Det naturliga har spelat ut sin roll

Showing page 1 of 2: 1  2
Inlägg #1: Postat: 2006-01-17 06:19:00
peter_
Godmorgon Stålis! Om Josefine vill förkasta vetenskapen så har jag missförstått henne. Fanatiska muslimer och andra sk djupt troende på världens religioner är patetiska, mot bakgrund av vad den nutida människan har blivit upplyst om. Klart man kan behålla religionernas högstämda vördnad inför livet och hämta mycket inspiration och visdom ur dessa mungtusenåriga traditioner.
Inlägg #2: Postat: 2006-01-17 08:45:00
peter_
Hur kan man vänta sig att bli tagen på allvar med åsikter som att:

-terroristerna från WTC nu frtt disponerar 70-80 fd får man väl anta oskulder i himlen, som lön för mödan

-om jag inte sköter mig så återföds jag som kackerlacka
.
Inlägg #3: Postat: 2006-01-17 08:45:00
peter_
-Gud är allsmäktig och höjden av godhet. Exvis massmorden i Rwanda är ett uttryck för Guds oändliha visdom, barmhärtighet och godhet. Jag förstår inte det för att jag är för dum. Om jag kommer till himlen så kommer jag att få det förklarat. Köper jag inte detta så ska jag brinna i helvetet för evigt. Så har den oändligt vise och gode guden bestämt
Inlägg #4: Postat: 2006-01-18 00:28:00
Josefin Deiving
Alla behöver vi våra förklaringsmodeller för att slippa att ideligen omtolka vår verklighet. Däremot säger jag att man bör sträva efter en tolkningsmodell som manar för breddandet av gemenskapen.
I fallet islam skulle det innebära att man skulle tillstå alla individer ett tillträde till offentligheten. I islams tolkningsmodell har kvinnan inget tillträde till den offentliga gemenskapen och jag ska inte slänga sten i glashus, det har varit på samma sätt här.
Inlägg #5: Postat: 2006-01-18 00:30:00
Josefin Deiving
Men om man inte hela tiden omtolkar sin verklighet, så sker ingen förändring, ingen utveckling - ingen Sourze om du så vill.
Förändring sker för att folk orkar omtolka och omdefiniera, prova nytt och bygga vidare.
Inlägg #6: Postat: 2006-01-18 00:32:00
Josefin Deiving
Jag säger även att nationalstaten har spelat ut sin roll.
Nationalstaten var ju egentligen ett sätt för män att omdefiniera och bredda gemenskapen till att innefatta alla klasser i samhället; arbetare såväl som borgare och adel under en ny gemenskapsdefinition. Denna gemenskap kom här sedan att breddas ytterligare till att likaledes innefatta kvinnan.
Jag säger att gemenskapen heltiden bör växa för att innefatta fler. Först då rör vi oss framåt.
Inlägg #7: Postat: 2006-01-18 00:33:00
Josefin Deiving
Islam har dock verkligen fastnat i utvecklingen på det här området. Vilket är förvånande då det var män som bekände sig till islam som synes vara de enda som upprätthöll högre existentiellt tänkande och filosoferande efter Romarrikets fall ca600 – 1200 talet.
Detta när den mörka tidsåldern av religiös logikdiskvalificerande synes regera i bl.a. Tyskland England och Norden. Jag säger att Islam behöver omtolkas att innefatta fler i gemenskapen om målet är utveckling.
Inlägg #8: Postat: 2006-01-18 05:42:00
stålis
Jag retades bara när jag drog upp islam, Medveten om att det är tabu att kalla den religionen bakåtsträvande. Men det där med vetenskapen var mer allvarligt menat.
Det finns ett drag av bio-fobi och anti-intellektualism i Josefins inlägg - fast jag måste tillstå att jag charmas av hennes välformulerade svada.
Inlägg #9: Postat: 2006-01-18 05:48:00
stålis
Josefin: "Den som har auktoritet bör därmed kunna försvara sin auktoritet med argument -inte med våld som i djurriket. . . "
Gäller detta våra makthavares förkärlek för lagar som inskränker vår yttrandefrihet, såsom lagen om hets mot folkgrupp eller
den lag som kan ge förintelseförnekaren
David Irving 20 år i fängelse i Österrike?
