Inlägg #21: Postat: 2006-01-17 12:16:00
|
Don Giovanni |
18/ Ärligt talat förstår du inte vad jag vill säga - eller föredrar att inte förstå. Läs svar 2 en gång till. Ingen kräver av dig att du ska ta ställning och uttala dig i andra frågor än de du vill ta ställning till/uttala dig i. Men du kräver det av andra! Nämligen skribenter till vänster! Vad är det som gör att du kan strunta i de "regler" för skrivande som du själv ställer upp ?
|
|
Inlägg #22: Postat: 2006-01-17 16:38:00
|
Lars Nilsson |
20. Vänstern höll sig kvar längre än så på DN. Alla slutade inte samtidigt med Lagercrants. Tyvärr.
21. Jag har inte satt upp några egna "regler". Men eftersom vänsten ihärdigt hävdar ett närmast monopol på moral, fredsvilja och rättvisa får man finna sig i kritik när man är tyst i sina bästa grenar.
|
|
Inlägg #23: Postat: 2006-01-17 19:23:00
|
CMO |
21/ Ditt argument hade varit giltigt om LN hade kritiserat en eller ett par vänsterskribenter. Den uppenbara bristen på kritik mot Iran och andra dikaturer från vänsterjournalister som helhet kan dock inte vara annat än resultatet av en medveten och utbredd politisk hållning.
|
|
Inlägg #24: Postat: 2006-01-17 19:23:00
|
CMO |
Därför är det inte som du verkar mena ett förbiseende eller en fråga om tidsbrist. Även om man själv begränsar sig till vissa ämnen kan man rimligen kräva att jourmalistkåren som helhet eller en stor del därav belyser alla viktiga ämnen ur olika vinklar.
|
|
Inlägg #25: Postat: 2006-01-17 21:09:00
|
GunnarL |
24/ Journalistkåren belyser sällan viktiga ämnen ur olika vinklar. Den kåren ägnar sig mest åt sensationer, kändisar och sex. En djupgående analys inom den svenska journalistkåren är lika sällsynt som en fluga i Antarktis.
|
|
Inlägg #26: Postat: 2006-01-17 21:12:00
|
GunnarL |
f/ Dessutom tycker jag att DG:s invändning är befogad. Och jag skulle gärna vilja ha en definition på vad Lars Nilsson menar med "vänster". Är det allt till vänster om moderaterna, eller går kanske skiljelinjen någonstans i mitten på kristdemokraterna? Eller är det t.o.m. så att Lars Nilsson definierar de svenska moderaterna som ett vänsterparti? Vore intressant att få veta.
|
|
Inlägg #27: Postat: 2006-01-17 21:20:00
|
Don Giovanni |
22/ Ta bort bjälken, Lasse, den skymmer sikten för dig. Vänstern har ingalunda något slags monopol självtaget eller inte på moraliska argument, tvärtom. Högern är precis lika flitiga i att använda dem; t ex har Irak-kriget både motiverats och ursäktats med moraliska argument av typen "frihet" och demokrati", inte minst av dig och dina gelikar här på Sourze. Börjar inte glasmästarräkningen bli lite väl hög nu, Nilsson?
|
|
Inlägg #28: Postat: 2006-01-17 21:25:00
|
Don Giovanni |
23/ CMO, gå in på ETC textarkiv, knappa in sökordet "Iran" och kategorin"Utland". Gå sen till Flammans hemsida och knappa in "Iran". Räkna resultatet. Bristen på kritk mot Iran OCH andra diktaturer! från "vänstern" existerar bara i din och LNs fantasi! Bristen på kritik mot div. kända diktaturer som stöds av USA och GB högerifrån, är däremot påtaglig! Men ingen tycker illa om er för det!
|
|
Inlägg #29: Postat: 2006-01-17 21:33:00
|
Lars Nilsson |
26. Visst är begreppen "vänster" och "höger" svepande och oprecisa. Men i brist på annat, och när man talar om skeenden och företeelser i samhället, nationell såväl som internationellt, är begreppen ofta de mest ändamålsenliga.
