|
Inlägg #1: Postat: 2005-12-20 23:36:00
|
|
Friskytten |
De flesta proffsdebattörer är köpta av sossarna och hävdar envist lik professor Kamali att infödda ska anpassa sig till invandrare, annars är de rasister. Vidare är ju tanken att muslimer skulle var utrotningshotade totalt bisarr. Och groteskt fräckt är ju förslaget att muslimer ska lära sig hur man inte blir utrotade av just judar.
|
| |
|
Inlägg #2: Postat: 2005-12-20 23:38:00
|
|
Friskytten |
Det "råkar" ju nämligen vara så att den svenska muslimska antisemitismen är starkt levande, hela tiden blir starkare, och knappast står den svenska nazismen efter i dagsläget. Hur kan man leva och se sig själv i ögonen i en spegel efter att ha skrivit en sådan text som artikelförfattaren? Obegripligt om man inte har en hjärna där svart är vitt, där upp är ner och så vidare.
|
| |
|
Inlägg #3: Postat: 2005-12-20 23:42:00
|
|
Friskytten |
Vidare är inte diskriminering en reaktion på misslyckad integration eller assimilation. Diskriminering, i de relativt få fall den verkligen förekommer och inte är något som helt enkelt är uppdiktat av Masoud Kamali och hans vänner, är knappast en faktor i dagens samhälle, om man inte räknar sådant som att kineser bara anställer kineser på kinarestauranger.
|
| |
|
Inlägg #4: Postat: 2005-12-20 23:43:00
|
|
Friskytten |
Men det bör man inte göra. Det är nämligen fullständigt normalt, och över hela världen förekommande, att människor frivilligt söker till etniska likar vid företagsbildning och föreningsliv.
|
| |
|
Inlägg #5: Postat: 2005-12-20 23:44:00
|
|
Friskytten |
De som misslyckas med integrationen/assimileringen är dock både samhället och många invandrare eftersom det inte ställs rimliga krav på anpassning på invandrare från geografiskt avlägsna länder. Detta i mycket hög grad beroende på tokstollar som artikelförfattaren.
|
| |
|
Inlägg #6: Postat: 2005-12-20 23:46:00
|
|
Friskytten |
Vederbörandes affärsidé är ju nämligen, tillsammans med många andra, att försöka se till att integration/assimilering fungerar så dåligt som möjligt så att det alltid ska finnas något att konferera om, att skriva artiklar om, att sitta i mygelkommittéer tillsatta av regering om. Skamlöst är bara förnamnet.
|
| |
|
Inlägg #7: Postat: 2005-12-20 23:49:00
|
|
Friskytten |
Om man slutligen är så omdömeslös och kitslig att man till varje pris, hellre än att få arbete, ska behålla namn som är garanterat outtalbara för en majoritet av invånarna, i stället för att modifiera eller byta namn så att det finns en kontaktmöjlighet, ja då är det väl enklast och bäst att flytta tillbaka till det land man kom ifrån? Skulle själv inte tveka att ändra mitt namn eller byta om det innebär en klar social förbättning i ett annat land.
|
| |
|
Inlägg #8: Postat: 2005-12-20 23:50:00
|
|
Friskytten |
Några frågor på det?
|
| |
|
Inlägg #9: Postat: 2005-12-21 00:00:00
|
|
Bongo Bongo |
Helena Benaouda är inte född inom islam och som alla konvertiter blir hon lite väl yvig när hon vill försvara "sin" religion. Glöm inte hennes utalande i tv om att arabiska kvinnor under islams, historiskt sett mycket korta, guldålder, hade det mycket bätre än svenska kvinnor idag *skrattar hånfullt* Något allvarligare är väl Benaoudas starka sympatier och kopplingar till det så kallade muslimska brödraskapet.
|
| |
|
Inlägg #10: Postat: 2005-12-21 00:00:00
|
|
Bongo Bongo |
Men detta till trots så är hon betydligt mer lätthanterlig än den av Friskytten nämnde Kamali som genom Mona Sahlins försorg har fått ett alldeles för stort inflytande och en plattform för sitt pseudoakademiska malande.
