|
Inlägg #1: Postat: 2006-01-03 13:38:00
|
|
Janne B |
Thomas/ Kommer insändarna in då. Efter vad jag har förstått så har antalet insända manuskript ökat lavinartat sedan mail-revolutionen. Så att bara en liten del av det insända kommer in. Men detta vill inte redaktionerna säga högt. Klagomål på att manus inte införts publiceras ju inte heller. Hur ser isberget ut tro.? Kommer dina insändare in i papperstidningarna, efter vilken tid osv??
|
| |
|
Inlägg #2: Postat: 2006-01-03 13:41:00
|
|
Leif-Arne |
1 Det är nog så att det skiljer mellan nätupplaga och tidningsdito. Barometern har rätt hård sållning till papperstidningen, medan det går att få in stort sätt vad som hälst till nätupplagan. Där kan man hitta riktiga stolleprov.
|
| |
|
Inlägg #3: Postat: 2006-01-03 13:48:00
|
|
Unto S |
Thomas Laurits. ”Härnere” har vi åsiktsmonopol i form av den borgerliga Sydsvenskan. Sedan tidningen Arbetet försvann - försvann också åsiktsmångfalden. Sydsvenskan vann tidningskriget med vissa metoder som kanske inte var så ”hederliga”. Jag vet, jag satt i bolagsstyrelsen och var ordförande i grafiska fackklubben på Sydsvenskan. Någon talan hade man naturligtvist inte – nuvarande VD:n då vice-VD anklagade mig för illojalitet och hotade med arbetsdomstolen och sparken.
|
| |
|
Inlägg #4: Postat: 2006-01-03 13:50:00
|
|
Unto S |
Han tog tillbaka sina anklagelser p.g.a. de stora rationaliseringar som väntade Sydsvenskan. Då var det bra att vara ”på god fot” med facket. Han hade rätt! Facket sålde sig och gick med på att LAS inte skulle gälla. Mångåriga medarbetare fick sparken för att dom inte slickade röven på cheferna på rätt sätt. Jag som ordförande gick inte med på det och de korrumperade i fackstyrelsen fixade ett hemligt möte för att få mig avsatt – jag fick reda på det och gick frivilligt.
|
| |
|
Inlägg #5: Postat: 2006-01-03 13:51:00
|
|
Unto S |
Sådant här får man inte läsa ”härnere”. Tur att man har Sourze i Stockholm så att man kan lätta sitt hjärta ibland och berätta om verkliga och sanna händelser som tigs av de borgerliga ”härnere”.
|
| |
|
Inlägg #6: Postat: 2006-01-03 14:45:00
|
|
Thomas L. Aabo |
Janne B. Jag får in 80 av de inlägg jag skickar in, Ordet på sydsvenskan publkicerar 50 av de de får. Så vist funkar det. Det är också min erfarenhet med övriga skånska tidningar.
|
| |
|
Inlägg #7: Postat: 2006-01-03 14:48:00
|
|
Thomas L. Aabo |
Unto, om du vill ha ett alternativ til Sydsvenskan har du Skånska Dagbladet, så där har du, som vanlig fel.
De metoder som SDS vann med användes av annonssäljarna, jag vet, har en polare som arbetade på Arbetets annonsavdeling.
|
| |
|
Inlägg #8: Postat: 2006-01-03 14:51:00
|
|
Thomas L. Aabo |
Unto, har du försökt att få din story publicerad av en skånsk journalist och tidning ens?
Med tanke på att journalistkåren är oproportionerligt stor s och v, borde du inte ha något problem oavsett vilket poltiskt block en tidning officielt kallar sig.
|
| |
|
Inlägg #9: Postat: 2006-01-03 15:13:00
|
|
steno |
DN och Svd är ganska seriösa på insändarsidan men kritik av antagningsprinciperna i den egna tidningen tar de inte in. Och något besked får man inte heller. Försökte med en kortversion av"Vem får säga vad i media"
|
| |
|
Inlägg #10: Postat: 2006-01-03 15:19:00
|
|
Janne B |
2 Leif-Arne/ det är märkligt hur olika även nätupplagorna fungerar.Här införs kommentarer direkt. I Göteborgs-Posten granskas nätinsändarna så noga att man känner sig vara under förmyndare. Det kan ta mer än ett dygn att få in en grej i GP-nät.
