Vad innebär det att vara jude/judinna?

Inlägg #1: Postat: 2006-01-13 10:10:00
Ramona Danlen
Det finns ingen burk eller fack för människor som jag ser det. I mina ögon är det "Vad du gör är vad du blir" inte varifrån du kommer eller vilken hudfärg du har.
Inlägg #2: Postat: 2006-01-13 10:27:00
Leif-Arne
1 Helt riktigt. Vilket ibland inte är helt lätt att bära det heller.
Inlägg #3: Postat: 2006-01-13 12:55:00
Janne B
Jag är född 1939 och det första jag hörde om judar var att en viss Hitler gått runt med tumstock och mätt näsorna på folk. På det sättet fick han fram vilka som var judar. Jag undrar om det låg något i detta. Men jag tror att begreppet juidiskhet var rätt dimmigt även för nazismens hantlangare...
Inlägg #4: Postat: 2006-01-13 13:10:00
El Guatusi
Att judarna skulle kunna betraktas som en "ras" staller jag mig mkt tveksam till. Vad har en morkhyad etiopisk eller yemenitisk jude gemensamt utseendemassigt med en polsk eller svensk jude med nordiska drag? Ak till Israel och beundra mangfalden i farger, sprak, seder, dialekter och religiositet.
Inlägg #5: Postat: 2006-01-13 13:12:00
El Guatusi
I svenska skamtteckningar fran 30-talet avbildades alltid "juden" som en aningen krum figur med en nasa som liknade siffran 6 och som gick med handflatorna riktade uppat varfor??. Men en karikatyr av, sag, en grek eller armenier om de funnits i Sverige da hade antagligen sett ganska lika ut.
Inlägg #6: Postat: 2006-01-13 14:16:00
Janne B
El G/ Den nyttigaste bildsida jag sett var nog kring 1960. Det var en sida fylld av porträtt av alla de mångfalder man kan tänka sig. Frågan var vilka av dess som var judar?? Svaret var att samtliga var judar oavsett utseende. I Texten stod det att Hitler hade missuppfattat hela saken och allt annat också...
Inlägg #7: Postat: 2006-01-13 14:21:00
Janne B
Ja även om judendomen utgick från en liten semitisk folkspillra på arabiska halvön, så är givetvis judendom en tros och kulturfråga i dag. Israel flög "hem" tiotusentals etiopier för ca 30 år sedan. Därmed var väl saken klar kan man tycka./ Men i propagandan mot judar i närområdet finns ju de gamla karikatyrerna kvar, både utseendemässig och karaktärsmässigt. Längre har vi inte kommit.
Inlägg #8: Postat: 2006-01-13 18:03:00
El Guatusi
Janne, det ar inte bara mot judarna som arabiska media gillar smaklosa karikatyrer. Europeer avbildas ofta som lonnfeta nollor som sitter framfor teven i natundertroja och haller i sig alkohol... Nar laskunnigheten ar runt 50 procent blir inte nivan mycket hogre, tyvarr....
Laddar...