Islamister för demokrati

Inlägg #1: Postat: 2005-12-13 07:39:00
Anna Veeder
Vars politiska program kan jämföras med socialdemokraternas? Läste lite och så vitt jag förstår förespråkar muslimska brödraskapet införandet av Sharia-lagar i Egypten. Exakt hur går detta ihop med kvinnors likaberättigande?
Inlägg #2: Postat: 2005-12-13 07:40:00
Anna Veeder
Men lösningen är inte att förbjuda dem, utan att diskutera med dem och att tillåta fler partier, inte färre. Så i sak demokrati håller jag med dig...
Inlägg #3: Postat: 2005-12-15 17:29:00
Biff
Johannes: Skriv en artikel om frågan då, i stället för att klaga på att inte andra gör det. Frågan är ju intressant. Du gör samma misstag som du anser att TT:s reporter har gjort. Varför måste Sverige eller svenska män hamna i fokus som skurkrollen i alla dina texter? Blir tröttsamt och lite kulturimperialistiskt. Var inte så influerad av svenska vänsterideologier. Intressantare att läsa en analys om Egyptens statsskick än ytterligare en om Sveriges.
Inlägg #4: Postat: 2005-12-16 17:16:00
Janne B
Citat:
Svenskars rädsla att framstå som islamofobiska har inneburit att islamister oemotsagda kunnat träda fram som representanter för alla muslimer. Detta är problematiskt, eftersom islamister uppmanar muslimer att på olika sätt ta avstånd från majoritetssamhället, säger Aje Carlbom, socialantropolog vid Malmö högskola.
Carlbom menar att islamism är ett av de integrationsproblem som dolts av den starka kulturpluralistiska ideologi som dominerat den offentliga debatten i Sverige.
-
Inlägg #5: Postat: 2005-12-16 19:39:00
farah
Johannes Jakobsson, din artikel håller en hög kvalité vad det gäller: objektivitet, kunnighet och skarpsynthet. Jag kan mycket om ämnet och följer händelserna i Egypten mycket noga. Jag tippar på att du blir Sveriges nästa Guillou. Tack för en suverän artikel!
Inlägg #6: Postat: 2005-12-17 16:22:00
Janne B
Är detta hämtat från Dagen en sensation eller vad: Syriens största inomhusarena fylldes då landets kyrkor samlades för att be för fred, välgång och stöd för landet.
Gudstjänsten bekostades av staten och direktsändes i nationell tv./
Uppemot 2800 personer uppges ha deltagit i det unika böne- och sångmöte som ägde rum i Damaskus i onsdags, och då räknar man inte med dem som tittade på tv.
Inlägg #7: Postat: 2005-12-19 10:30:00
Janne B
Snälla vänstersvenskar ser inte exempelvis den problematiska kvinnosynen, hederstänkandet, kränkningarna av barns rättigheter och den utbredda homofobin bland muslimer. De ser inte den rasism som frodas bland invandrargrupper sinsemellan och mot svenskar, skriver Pernilla Oius i Sydsvenska Dagbladet.

Pernilla Oius menar att ledande muslimer i Sverige vulgariserar rasistbegreppet och använder det mot varje försök att peka på problem i den egna gruppe
Inlägg #8: Postat: 2005-12-19 15:18:00
farah
Om ni vill veta mer om MB bör ni titta in deras officella hemsida Länk: ikhwanweb.com. Hemsidan är på engelska. Där får man förstahands information. Mycket nöje!
Laddar...