I "synda"bockarnas tid

Inlägg #1: Postat: 2005-12-23 22:48:00
Friskytten
Är det sant! Jag måste säga att jag blir riktigt glad när jag hör detta! Rent och skärt glad. Det känns roligt och trevligt att tänka sig patriarker i stora skägg dansande runt granen! Nej, jag skämtar inte! Och God jul!
Inlägg #2: Postat: 2005-12-24 13:16:00
El Guatusi
Taxichauffören på väg från Arlanda var en somalier gift med en svenska. Det framstod som det mest självklara i världen att julen skulle firas, och det ordentligt. Jag glädjer mig! God Jul alla sourzare!
Inlägg #3: Postat: 2005-12-25 20:14:00
Runnymede1215
Visst, många muslimer lämnar islam, självklart en bra utveckling. Men det duger inte att bara låta utvecklingen ha sin gång och hoppas på det bästa. Om vi inte propagerar för våra värderingar själva och kritiserar konkurrerande värderingar själva blir det de mest målmedvetna som vinner till sist, eller de med störst kapacitet och beredskap till våld.
Inlägg #4: Postat: 2005-12-26 01:37:00
Janne B
Ja visst pågår en positiv integrering av de flesta invandrarna i den meningen att de tar till det yttre av våra seder. Seder som kan verka knäppa eller svårbegripliga. Lika fint är att de nog i sin hemmiljö behåller det mesta av sin gamla tro, den del som har gått att anpassa.Denna naturliga utveckling sker givetvis bäst där svenskarna är i majoritet så att de nya har lite att "apa efter".Men jätteproblem är det där svenskarna är en lite minoritet.
Inlägg #5: Postat: 2005-12-26 02:05:00
Runnymede1215
Varför är det så "fint" att de behåller sin gamla tro? Tänk om det inte är någon fin tro alls? Med nuvarande demografisk utveckling blir de i majoritet, du tycker fortfarande att det är bra då att de hävdar att koranen är guds ord? Vad tror du händer om de faktiskt tror på det och läser efter, vi kanske får problem då, eller?
Inlägg #6: Postat: 2005-12-26 11:03:00
Janne B
I judarnas bibel som vi kallar GT finns massor av våldsskildringar och våldsuppmaningar.Men judar spridda över världen springer inte omkring och skjuter för det. De har skaffat sig en nyanserad syn på sin bok./ Staten Israel skjuter men inte av teologiska skäl.
Inlägg #7: Postat: 2005-12-26 11:08:00
Janne B
Boerna i Sydafrika höll på med avancerad våldsutövning i hundra år och de sade sig stödja sig på Bibeln. Tills nästan alla andra kyrkor världen runt talat om för dem att att de tolkat bibeln fel.Inom kristenheten har alltså skett en medmänsklig utveckling och den sker också inom Islam. Vi har har inga problem med nyanserade muslimer. Men jätteproblem med de politiska islamister som läser Koranen så som den lästes ursprungligen.
Inlägg #8: Postat: 2005-12-26 11:40:00
Friskytten
Svar 4: Måste säga att jag också vänder mig mot tanken att det generellt "är fint" att "att de nog i sin hemmiljö behåller det mesta av sin gamla tro, den del som har gått att anpassa." Om vi kan säga att det är OK i stället för fint så blir det inte så himla likt ett yttrande av en naiv "mångkulturexpert" i något inställsamt statligt kulturmagasin i radio/teve.
Inlägg #9: Postat: 2005-12-26 11:50:00
Friskytten
Om du ursäktar Janne. Sedan är det ju det att de nyanserade muslimerna på det hela taget håller klaffen och låter fanatikerna ta mediautrymmet. När t.ex. Jyllandsposten publicerar satirteckningar om Muhammed så åker en grupp danska muslimer till arabvärlden och lobbar för protester till danska staten!
Inlägg #10: Postat: 2005-12-26 14:41:00
Janne B
Du vet Friskytten att när man ska uttrycka sig kort här så blir det aldrig riktigt perfekt. Så jag är alltid tacksam för ytterligare kommentarer förbättringar. Jag har nog inga invändningar mot 8-9.Muslimerna är allt för lite med i debatten vilket jag sagt många av dem. Vi skriver för dålig svenska svarar de. Använd Word som jag säger jag. Skriv, skriv.
Inlägg #11: Postat: 2005-12-27 00:33:00
Runnymede1215
6. NT har ersatt GT, och den som vill använda sig av kristendomen för att legitimera att kristna har rätt att dominera alla andra och tvinga dem dit de vill har banne mig en tuff uppgift. Så är det inte för muslimer. Judarna följer inte bara GT, utan har sitt eget sätt att anpassa religionsutövningen till en förändrad värld.
Inlägg #12: Postat: 2005-12-27 00:37:00
Runnymede1215
7. Koranen instruerar tydligt att den ENDAST skall läsas på de "ursprungliga" sättet. Den "medmänskliga utvecklingen" är bara tydliga AVSTEG från islam, ser varje gymnasist som kontrollerar saken själv. Nyanserade muslimer som pluggar på blir lätt just politiska islamister, för det är vad koranen kräver.
Laddar...