|
Inlägg #1: Postat: 2006-01-11 13:10:00
|
|
Janne B |
Ja du Sunny. Tänk om jag skulla ta och skriva lite om "Arvid".
|
| |
|
Inlägg #2: Postat: 2006-01-11 14:25:00
|
|
Sunny |
Ja på den tiden belv de Arvid eller Kalle med hela bygden. I dag sitter de väl på något dagcentra i bästa fall. Men allt var inte bara idyll förr: dessa människor kunda vara ofattbart fattiga även om ingen direkt svalt efter sista kriget hos oss.
|
| |
|
Inlägg #3: Postat: 2006-01-11 15:18:00
|
|
Janne B |
Jo då Sunny, jag träffa på många svältande undernärda på 1960-70 talen. Folk som inte passade in i varken pensions eller socialsystemet. Folk som inte kan buga tillräckligt djupt inför de stora systemen har i jul gått till Frälsis och Kyrkorna mer än någonsin. 30 uppgång i sådan verksamhet noteras.
|
| |
|
Inlägg #4: Postat: 2006-01-11 20:19:00
|
|
Sunny |
Ja du har rätt när det gäller alla oss "utanförmänniskor." Jag svalt periodvis rätt mycket som hemlös tonåring. Men de som "hörde till" i samhället hade kommit förbi svälten på 40-50 talet.
|
| |
|
Inlägg #5: Postat: 2006-01-11 22:04:00
|
|
Janne B |
I vissa livsmedelsbutiker står det korgar med "utgånget datum" etc där varan säljs för halva priset. Kring den flockas de äldsta pensionerade damerna, de som inte tjänat in pensionspoäng. Därför har den lägsta pensionen. För stolta att gå till SOC. De är nog inte undernärda men felnärda. För lite vitaminer etc. Vilket försenar sårläkning etc / Jag har aldrig sett några unga titta i dessa korgar.
|
| |
|
Inlägg #6: Postat: 2006-01-11 22:07:00
|
|
Janne B |
Har vi någon näringsexpert här som kan bedömma värdet av livsmedel som legat dåligt förpackat 1-2 veckor. De gamla behöver egentligen extra näringsriktig mat. Jag satt och matade min mamma på "hemmet" under ett år, lördagar, för att hon inte skulle svälta...
|
| |
|
Inlägg #7: Postat: 2006-01-13 16:11:00
|
|
Sunny |
Ja inlägg 5 o 6 känner jag väl igen sorgligt nog.
Inom äldrevården saknas dessutom personal som hinner mata de gamla så de får inte i sig den mat som finns.
|
| |