Tyst! Du har ingen talan.

Showing page 1 of 3: 1  2  3
Inlägg #1: Postat: 2006-01-02 16:42:00
Janne B
Pengar och rätt statusnamn ger tillträde till vissa sidor. Men främst i lokalpressen kan man få in både artiklar och insändare om man tar upp ett aktuellt ämne.Bäst är om man har något att tillägga till en ledarartikel eller till något som redan fångat läsarnas intresse.
Inlägg #2: Postat: 2006-01-02 16:49:00
Janne B
Många lokaltidningar är ju spridda över kanske fem kommuner. De vill gärna markera sin lokala anknytning så de tar gärna upp en "kommunal felsatsning" etc. Jag har kontakt med ca fem redaktioner i västsverige genom mail och på annat sätt. De svarar nästan alltid.
Inlägg #3: Postat: 2006-01-02 16:50:00
Janne B
I dag har jag inne ett stycke som handlar om skillnaden på en lokaltidning och en rikstidning. Det får jag säkert respons på. Ja Sten. Situationen för oss små skribenter är svår men inte hopplös. Så jag kommer att härja en del även under anno 2006
Inlägg #4: Postat: 2006-01-02 17:02:00
steno
Tja, möjligheterna att få in något i en landsortstidning är kanske något bättre. Klagade på infartsparkeringen i Älvsjö i Söderposten. Hurra!Stadsfullmäktiges beslut, hundskit på gångbanorna och snöröjningen. Men de större frågorna?
Inlägg #5: Postat: 2006-01-02 17:23:00
Janne B
Du har fullständigt rätt i att det är nästan omöjligt att ta upp nya, stora svåra frågor i stora media.Om man bara håller med i en fråga är man ointressant. Går man helt emot något så anses man vara rättshaverist, inkorrekt mm. Men ibland hjälper en häftig rubrik på en ganska liten avvikelse från huvudlinjen. Du vet ju Sten vilka kodorden är här!
Inlägg #6: Postat: 2006-01-02 17:55:00
steno
Det gäller att larma, provocera och utmana. Viskningar och rop gälls inte
Inlägg #7: Postat: 2006-01-02 23:00:00
Stig
Jag tror inte DN:s annonsavdelning säljer plats för artiklar på DN debatt. De artiklar som införes där är från sådana skribenter som behandlar ämnen som DN red anser intressanta för såväl tidningen som läsekretsen och som tillför samhällsdebatten viktig information. Om någon skicklig PR människa hjälpt vederbörande skribent så är väl detta helt OK ! Eller ? Men gärna en debatt om detta ?
Inlägg #8: Postat: 2006-01-03 06:50:00
steno
Debattredaktören tar in artiklarna efter sina principer.Men 99 av dem som undertecknar har fått hjälp av pr-konsult att "skriva" den.Se min artikel"Vem får säga vad i media".
Inlägg #9: Postat: 2006-01-03 06:53:00
steno
Obligatorisk genomgången nannyakut för att få in barnen på daghem eller skola? En sådant krav kanske inte är så avlägset.
Inlägg #10: Postat: 2006-01-03 06:55:00
steno
Jag tycker det är ok om politiker, makthavare och andra lär sig tala och skriva svenska men artiklar liksom romaner bör man skriva själv
Inlägg #11: Postat: 2006-01-03 09:39:00
Annika Lundgren
Jag tror inte att det spelar någon roll. Att försöka påverka och pådyvla människor saker och ting är gammalt och förlegat. 70- och 80-talisterna har makt i valet och det är jag personligen evigt tacksam för. De är framtidens hopp!
Inlägg #12: Postat: 2006-01-03 10:02:00
Janne B
Annika/ Du verkar ha funderat på detta.I vilka avseenden har detta unga gäng andra åsikter än de som är äldre.. Läsning av vår red Schlyters Nyårsledare rekommenderas.
Inlägg #13: Postat: 2006-01-03 10:08:00
Janne B
9 steno/ Om inte precis det så tycker jag att kommunala Komvux alltid skulle hålla igång föräldrautbildning. Då kanske behovet av akuta familjecentraler skulle minska. Sv Kyrkan hade för 20-30 år sedan massor av studiecirklar på föräldratemat. Jag tror det var jättebra, men jag vet inget om dagsläget.
Inlägg #14: Postat: 2006-01-03 10:30:00
Janne B
Går dagsläget att sammanfatta så här: Aldrig någonsin förr har så många skrivit till så många, som har allt svårare att hitta och sortera nyhetsflödet. Då detta påverkansflöde flyter i alla riktningar så motverkar de varandra. Så vi som läsande individer kanske påverkas mindre än någonsin förr? // Ja sug på den karamellen Steno och andra. Har jag helt halkat snett eller...
Inlägg #15: Postat: 2006-01-03 10:34:00
Janne B
Om mitt påstående i 14 är sant så blir ju då nästa fråga, vad och vem påverkar oss till det vi blir? Är vi tillbaka i 1500-tals samhället där närmiljön lär och uppfostrar oss i alla avseenden. Är massmedia bara ett avståndsbrus som roar och irriterar lite. Men inte betyder mer?
Inlägg #16: Postat: 2006-01-03 10:44:00
Leif-Arne
14 Informationsöverflödet har med nödvändighet lärt oss selektion i informationsbruset. En egenskap som vissa är bättre på än andra är att selektera fram andvändbar information bland allt grums.
Inlägg #17: Postat: 2006-01-03 10:44:00
Leif-Arne
Det finns de som menar att internet är som världens största bibliotek, det är bara det at ljuset är släckt och alla böckerna ligger huller om buller på golvet. För den som inte klarar att sortera blir då omvärlden helt kaotisk.
Inlägg #18: Postat: 2006-01-03 10:53:00
Leif-Arne
Vidare ser vi även konsekvensen av konkurrensen om avnämnare av olika budskap. Det kan vara att man väljer ämnen som engagerar emotionellt, sex och våld fördommar etc, eller att man genom bildande av nätverk når just de som kan ha intresse av ditt budskap. S. är ett rätt bra exempel på detta.
Inlägg #19: Postat: 2006-01-03 11:05:00
Janne B
Lokaltidningen "Alingsås-Tidningen" står mig nära som ett gott exempel på sensationsfrihet och pålitlighet. Den har en utrikessida, en rikssida, en kultursida, en opinionssida och resten är nyheter kommunvis inom spridningsområdet. Tar man sig tid att läsa den 30-60 minuter så håller man medvetandenivån rätt hög.//
Inlägg #20: Postat: 2006-01-03 11:06:00
Janne B
Jag menat att den är motsatsen till det kaotiska mörklagda biblioteket. Hos den goda lokaltidningen råder ordning och reda och inga karaktärsmord.Det är inte förvånande att lokaltidningarna klara sig rätt så bra. De skapar en kännsla av "min tidning" som rikstidningen etc aldrig kan ge.
Showing page 1 of 3: 1  2  3
Laddar...