|
|
Inlägg #30: Postat: 2006-01-17 21:34:00
|
Don Giovanni |
24/ Jag menar ingenting. Jag tycker Admadinejads minst sagt märkliga uttalanden om Israel och judeutrotningarna är för jävliga, rent ut sagt. Och jag är förvånad över att inte fler "vänster"skribenter har skrivit något. Men det var inte det som var frågan. Jag kritiserar inte Ehrenberg eller Etzler för artiklar de inte skrivit eller åsikter de inte har uttryckt, lika lite som jag skulle kritisera dig eller Lars Nilsson för det - så varför gör ni?
|
|
Inlägg #31: Postat: 2006-01-17 21:40:00
|
GunnarL |
29/ Och jag tycker att Ditt svar var minst lika mycket "svepande" som begreppen i sig. Skriver du "vänstern" så bör Du väl i all rimlighetens namn kunna tala om vad Du menar.
|
|
Inlägg #32: Postat: 2006-01-17 21:45:00
|
Lars Nilsson |
26. Talar man om svenska partier så kan man definiera en vänster, dvs v och s. Svårare är det att definiera en höger. En borgerlighet finns förvisso men där rymms allt möjligt bråte till tankegods. Och den som anser att m numera är ett högerparti har nog föga internationella utblickar och jämförelser. Däremot finns det, som vänstern så riktigt påpekar, rejäla "högerkrafter" utanför partiväsendet.
|
|
Inlägg #33: Postat: 2006-01-17 21:48:00
|
GunnarL |
32/ Skall man tolka detta så, att s och v är vänster, och att övriga inte är höger?
|
|
Inlägg #34: Postat: 2006-01-17 21:51:00
|
Lars Nilsson |
31. Om Du läser mina artiklar så skall Du finna att jag ofta försöker gå runt problemet med "vänstern" genom att skriva "delar" eller "vissa" inom vänstern anser osv... Men ibland finns också fog för generaliseringar.
|
|
Inlägg #35: Postat: 2006-01-17 21:58:00
|
Lars Nilsson |
33. Nej det jag skrev var att talar man om partier råder det väl knappast någon tvekan om vad är en "vänster". Men självklart finns det en vänster även utanför dessa partier. Svårare, såväl om man ser rent parti- eller idémässigt är att definiera en "höger".
|
|
Inlägg #36: Postat: 2006-01-17 22:10:00
|
GunnarL |
35/ Det känns skönt att veta inför valet i höst att vi åtminstone inte har någon "höger" i Sverige! Tack för klargörandet!
|
|
Inlägg #37: Postat: 2006-01-17 23:19:00
|
Lars Nilsson |
Åjo, jag och CMO då, räknas inte vi? Även om vi inte har ett eget parti. Och i förtroende kan jag säga att det finns några till.
|
|
Inlägg #38: Postat: 2006-01-18 08:01:00
|
El Guatusi |
Utan tvekan har en "viss" vanster i hela Europa inte bara i Sverige! en tendens att falla i trans for allt och alla som satter sig pa tvar mot USA; over Nordvietnam, Castro, Khomeini, CCCP, Chavez osv. Men syllogismen "min fiendes fiende ar min van" ar langt ifran perfekt och vissa sangkamrater kan med tiden bli ganska pinsamma. Mark val att aven t ex Mussolini gjorde sig popular genom en simpel antiamerikansk propaganda som till stora delar paminner om en "viss" vanster idag.
|
|
Inlägg #39: Postat: 2006-01-18 08:05:00
|
El Guatusi |
Mussolinis antiamerikanska och antibrittiska utfall inneholl uttryck som "plutokrati", de "proletara nationerna" i motsats till "de fem maltidernas folk" ditt USA, UK o Sverige raknades. Fascismen pastod sig dessutom ha funnit den gylleneme medelvagen mellan "yankee-kapitalismen" och kommunismen och Mussolini deklamerade efter Wall Street-kraschen 1929 att den anglosaxiska kapitalismen var dodsdomd och att en ny, battre varld vantade. Kanns tongangarna igen?
|
|
Inlägg #40: Postat: 2006-01-20 02:10:00
|
CMO |
39/ Tongångarna känns igen. Det låter exakt som en viss finskättad vänsterpartist i sydvästra skåne, som av en händelse beskyllt dig för att ha tagit Mussolinis retorik. Där ser man ;-
|
|