|
| |
|
Inlägg #11: Postat: 2005-12-21 14:57:00
|
|
habiben |
Jag vill träffa den svensk som inte kan uttala "Muhammed". Det går ju bra med Rebecka eller Gabriel o de är ju lika mkt semitiska namn som typ "Ali".
|
| |
|
Inlägg #12: Postat: 2005-12-21 14:58:00
|
|
habiben |
Problemet är väl inte att namn inte kan uttalas, det är väl snarare så att onormalt namn onormalt utseende mindre chans o få jobb, vilket jag tror få tycker att det är riktigt schysst.
|
| |
|
Inlägg #13: Postat: 2005-12-21 15:01:00
|
|
habiben |
Integration innebär inte att en minoritet ska bli av med sina attributer för att passa in i ett majoritetssamhälle, det handlar om att man tar vara på det kulturella tillskot som minoriteten har att erbjuda samtidigt som man ser till att minoritetens säregenskaper inte skapar konflikter. typ.
|
| |
|
Inlägg #14: Postat: 2005-12-21 22:47:00
|
|
Janne B |
13 Problemet uppstår ju när majoriteten anser att minoriteten inte har något positvt att erbjuda.Det är säkert en felsyn, men så ser det ju ut. Jag är omgiven av invandrare som jag har mjuka relationer med. Bor i samma stora hyreshus. Men jag kan inte se vad de har att erbjuda just mig i kulturell mening. Däremot sköter vi bilar ihop och far på butiksresor. Så socialt har vi en del att erbjuda varandra...
|
| |
|
Inlägg #15: Postat: 2005-12-22 10:36:00
|
|
habiben |
jag kan förstå att "allt-var-bättre-förr"-generationen inte anser att uzbeker har nåt kulturellt att komma med. men så är ju inte fallet med 80-talisterna.
|
| |
|
Inlägg #16: Postat: 2005-12-22 10:41:00
|
|
habiben |
hursomhelst, det här var ett stickspår, vad jag menade var att ett samhälle som lägger någon större vikt på så ytliga ting såsom namn bör ta sig en funderare. ska vi ha ett såpass homogent samhälle där all sorts abnormalitet och försök till att behålla särdrag straffas med utanförskap a la kommentar 7 ?
|
| |
|
Inlägg #17: Postat: 2005-12-22 10:52:00
|
|
Leif-Arne |
15 Förlåt en yngling men om man vänder sig mot generaliserande omdömen om olika religiösa grupper så är det väl inte speciellt välbetänkt att själv generalisera olika åldersgrupper.
|
| |
|
Inlägg #18: Postat: 2005-12-22 10:55:00
|
|
Leif-Arne |
Problemet är inte religiös tillhörighet, utan de effekter fundamentalism, må vara kristen eller muselmansk, har på samhället. Desvärre är det en liten grupp muslimska fundamentalister som på ett väldigt aggressivt sätt stör en mer konstruktiv dialog.
|
| |
|
Inlägg #19: Postat: 2005-12-22 14:54:00
|
|
habiben |
17 helt riktigt, dålig formulering... vad jag menade var att jag har förståelse för en som växte upp på 40-talet i den då defacto mindre globaliserade världen att inte vara speciellt intresserad av kulturutbyte. verkligen inget illa menat. man ska ju inte tvingas till kulturutbyte...
|
| |
|
Inlägg #20: Postat: 2005-12-22 17:13:00
|
|
Friskytten |
Svar 11. Hur tror du att "Rebecca" uttalas på hebreiska? Svar 12. Du vill ändra på människors natur. Det vill eliten också. Men det går inte. Hur man än gör är människor i gemen mer misstänksamma mot människor som ser klart annorlunda ut och har klart annorlunda namn. Detta går inte att moralisera bort. Sådan misstänksamhet kan bara arbetas bort genom att de som är "annorlunda" visar att de kan assimilera sig.
|
| |