Allt är lögn

Den här tråden diskuterar artikeln Allt är lögn.
Inlägg #1: Postat: 2006-01-16 13:32:00
Lars Nilsson
Bra skrivet. Man riktigt känner utstrålningen från exvis en snöblaskig novembermåndag i Södertälje eller motsvarande då hopplösheten är bedövande. Men allt är inte lögn och hopplöshet. Åtminstone inte för alla.
Inlägg #2: Postat: 2006-01-16 14:00:00
Daniella Gullberg
Detta inlägg måste vara skrivet av en person som är deprimerad, men det är ändå bra skrivet. För att kunna ändra på sitt liv så måste man kunna veta vad det är man vill ändra på. Detta inlägg kan kanske ge några en tankeställare. Men att det skulle vara så här för alla. Det har jag mycket svårt att tro. Det är också lite typiskt att skylla på omvärlden, det är samhällets fel. I landsproblem, ta tag i ditt liv. Gör det du vill göra. Vad väntar du på?
Inlägg #3: Postat: 2006-01-17 12:14:00
ReallyMad_Donna
Än en gång måste jag tacka för en precision i skriftligt beskrivande utav en känsla som många utav oss bär på , men då den kan vara både diffus och absurd, kanhända vet vi inte ens om att den har satt sig på våra axlar. Så TACK än en gång för en fin text som skänkte mig ett leende på läpparna av igenkännande.
Inlägg #4: Postat: 2006-01-17 13:18:00
Alida Bok
Jag vet inte hur gammal du är. Men jag föreställer mig att du är ganska ung. Då är man fylld av förväntningar som inte bygger på verkligheten utan på föreställningar om livet som man fått genom kulturen sagor, berättelser,littteratur osv. Eftersom dessa föreställningar i regel inte motsvarar verkligheten blir man besviken på det verkliga livet som ändå är otroligt intressant och spännande.
Inlägg #5: Postat: 2006-01-17 13:34:00
Nähädu
Jag köper inte riktigt den där becksvarta skildringen. Livet blir vad man gör det till. Är det något som stör mig så är det personer som sitter och gnäller på sitt miserabla liv men inte tar tag i det så det blir någon ändring. Men det var en välskriven text.
Inlägg #6: Postat: 2006-01-17 15:38:00
Stefan_B
Jag kan förstå att det är svårt att uppskatta det man har om man saknar perspektiv på tillvaron. Egentligen skulle alla unga vid 15 års ålder kastas ut i svält, sjukdom, krig, fattigdom och elände i ett års tid, för att sedan återvända hem ärrade men klokare. Du, Marie-Louise, skulle kanske uppskatta ett besök på bibliotekets filosofiavdelning.
Inlägg #7: Postat: 2006-01-17 21:20:00
GunnarL
Du skriver bra. Däremot håller jag inte med dig om eländet. Jag tror att vi generellt mår ganska bra, vilket också gjorda enkätundersökningar visar. Men samhället har under bara en eller två generationer genomgått enorma förändringar.
Inlägg #8: Postat: 2006-01-17 21:40:00
MLJohansson
Nej, alla är inte olyckliga hela tiden, det fattar jag med.
Ja, jag är ung, 22.
Jo, jag gör egna val om min tillvaro. Märk väl att texten är en betraktelse av omgivningen, inte av mitt eget liv.
Antidepressiva medel är läkemedelsbranschens största bestseller i Sverige.
Även om enkätundersökningar visar att vi är lyckliga.
Inlägg #9: Postat: 2006-01-17 22:12:00
Franklin
Livet är mestadels ett helvete, sa en gång en psykolog till mig. Men det begriper inte folk som tror att det ska vara som på TV, eller som i någon förskönande månadsmagasin, fortsatte han. Jag håller med. Vi är alla lurade till att tro att livet är en evig dans i lyckans rus. Därför klarar vi inte av att hantera vardagens bistra verklighet, och dödens ofrånkomliga närmande.
Inlägg #10: Postat: 2006-01-17 23:11:00
Annika Lundgren
Jag tycker att det var bra skrivet. Eftersom många är främlingar för sig själva och använder surrogat för att bevara sin falska självbild, får ju allt fler människor existera i ett ständigt lidande. Att våga se sig själv är ju en förutsättning för att ens kunna se att det finns ett massivt och onödigt lidande i Sverige.
Inlägg #11: Postat: 2006-01-18 00:15:00
waudda
Bra skrivet! livet kan verkligen kännas trist och trivialt. Allt verkar gå i sina gamla spår. var-eviga-dag. Det kan då verkligen kännas tungt, tungt..Mitt i allt detta trista ekorrhjul skapas det - av en och annan - vacker poesi och tankfulla texter..
Inlägg #12: Postat: 2009-06-06 04:54:00
Jocke med J
Där satt den!

Vad i helsike gör vi här? Är detta allt?

Hitta en hobby tänker väl en del kanske. Men tänk. Allt är bara en... fasad.

Lögner. Pengar. "kärlek".
Laddar...