|
Inlägg #1: Postat: 2005-12-22 11:02:00
|
|
Jan E |
Dessutom är det befängt att tro att dagstidningsjournalister bildar läger som stöder en viss version av en händelse och inte kan ge liknande händelser en annan infallsvinkel vid ett senare tillfälle. Menar du att de inte ena dagen skulle kunna skriva om misstänkt
asylfusk och andra dagen om cyniska handläggare? Det tror jag att de kan.
|
| |
|
Inlägg #2: Postat: 2005-12-22 11:02:00
|
|
Jan E |
Du bör dessutom vara försiktig med att tala om ”skrällen i SvD”. Än så länge är det ingen skräll utan rykten. Uttrycket ”en skräll” ger intryck av att det faktiskt har hänt, men det vet vi ännu inte.
|
| |
|
Inlägg #3: Postat: 2005-12-22 11:09:00
|
|
Jan E |
Och som jag sagt tidigare: En anmälan från MV till poisen om misstänkta övergrepp på barn behöver inte nödvändigtvis betyda att övergrepp faktiskt har skett. Se här Länk: tinyurl.com
|
| |
|
Inlägg #4: Postat: 2005-12-22 12:49:00
|
|
stålis |
Nu har SvD-reportagen varit många och tagit upp flera misstänkta omständigheter som inte vederlagts.
T ex asylresor och råd om hur man framkallar apati. Vidare att apatiska barn bara förekommer i Sverige och att de kommer från samma områden.
|
| |
|
Inlägg #5: Postat: 2005-12-22 12:50:00
|
|
stålis |
Vi har fall där personal inte vågar framträda med namn av rädsla för att förlora jobben. De senare är ett angrepp på demokratin i lika hög grad som hot mot vittnen i samband med rättegångar.
|
| |
|
Inlägg #6: Postat: 2005-12-22 12:52:00
|
|
stålis |
Vi har vittnesmål om att barn simulerat och varit uppe på nätterna och ätit. Om att Migrationsverket anlitat flyktingssmugglare som tolkar och även tolkar som ljugit om de asylsökandes ursprung. Vidare tolkar som berättat om hot mot barnen från "föräldrar" om de inte spelar med.
|
| |
|
Inlägg #7: Postat: 2005-12-22 12:54:00
|
|
stålis |
|
| |
|
Inlägg #8: Postat: 2005-12-22 14:51:00
|
|
CMO |
0/Om vi skulle ta del av den interna jargongen på akuten, polishuset, psyket, bårhuset, soc, etc skulle vi kanske starkt ifrågasätta deras omdöme, i ca 1 sekund. Efter 2 sekunder däremot skulle de flesta av oss fatta att intern jargong inte speglar proffesionalismen hos respektive yrkesgrupp utan snarare är ett sätt att hantera en psykologiskt påfrestande verklighet.
|
| |
|
Inlägg #9: Postat: 2005-12-22 17:05:00
|
|
Friskytten |
Tycker det är mycket viktig synpunkt i svar 8. Alla yrkesarbetande borde veta att det inom alla yrken finns en viss jargong som låter underlig eller olämplig för den som är utanför och inte kan sätta sig in i arbetets villkor. Journalister vill gärna låtsas som att intern jargong verkligen speglar hur folk jobbar. Så enkelt är det förstås inte. Men vill man vara åsiktspolis så vill man.
|
| |
|
Inlägg #10: Postat: 2005-12-22 17:08:00
|
|
Friskytten |
Jag måste ärligt säga att följande i svar 1 är helt obegripligt för mig: "Dessutom är det befängt att tro att dagstidningsjournalister bildar läger som stöder en viss version av en händelse och inte kan ge liknande händelser en annan infallsvinkel vid ett senare tillfälle." Det är ju just så som påfallande många journalister beter sig. Ett enda exempel kan räcka:
|
| |
|
Inlägg #11: Postat: 2005-12-22 17:08:00
|
|
Friskytten |
Lova Olsson i SvD köper totalt okritiskt alla påståenden om "genusförtryck" och skriver glatt om sådant när någon knasig sossetant påstår att alla kvinnliga riksdagsledamöter är förtryckta osv.
|
| |
|
Inlägg #12: Postat: 2005-12-22 17:34:00
|
|
Jan E |
11/ Jaså, ett enda exempel får räcka tycker du? Och då är fenomenet alltså upphöjt till sanning?! Du får allt belägga påståendet bättre. Du vet nog inte hur det funkar på en normal tidning. Jag känner själv några dagstidningsjournalister som, även om de säger att det är svårt, ofta tvingas ge sig i kast med ämnen och presentera fakta som de inte gillar.
|
| |
|
Inlägg #13: Postat: 2005-12-22 18:36:00
|
|
Friskytten |
Jag ska gärna belägga påståendet bättre en annan gång, men det kräver lite källforskning som jag inte hinner just nu.
|
| |
|
Inlägg #14: Postat: 2005-12-22 22:39:00
|
|
Hugo O |
Bara ett påpekande: apatiska barn är kända sedan länge och från flera håll. Från Australien och England, åtminstone, i asylsammanhang.
|
| |
|
Inlägg #15: Postat: 2005-12-22 22:41:00
|
|
Hugo O |
I Sverige beskrevs apatiska barn första gången 1958.
|
| |
|
Inlägg #16: Postat: 2005-12-23 12:49:00
|
|
Thomas L. Aabo |
Men Hugo, förklara varför detta bara förekommer i vissa asylmottagande länder.
|
| |