|
Inlägg #21: Postat: 2005-12-22 17:15:00
|
|
Friskytten |
Svar 13 är inte helt orimligt. Men problemet är att man i dag, från elitens sida, vill tvinga den infödda befolkningen att sätta sig in i och förstå människor från en mycket stor mängd helt annorlunda kulturer som har flyttat hit. Och man kan inte tvinga fram ett sådant intresse. Det måste komma inifrån.
|
| |
|
Inlägg #22: Postat: 2005-12-22 17:19:00
|
|
Friskytten |
Svar 18 är en bra kommentar. Men man måste tillägga att et allra största problemet är att vettiga muslimer håller tyst i debatten. Sedan ser jag att ingen kommenterar den muslimska antisemitismen som jag tog upp i början. Inga kommentarer om den oförskämda Kamali och hans vänner som skäller alla infödda svenskar för att vara rasister heller. Varför?
|
| |
|
Inlägg #23: Postat: 2005-12-22 18:14:00
|
|
habiben |
jag har ingen aning hur Rebecca uttalas på hebreiska, men tydligen ligger det i människans natur att intressera sig för idéer och influenser från geografiskt avlägsna länder, annars hade ju inte funnits några Rebeccor.
|
| |
|
Inlägg #24: Postat: 2005-12-22 18:16:00
|
|
habiben |
och vad det gäller den muslimska "antisemitismen" hur de nu kan vara det med tanke på att en majoritet av muslimerna är semiter så håller jag med om att judehat är mer utbrett bland muslimer i Sverige än andra grupper. Och det måste man se som ett stort problem.
|
| |
|
Inlägg #25: Postat: 2005-12-22 18:42:00
|
|
Friskytten |
Svar 23. Då tycker jag att du ska ta reda på det. Du kommer heller ingen vart med att försöka förklara bort en allmänmänsklig egenskap genom att föra in en annan sådan som exempel. Håll dig till ämnet. Svar 24. Att låtsas förfalla till navelskådande orddefinitioner i stället för att gå på huvudproblemet är inte en metod som imponerar. Dessutom slösar du tid med den typen av ironier i och med att du ändå håller med i sakfrågan.
|
| |
|
Inlägg #26: Postat: 2005-12-22 18:42:00
|
|
Friskytten |
Men det är klart, tycker man att detaljdefinitioner av ordet "semit" är lika viktiga som att få bukt med judehat så tycker man.
|
| |
|
Inlägg #27: Postat: 2005-12-22 18:49:00
|
|
osli73 |
"Fobi" betyder "irrationell skräck" för något. Svenskarnas negativa inställning till islam är däremot i högsta grad rationell med tanke på att det rör sig om en religion som har problem att anspassa sig till ett icke-muslimsk majoritetssamhälle. Muslimer är oftare religiösa fundamentalister, har problem att integrera sig i ett kristet/västerländskts samhälle och bär ofta med sig föråldrade värderingar från sina hemländer.
|
| |
|
Inlägg #28: Postat: 2005-12-23 09:30:00
|
|
habiben |
25 Men folk vill ju i allmänhet inte isolera sig kulturellt, det tyckte jag att Rebecca var ett bra exempel på. 26 den europeiska antisemitismen och det muslimska judehatet är inte identiska, de har ju olika former och motiv. men båda är givetvis lika vidriga.
|
| |
|
Inlägg #29: Postat: 2005-12-23 13:38:00
|
|
Friskytten |
Det är inte upp till två debattörer att avgöra om folk i allmänhet "vill isolera sig kulturellt", om de vill ta in vissa influenser, eller många. Problemet är detta: Staten befaller och understöds av den lydiga mediaeliten att alla ska tycka och och vara entusiastiska inför att omfamna all världen kulturer osorterat och i hur hög grad som helst. Detta är orimligt. Låt folk välja själva i vilken grad de vill intressera sig för "mångkultur".
|
| |
|
Inlägg #30: Postat: 2005-12-23 18:02:00
|
|
GunnarL |
29/ "Staten befaller och understöds av den lydiga mediaeliten..." Enligt min uppfattning är det tvärtom - tyvärr! Media styr och politikerna hoppar - väljarnas åsikter skiter man i. Och det kan man ju lugnt göra eftersom alla politiska partier i princip lyder media lika mycket! I övrigt håller jag helt med om det Du skriver.
|
| |
|
Inlägg #31: Postat: 2005-12-23 22:44:00
|
|
Friskytten |
När jag tänker efter måste jag medge att du har rätt om förhållandet mellan politiker och media. Och i övrigt: tack för stöd! Och God jul!
|
| |
|
Inlägg #32: Postat: 2005-12-23 23:22:00
|
|
GunnarL |
31/ God Jul själv, Friskytten! Och God Jul alla skribenter och kommentatorer här på Souze!!!
|
| |
|
Inlägg #33: Postat: 2005-12-25 21:04:00
|
|
Runnymede1215 |
Skit samma vad folk heter, hur de ser ut eller hur de "beter" sig. Men om de ställer upp på en totalitär ideologi som instruerar dem att ta makten och dominera andra med om nödvändigt alla medel så är det ett hot. Och det är trots allt vad koranen gör, vilket understöds i hadither. Demografin verkar till islams fördel i väst, tänk 50-100 år framåt. Är det den värld ni vill lämna efter er till barnbarnen? Ynkligt i så fall.
|
| |