I "synda"bockarnas tid

Showing page 1 of 2: 1  2
Inlägg #1: Postat: 2005-12-27 14:07:00
bloggeri
Eller kanske någon av alla nya "religionsexperter" skulle ta och skriva en artikel om vad som egentligen i grunden skiljer judendomen, kristendom och islam åt? Det blir ett svårt uppdrag. Skillnaden är noll. Inshallah heter inom kristendomen: "Ske din vilja inte min, Gud".
Inlägg #2: Postat: 2005-12-27 14:08:00
bloggeri
Eller kanske någon av alla nya "religionsexperter" skulle ta och skriva en artikel om vad som egentligen i grunden skiljer judendomen, kristendom och islam åt? Det blir ett svårt uppdrag. Skillnaden är noll. Inshallah heter inom kristendomen: "Gud, ske Din vilja inte min".
Inlägg #3: Postat: 2005-12-27 14:12:00
bloggeri
Eller har ni glömt att Paulus, kyrkans skapare, sa att kvnnor bara ska hålla käften, tiga i församlingen? Var är skillnaden mellan en kyrkobyggnad och en moské? Vad är skillnanen mellan en iman och en präst? Sluta sprid dynga om religioner, ni har ngen aning om andligt tänkande nån av er.
Inlägg #4: Postat: 2005-12-27 14:15:00
Sandra Kaissi
:!
Inlägg #5: Postat: 2005-12-27 14:20:00
Janne B
Ja nog är bloggeri Duktig som på några få rader kan förklara det som lärde män och kvinnor försökt utreda i hundratals bokverk. Lyssna gärna förresten på OBS repris i kväll kl 20.45 som handlar om Paulus. Stor teater i London.
Inlägg #6: Postat: 2005-12-27 15:19:00
Karle
bloggeri Skillnaden ide mässigt är marginell men demokrati bygger kort sagt på att ju mindre religionen styr vardagslivet desto mindre blir okunnigheten . Att vi nått en viss demokrati i kristna länder är trots religionen och inte tack vare den.
Inlägg #7: Postat: 2005-12-27 17:12:00
Janne B
6 / Det är väl i de ateistiska staterna som demokratin blommat som vackrast. Kina, Albanien, Cuba,Nordkorea heter de visst. Jag glömde Sovjet.// Nej det är inom den protestantiska kristenheten som demokratin haft sin bästa växtkraft. USA, England, de nordiska staterna osv. Orsaken är ju att inom protestanstismen har det varit rätt och tillåtet att ifrågasätta allt, diskutera allt.
Inlägg #8: Postat: 2005-12-27 17:14:00
Janne B
Den svenska Väckelserörelsen var den första proteströrelsen mot en auktoritär monarkisk stat. Långt före de politiska partierna etc. / Denna inställning att ständigt omvärdera allt är ju kännetecknande för vår ganska social-libedrala stat. Den går hela tiden att förbättra. I auktoritära stater är det låst som i betong...
Inlägg #9: Postat: 2005-12-27 17:51:00
Franklin
När jag läste religionshistoria för några år sedan fick jag lära mig att en grundläggande skillnad är att det inom kristendomen finns ett individuellt handlingsutrymme. Och att även en syndare kan förlåtas. Något som, om jag fattat det hela rätt, inte är lika uttalat inom islam. På så sätt är individen friare.
Inlägg #10: Postat: 2005-12-27 17:52:00
Franklin
Forts. Men personligen tror jag att den enskilt största orsaken till av vi i den kristna delen av världen lyckats mycket bättre när det kommer till demokrati och mänskliga rättigheter beror på att vi skiljt kyrka och stat från varandra. Land ska med lag byggas - sa Birger Jarl redan i mitten av 1200-talet. Kanske är det därför vi lever i en av världens bäst fungerande demokratier.
