|
Inlägg #1: Postat: 2005-12-20 22:44:00
|
|
JOHAN |
DET VAR JÄTTE TRÅKIGT ATT LÄSA
|
| |
|
Inlägg #2: Postat: 2005-12-20 23:35:00
|
|
Friskytten |
Jag fattar inte hur en sådan människa som skrivit denna artikel kan leva med sig själv. Allt är falskt och vinklat och rent felaktigt. Integration bör självklart betyda att en invandrad minoritet anpassar sig efter en majoritet. Men assimilation är ett riktigare ord. Detta anser inte alls de flesta debattörer som yttrar sig offentligt även om de flesta svenskar anser det.
|
| |
|
Inlägg #3: Postat: 2005-12-22 00:23:00
|
|
Biff |
Ökar eller minskar en artikel som denna segregationen? Helena bör fråga sig om hon tror att muslimerna blir bättre eller sämre integrerade när hon beskyller svenskar för att vara islamofobiska.
|
| |
|
Inlägg #4: Postat: 2005-12-22 10:42:00
|
|
El Guatusi |
"Kanske behöver politikerna i Frankrike åka på studieresa till t ex Marocko och lära sig hur man handskas med minoriteterna". Eller kanske inte. Marockos judiska befolkning har reducerats till ett minimum och aven i stader som av tradition hade en stor mellah judisk stadsdel finns nu bara nagra enstaka aldre judiska invanare kvar.
|
| |
|
Inlägg #5: Postat: 2005-12-22 15:24:00
|
|
Redliner |
Denna artikel kom verkligen i rättan tid, eller kanske snarare i grevens tid. Det har varit tyst, tyst från "den andra sidan" när islamofobin och främlingshatet har diskuterats. En riktigt bra artikel som får en självklar femma av mig.
|
| |
|
Inlägg #6: Postat: 2005-12-22 15:59:00
|
|
Mysan |
På min arbetsplats just nu har vi många slöj bärande muslimska kvinnor. Men man blandar sig inte med dom eller tvärtom.De har sin tro och vi nadra kör västvärldens race.Men ibland är det som att leva i New york.Alla blandas friskt.
|
| |
|
Inlägg #7: Postat: 2005-12-22 18:46:00
|
|
CMO |
Kanske borde man fundera på vad de muslimska invandrarna respektive det övriga samhället har att vinna eller förlora på integreringen? Om drivkrafterna finns kommer integreringen av sig själv. Utan drivkrafter kan den å andra sidan inte kommenderas fram av politiker, kulturjournalister eller andra tyckare av div slag.
|
| |
|
Inlägg #8: Postat: 2005-12-22 18:53:00
|
|
osli73 |
Med tanke på den religiösa fundamentalism, judehatet, bristande vilka till integration och den högre brottsligheten i synnerhet vad gäller våldsbrott, inklusive våldtäkter som muslimer i Sverige uppvisar är det inte så konstigt att många svenskar har en negativ inställning till Islam. Så det handlar knappast om någon "fobi" i betydelsen irrationell skräck.
|
| |
|
Inlägg #9: Postat: 2005-12-22 23:02:00
|
|
Piripiri |
Det är dags att sluta med det här barnsligheterna och ta steget fullt ut; bli antropofob.
|
| |
|
Inlägg #10: Postat: 2005-12-23 17:33:00
|
|
Janne B |
Detta har radio Kalmar kommit fram till: Många muslimer firar svensk jul
Även om den stundande julen inte är nån religiös högtid för muslimerna, så firar ändå de flesta av muslimerna i landet den mer eller mindre som befolkningen i övrigt. Med julgran, tomtar, julmat och presenter. SR Kalmar// Ja så är det även i det stora hus där jag bor." Hej muslimgubbar slå i glasen..." i vart fall must.
