Sorg som slöja

Inlägg #1: Postat: 2006-01-05 10:26:00
Anna Drangel
Lokalt... ska det vara. Hursom, jag tror inte heller att Göran P medvetet la ut några dimridåer kring telefonsamtal mm. Det var efter katastrofkommissionens rapport som media verkligen tog sats. Media i sig hade ju ingen anledning att försöka mörka några ev flygningar på svenskt territorium.
Inlägg #2: Postat: 2006-01-05 10:45:00
Anna Drangel
Fångtransporter av ev terrorister var inte lika intressant i svenskars ögon just då. När det gäller USAs handhavande av ev terrorister på europeisk mark: Bieffekten av krig är för jävlig. Där ingår dödande och tortyr - hur mkt Rice än hävdar ngt annat.
Inlägg #3: Postat: 2006-01-05 13:40:00
Patrick G
Det är mycket som "vi i Sverige" intresserar oss mer i än utrikesnyheter; trängselskatt, sport, dokusåpor, mm. Men pressen har faktiskt ett ansvar att spegla världen och ge perspektiv. Poängen var att Europas huvudnyhet förbisågs i Sverige pga vältajmat inrikeskäbbel och att väsentliga frågor om svensk medverkan i CIA:s tortyrläger förblir outredda.
Inlägg #4: Postat: 2006-01-05 13:41:00
Patrick G
Förresten verkade du också missa poängen att ditt utrikesminister stödjer kriget i Irak. Hon har uttalat sitt stöd för massakern i Fallujah och förbereder en resa till Baghdad. Stämmer det med svensk folkopinion? Eller är Freivalds teaterintresse och telefonvanor "mer intressanta" för oss nu?
Inlägg #5: Postat: 2006-01-05 19:46:00
Anna Drangel
Du menar att käbblet i svensk inrikespolitik skulle vara tajmat av Göran P för att mörka vad som händer i Europa - det tror jag inte, snarare ett olyckligt sammanträffande. Att Freivalds skulle uttalat sitt stöd för en massaker låter lite väl otroligt i mina öron. Var har du hittat den informationen?
Inlägg #6: Postat: 2006-01-05 22:59:00
GunnarL
5/ Håller helt med Anna D. Däremot kan jag finna uppståndelsen runt tsunamin ett år efter händelsen tveksam, framför allt ur de anhörigas perspektiv. Man kanske har ägnat nästintill ett år åt sitt sorgearbete och när saker börjar lugna ner sig inombords, så skall allt rivas upp igen. Samma sak med Estoniakatastrofen där man aldrig verkar kunna sätta punkt. Att sedan svenska journalister är värdelösa och prioriterar fel håller jag helt med om.
Inlägg #7: Postat: 2006-01-05 23:33:00
Janne B
Länk: tsunamisouls.se är en mycket fin hemsida i detta ämne. Redigeras av en tröstande och kunnig ängel.
Inlägg #8: Postat: 2006-01-13 17:13:00
Patrick G
Beklagar dröjesmålet. Viktigt att besvara AD eftersom hennes ställning belyser den fullständiga hjärntvättning som s lyckats med hos "folket"; "Aldrig skulle Sverige stödja krig!"
Inlägg #9: Postat: 2006-01-13 17:15:00
Patrick G
För bakgrunden om Persson/Freivalds försvar av massakern i Fallujah läs först mitt tidigare artikel Ändamålet helgar medlen i Irak. Sedan kolla in det arkiverade programmet Agenda 2004-11-14...
Inlägg #10: Postat: 2006-01-13 17:16:00
Patrick G
”Är det rätt av USA att slå till mot motsåndsfästena i Fallujah?”

Freivalds: "För att kunna genomföra val. Även där är valen viktiga, så måste säkerhetssituationen vara viktiga och det betyder att man måste förhindra de rebeller som finns… och det är faktiskt occupationsmaktens ansvar att åstadkomma en säkrare situation” –Länk: svt.se
Inlägg #11: Postat: 2006-01-13 17:18:00
Patrick G
För att ta reda på omfattningen av förstörelsen i Falluja läs gärna den Amerikansk-Irakiska journalisten Dahr Jamails rapporter, där han hänvisar till en mängd etablerade källor: Länk: dahrjamailiraq.com
Inlägg #12: Postat: 2006-01-13 17:20:00
Patrick G
Det finns även flera inlägg arkiverade hos riksdagen där Freivalds försvarar USA:s aktion mot Falluja. Gör en sökning av Interpellationssvar på www.riksdagen.se
Laddar...