja på ögonbrynen det minsta? Föreslår att Ståhlberg skickar ett brev till Elisabeth George och uttrycker sin indignation i stället för att tramsa i dessa spalter. P.S. Undrar om Ståhlberg har ”vit, hetero, medelålders” även på sitt visitkort? Skulle inte förvåna mig.
|
|
Inlägg #11: Postat: 2006-01-19 10:16:00
|
Skåneman |
Jag tycker absolut att Ståhlberg har en poäng. Detta är samma fenomen som när vi accepterar att invandrare har fördomsfulla åsikter om infödda svenskar, medan det omvända ses som rasism. Detta beror förstås på att man lärt sej se svarta o. invandrare som offer för rasism o. förtryck. Man utgår från att dessa människor är i ett underläge, och accepterar därför deras fördomar och generaliseringar medan motsvarande fördomar o. generaliseringar från vita el. infödda svenskar skulle ses som rasism.
|
|
Inlägg #12: Postat: 2006-01-19 10:41:00
|
Per W |
Så här förvirrad blir debatten om man inte skiljer på fördomar och rasism. Man kan ha fördomar och förutfattade meningar som kan var välgrundade och bero på kulturella och etniska skillnader om svarta, judar och vita m fl utan att hemfalla åt rasism som pekar ut någon grupp som underlägsen och mindre värd
|
|
Inlägg #13: Postat: 2006-01-19 10:53:00
|
Per W |
Att en svart man upplever vita kvinnor som "iskalla" kan ju bero på att han just bemöts på det negativa sättet.
|
|
Inlägg #14: Postat: 2006-01-19 15:40:00
|
stålis |
Om en feminist påvisar kvinnoförnedring i populärkulturen så hyllas hon, men om jag upptäcker
dubbelmoral i en deckare rörande budordet att inte generalisera utifrån hudfärg, så är jag "långsökt". Jag kunde lika gärna använt en amerikansk film för att visa på det västerländska samhällets dubbelmoral i fråga om hudfärg.
|
|
Inlägg #15: Postat: 2006-01-19 17:23:00
|
terry |
Men Eve Bowen är väl svart?
|
|
Inlägg #16: Postat: 2006-01-19 18:27:00
|
Per W |
Om nu den fiktive Nkata i E Georges bok uttalar sig generaliserande om vita kvinnor....? Vad är problemet? Är författaren rasistisk eller fördomsfull när beskriver hon en rollfigur som har vissa fördomar obs inte rasism!. Hon kanske har träffat honom "in real life".
|
|
Inlägg #17: Postat: 2006-01-19 18:44:00
|
CMO |
Tycker mig ana en tydlig dubbelmoral här. Den sidan som normalt sett är väldigt frikostig med att slänga rasistepitet omkring sig har plötsligt blivit väldigt petnoga med definitionerna. Personligen tycker jag att det är absurt att anklaga författare för att deras romanfiguer inte är fördomsfria vare sig deras fördomar är PK eller ej
|
|
Inlägg #18: Postat: 2006-01-19 22:39:00
|
CMO |
Lite OT men Jag undrar om stålis sett detta: Länk: tinyurl.comoch i så fall vad det säger om korrelation mellan "massinvandring" och ökad våldsbrottslighet?
|
|
Inlägg #19: Postat: 2006-01-22 16:29:00
|
Unto S |
”… ett av våra allvarligaste brott, kvinnomord inom familjen, är "invandrarna" kraftigt underrepresenterade. Den vita majoritetsbefolkningen i Sverige mördar 30-40 kvinnor inom familjen varje år. Däremot är det så kallade hedersmordet ytterst sällsynt. Om detta kvinnomord vore lika vanligt som det helyllesvenska hustrumordet så skulle vi ha att göra med mellan fem och tio hedersmord per år. I själva verket finns det bara fyra kända fall från den senaste tioårsperioden.” Jan G
|
|
Inlägg #20: Postat: 2006-01-24 00:45:00
|
stålis |
Märkte att jag stavat fel på Elisabeth. Det ska va med ett z, alltså Elizabeth.
|
|