Andlighetens comeback - vad betyder den?

Inlägg #1: Postat: 2006-01-10 10:32:00
Janne B
Verkligen roligt med en ny författare här som tar upp ett viktigt ämne.Ser man ut över världen finns ju inga tendenser till att sluta tro på Gud. Här i Sverige har nog de flesta en gudsuppfattning som dock är liksom hemmagjord. Utifrån egna erfarenheter. Vi är inte ortodoxt troende utan upplevelse-troende.
Inlägg #2: Postat: 2006-01-10 10:37:00
Janne B
Jag pratade med en person nyss som var anhängare av utvecklingsläran, men han ansåg att den hade så många brister att han stoppat in Gud här och där. För mig respektabelt. Är all den religiositet vi sett sedan första advent hyckleri? Nej men berättelsen om det lilla Jesusbarnet är religion på en fattbar nivå. Man vågar satsa sina känslor på detta barn men vill inte binda sig i några teologiska utsvävningar. Där tror jag att de flesta svenskar står i dag.
Inlägg #3: Postat: 2006-01-10 20:22:00
Henrik F
Ja vad ska vi då göra när tröstnapparna visar sig vara tomma på substans. Kanske börja värdera det som finns i tomheten, vad det nu är, kanske det finns kärlek där?
Inlägg #4: Postat: 2006-01-11 11:36:00
Janne B
I går kväll var det Debatt på SVT då R Viklund som sagt att Jesus är en saga nu påstod att visst trodde han på någon slags Gud. Mittemot honom satt en teolog dr som visste allt och trodde inget. Ett litet för artigt samtal blev det dem emellan.Tände inte riktigt för de var för ense.
Inlägg #5: Postat: 2006-01-11 11:40:00
Janne B
Men på något sätt menade de att någon slags Jesus eller Kristos hade nog funnits, men hade raskt glömts av om inte Paulus tagit upp tråden och grundat en massa församlingar. Men då missade de att den nya Paulus faktiskt reste runt och hälsade på flera församlingar som redan fanns, samt skrev brev till andra . Det var ju dessa som han fått i uppdrag att utrota.
Laddar...