Inlägg #10: Postat: 2006-01-18 07:50:00
El Guatusi
/6 Att nationalstaten spelat ut sin roll ar val att ta i? Lander som Frankrike o Holland rostade ju ett rungande NEJ till ett overstatligt EU aven om de knappast visste varfor. Att kvinnorna bor erovra sin rattmatiga del i samhallet haller jag helt och hallet med om. Det slog mig forra sommaren nar jag satt i Riksarkivet pa Kungsholmen - en verklig guldgruva for den som intresserar sig for vart lands forflutna -
Inlägg #11: Postat: 2006-01-18 07:52:00
El Guatusi
att uppat 3/4 av besokarna dar var man; och de fa kvinnor man sag var oftast i 50-arsaldern. Bland debattorerna har pa Sourze ar aven om inte ngn kvinna anvander en manlig pseudonym en stor majoritet man. Varfor ar kvinnor sa mkt mindre intresserade av politik och historia, mantro?
Inlägg #12: Postat: 2006-01-19 15:53:00
Josefin Deiving
Stålis, jag tycker att man ska lagstifta emot hat. Vi bygger alla gemenskaper på delade värderingar. Om David Irving inte följer reglerna för gemenskapen så bör han väl inte ha tillträde till den eller hur?
Inlägg #13: Postat: 2006-01-19 16:07:00
Josefin Deiving
El Guatusi, om du kan din politik så vet du att man inte röstade emot konstitutionen för att rösta emot samarbetet. I Frankrike röstade vänstersidan nej för att man liksom i Sverige räds för de kapitalistiska ”tendenser” man ser i samarbetet. De vill ha ett enat Europa men under en annan ekonomisk modell och där håller jag med.
Inlägg #14: Postat: 2006-01-19 16:08:00
Josefin Deiving
Högersidan röstade troligtvis nej, utöver den rent konservativa ej ändra/ ej omformulera aspekten nej. De såg dessutom att de blivit tvungna att göra kompromisser med de andra medlemsländerna på vissa punkter vilket de inte kunde godta. Det är rätt klassiskt att högern inte fattar att man måste kompromissa ibland om man ska kunna leva tillsammans.
Inlägg #15: Postat: 2006-01-19 16:22:00
El Guatusi
/14 Varfor denna mastrande ton? EU-konstitutionen var ett mkt socialt dokument, det vet du mkt val eftersom du last det. Daremot ar Chirac en mkt impopular politiker o fransmannen har ALLTID bestraffat det pol etablissemanget genom att rosta mot dess rad i folkomrostningar.
Inlägg #16: Postat: 2006-01-19 16:28:00
Josefin Deiving
Angående kvinnor, historia och politik så kan jag inte hålla med dig. Om du exempelvis slår på kvinnohistoria så är träffarna ändlösa. När jag läste historia på Södertörn så bestod min klass, till den överhängande delen, av kvinnor.
Det där är mycket en generationsfråga. I min generation har även kvinnan fått lära sig att hon kan göra anspråk på offentligheten. Så det blir nog fler kvinnor på riksarkivet ska du se.
Inlägg #17: Postat: 2006-01-19 16:28:00
Josefin Deiving
Även det politiska intresset är enormt. Att det ser ut som det gör på Sourze kan ha andra orsaker. Det finns exempelvis undersökningar på att det fortfarande är kvinnorna som gör den övervägande delen av hushållsnära arbete. Då blir det nog svårt att få tiden att räcka till, till att debatterande på Sourze?
Inlägg #18: Postat: 2006-01-19 16:35:00
Josefin Deiving
Ang Svar 15. Jag ber om ursäkt för mästrande ton. På resten i detta inlägg är jag nog böjd att hålla med dig.
Inlägg #19: Postat: 2006-01-19 16:39:00
El Guatusi
Josefin: Hoppas du har ratt, men jag ar langt ifran overtygad. I de allra flesta lander ar antalet kvinnor med politiskt intresse betydligt lagre, men jag upplever att skillnaden ar mkt mindre i Italien an i Sverige av lunchdiskussioner pa universitetet att doma. Och pa italienska utrikesministeriets arkiv var antalet kvinnor betydligt storre.
Inlägg #20: Postat: 2006-01-19 19:03:00
CMO
12/ Betyder det att även USA-hat ska förbjudas?
Showing page 1 of 2: 1  2
Laddar...