|
| |
|
Inlägg #11: Postat: 2006-01-03 15:21:00
|
|
Janne B |
6 Det var ju en berättelse från den bästa av världar. Grattis. Jag har träffat på folk som säger sig sänt in något viktigt. Som aldrig kommit in trots 2-3 vädjanden.
|
| |
|
Inlägg #12: Postat: 2006-01-03 15:24:00
|
|
Leif-Arne |
Detta med moderation av insändare beror nog på hur mycket respektive tidnings ansvarie törs chansa, gissar att de stora förmodligen känner sig mer påpassade.
|
| |
|
Inlägg #13: Postat: 2006-01-03 15:28:00
|
|
Janne B |
9 steno/ Jag har försökt uppfostra insändarredaktörer till att säga ifrån, om ett bidrag kommer in eller inte.Speciellt om jag skriver något större väl bearbetat.Tidsbundet. Några har förstått mig och svarar så fint, men inte andra.Ibland får jag rätt personliga brev av redaktören. Ett tag ansågs jag vara "Knutbyexpert" och blev uppringd vid faktakontroll. "Va faen är det för skillnad på Filadelfia och Pingstkyrkan?" Så jag har rätt kul ibland.
|
| |
|
Inlägg #14: Postat: 2006-01-03 15:35:00
|
|
Janne B |
12 Leif-Arne. / Ja så är det säkert. GP har en pappers-insändarsida som är mycket välredigerad med bilder och teckningar. Från denna hänvisas ideligen till nätupplagan och tvärtom.Pappersinsändarna läses av de flesta som öppnar tidningen.Nätläsarna kan därmed vara många tusen på en dag men siffror på detta har jag aldrig fått./ GP uppfattar sina insändare som en viktig och seriös del av hela deras opinionsverksamhet, starkt kopplad till ledaravdelningen.
|
| |
|
Inlägg #15: Postat: 2006-01-03 15:38:00
|
|
Janne B |
Ledningen för GP har alltså här gjort ett viktigt val.Rätt eller fel har jag ingen bestämd åsikt om.Men nog har mångas känslor kommit svallning vid "moderationen".
|
| |
|
Inlägg #16: Postat: 2006-01-03 16:02:00
|
|
Unto S |
Thomas Laurits. Jag publicerade mina iakttagelser mm. i vårt interna fackliga veckoblad. Den kom ut varje fredagseftermiddag. Företagsledningen brukade gå hem ca 13.00. Efter det att jag blev ordförande och gav ut bladet började ledningen stanna kvar. De var tvungna att få veta vad jag skrev. De var tvungna att läsa mina ”tarvligheter”, som dåvarande styrelseordförande på Sydsvenskan, en viss herr Hammarsköljd, uttryckte sig.
|
| |
|
Inlägg #17: Postat: 2006-01-03 16:04:00
|
|
Unto S |
De sökte efter ”tarvligheter” som skulle kunna användas mot mig enl. tryckfrihetslagen. Men det där gick inte! En gång försökte dom på riktigt allvar, jag skrev då om hur företaget satte igång ”förintelsen” av grafiker. Inte ens det gick. Att jag hade rätt visar ju dagens tidningar där journalisterna har tagit över grafikerjobben. Grafikerna på redaktionerna är blott ett minne finns undantag. Dagens grafiker hittar man på tidningstryckerierna och i packsalarna.
|
| |
|
Inlägg #18: Postat: 2006-01-03 16:05:00
|
|
Unto S |
Thomas Laurits. Även här på Sourze har några av mina antagonister hotat med yttrande- och tryckfrihetslagen. Du är en av dom. Någon har vänt sig till Sourzeredaktionen för att stoppa mig. Men förgäves, förgäves! Det finns flera tappra här på Sourze, en är Yngve K som signaturen Calle Z försökte stoppa med följande kommentar: ”Att Yngve Karlsson får fortsätta att skriva här? Det är en gåta? Men samtidigt så talande om i vilket land vi bor i!”
|
| |
|
Inlägg #19: Postat: 2006-01-03 17:34:00
|
|
steno |
Du är en av salten här på Sourze och jag är glad att du inte ger upp för alla tillmälen. Någon gång kanske du snuddar vid gbg-figuren som har ett humorprogram där han väcker folk i gryningen men du är en fin motvikt mot alla besvikna nydemokrater som häcklar dig. Go on!
|
| |
|
Inlägg #20: Postat: 2006-01-03 18:49:00
|
|
CMO |
Ja med lite galenskap som "motvikt" kan vi kanske bättre uppskatta förnuftets röst.
|
| |