Inlägg #11: Postat: 2005-12-27 18:41:00
Redliner
franklin: koranen ligger till grund för lagen i de flesta muslimska länder, helt rätt. och i vissa fall har det fått vidriga konsekvenser som vi alla här tar avstånd ifrån. men glöm inte att det finns muslimska länder som inte tillämpar sharia, och glöm inte att många är överens om att kristendomen ligger till grund för den svenska lagen. står det kanske inte att den svenska tronarvtagerskan måste gifta sig med en kristen?
Inlägg #12: Postat: 2005-12-27 18:58:00
Franklin
11/Självklart finns en grund i vårt lagssystem som baserar sig på kristendomen. Ta bara de tio budorden. Men hur det än är så har våra lagar under århundraden växt fram i relativt separata system där religionen successivt har fasats ut. Detta har tyvärr inte skett på samma sätt i de muslimska länderna. Och personligen tror jag att det måste ske för att de muslimska länderna ska ha en chans att bli riktiga demokratier. Religionen måste skiljas från staten.
Inlägg #13: Postat: 2005-12-27 19:03:00
Franklin
Dessutom är de kvarlevor från de kristna värderingar du nämner angående tronarvtagerskan paranteser. Jag är helt övertygad om att sådana lagar skulle försvinna om de skulle testas till sin yttersta spets.
Inlägg #14: Postat: 2005-12-27 19:05:00
Franklin
I muslimska länder är det inte så. Kan jag nämna att om en västerlänning råkar ut för en trafikolycka i Förenade Arabemiraten anses han skyldig även om felet berodde på någon annan. Enligt deras lagar har nämligen ingen västerlänning där att göra, alltså är felet hans oavsett. Den sortens diskriminerande agar hittar du inte i kristna länder. Hur mycket du än letar.
Inlägg #15: Postat: 2005-12-27 19:11:00
Janne B
En kvinnlig amerikansk överste som jobbar på en USAbas i Arabien har fullsträndiga rättigheter så länge hon är på basen. Men en meter utanför basgränsen har hon inte en enda rättighet. Det finns en uppmärksammad rättegång i USA på detta tema. Översten har frågat vad det är som USA egentligen försvarar i Arabien???
Inlägg #16: Postat: 2005-12-27 19:13:00
Janne B
Franklin/ Du skriver många kunniga och riktiga saker här ovan.Kristendomen är inte felfri men har visat sig ovanligt utvecklingsbar......
Inlägg #17: Postat: 2005-12-27 19:36:00
Franklin
Tack för det Janne! :-
Inlägg #18: Postat: 2005-12-28 11:41:00
LazyDog
Religiösa lagar skapades för att människor skulle kunna fungera bättre som grupp med den kunskap man hade då. De lagar vi fortfarande tycker är vettiga har vi fört över till lagboken. De lagar som är omodärna har vi strukit. Antagligen kommer fler lagar strykas när de blivit omoderna. Svårare än så tycker jag inte att det är. Det är helt enkelt en skam att folk hänger kvar vid sånt som borde ha strukits för länge sedan.
Inlägg #19: Postat: 2005-12-28 12:43:00
Janne B
18 Lazy/ I det resonemanget instämmer jag i huvudsak.Religiösa lagar och påbud är ofta summan av en lång tids erfarenheter.När en viss insikt vuxit fram i ett folk så träder en Moses fram och slår fast dessa sanningar, eventuellt på stentavlor. Men om det träder fram dåraktiga ledare så blir ju resultatet förödande. Precis som när politiska dårar kommer upp sig.Just nu talar radion om den nya Presidenten Morales. Gud give honom visdom.
Inlägg #20: Postat: 2005-12-28 14:21:00
LazyDog
Du har rätt i att historien kan lära oss mycket, särskilt då man inte är nöjd med de lagar som gäller och vill bygga upp nått nytt. Med ett ”stryka” en lag menar jag inte att den bör brännas och glömmas bort.
Showing page 1 of 2: 1  2
Laddar...