|
| |
|
Inlägg #11: Postat: 2005-12-24 01:04:00
|
|
Runnymede1215 |
En syndabock utses för att ta skulden för ANDRAS problem, enlig henne är muslimerna "syndabockar" för sina EGNA problem ?! Jämförelsen med judarna faller därför. Ett billigt försök att tigga medlidande och utnyttja västerländska skuldkomplex. Argumentum ad misericordiam.
|
| |
|
Inlägg #12: Postat: 2005-12-24 02:19:00
|
|
Runnymede1215 |
En islamist som eftersträvar muslimsk dominans och Sharia i Sverige, där icke-muslimer skall leva som Dhimmi, om nödvändigt skall detta ske med våld. Hon har bytt namn och bär slöja som ett uttryck för att hennes nya kultur är överlägsen vår. Ändå vill hon bli betraktad som lika svensk som alla andra?
|
| |
|
Inlägg #13: Postat: 2005-12-25 14:03:00
|
|
AlfVerner |
Jag har slöläst en del komentarer, det är jul, tiden är knapp, men ämnet är modigt och angeläget och även om jag inte helt delar artikelns alla delar, så är det en av de absolut viktigaste artiklar som slagit rot på Sourze. T ex anser jag att religion för evigt bör förpassas till historieböckerna och att alla som låter skiten lämna den privata sfärens grubblerier är ett steg tillbaka i utveckling.
|
| |
|
Inlägg #14: Postat: 2005-12-25 17:01:00
|
|
SHIVA |
Some thing to think about
ZERO TOLERANCE WITH ISLAM AND MOSLEMS IS NOT RACISM
IT IS A SIGN OF A HEALTHY MIND
|
| |
|
Inlägg #15: Postat: 2005-12-25 17:36:00
|
|
Janne B |
Är Islam tråkighetens religion? Jag vet ej men jag hör inga sånger eller psalmer. Inget haropospel eller orgelbrus. Varken Bach eller Lina Sandell. Carola sjunger i både kyrkor och nöjestempel. Får en enda muslimsk sångerska sjunga i en moské? Jag vet ej? Var har vi alla underbara och hemska bilder som sätter känsla och tanke igång i kyrkorna?
|
| |
|
Inlägg #16: Postat: 2005-12-26 12:44:00
|
|
Stig |
Se upp för de verkliga skiljelinjerna. Så länge endast män deltar i fredagsbönerna så är det knappast att begära en integration från svensk sida.
|
| |
|
Inlägg #17: Postat: 2005-12-27 00:05:00
|
|
Franklin |
Det är skrämmande att läsa inläggen i denna diskussion. Vilka aggressioner som blossar upp! Man blir helt ärligt nervös för hur det ska gå i framtiden. Det är väldigt tydligt att något måste vara fundamentalt fel när ämnet väcker den här sortens känslor.
|
| |
|
Inlägg #18: Postat: 2005-12-27 05:52:00
|
|
SHIVA |
Tell the Children the truth
When we consider how muslims have treated Jews in recent history
I find this womans article extremely obnoxious
Amin Al-Husseini intervenes personally with Nazi High Command to block Red Cross offer of exchanging 10,000 Jewish children for Nazi prisoners of war. They will die in Hitler’s gas chambers.
//www.tellthechildrenthetruth.com/amin_en.html
|
| |
|
Inlägg #19: Postat: 2005-12-27 14:03:00
|
|
bloggeri |
Det som kallas kriget mot terrorismen håller på att avtrubba oss alla till den grad att inte ens nazistisk retorik känns igen – om den riktas mot muslimer. Den som inte vill kallas nasse men ändå sprider dynga om islam borde ta sig en nyårstanke. Förbli ond och okunnig eller ta reda på fakta.
|
| |
|
Inlägg #20: Postat: 2005-12-27 17:41:00
|
|
Redliner |
Apropå det där med religioner och texter som kan användas fel. Om det är något jag avskyr är det dubbelmoral i just denna fråga. Till alla er som hatar islam: Låt oss ta en titt i Bibeln.
|
| |