Attraktionslagen gäller alltid

Inlägg #1: Postat: 2005-12-12 12:10:00
Hugo O
Läget är annorlunda för psykiska sjukdomar. Jag har en väninna som är svag för den här typen av tankegångar. Hon hade i sin tur en väninna, en kreativ, levnadsglad ung kvinna med konstnärliga böjelser. Tills hon på kort tid vände sig inåt, tappade livsgnistan, slutade skapa och började prata om att ta livet av - och efter ett par månader gjorde det, jag har för mig att hon slängde sig utför ett stup.
Inlägg #2: Postat: 2005-12-12 12:16:00
Hugo O
Och min väninna är då oerhört imponerad av att hon vågade bejaka den här dödslängtan och omsatte den i handling. För mig låter det som en klassisk depression som relativt enkelt hade kunnat botas med - just det - en kemisk medicin. Om bara någon hade sett till att hon kom till en läkare, helst en psykiater men en allmänläkare skulle ha kunnat göra mycket.
Inlägg #3: Postat: 2005-12-12 12:20:00
Hugo O
Och vi pratar då inte om att rädda någon till ett skuggliv under en livslång depression utan om BOT - att komma tillbaka till sitt rätta jag, få tillbaka livsgnistan.
Inlägg #4: Postat: 2005-12-12 12:32:00
Hugo O
Jag vet att det för många låter helt fel att kemiska ämnen kan komma åt själsliga problem - men vid vissa specifika tillstånd är det alltså så. Och depressionerna går ofta att bota helt och hållet.
Inlägg #5: Postat: 2005-12-12 12:36:00
Hugo O
Med tanke på att depression är den mest dödliga sjukdom som finns bland yngre vuxna i Sverige så är det väldigt olyckligt att fördomar i befolkningen hindrar folk att få adekvat vård. Självmord är efter olyckor den vanligaste dödsorsaken hos vuxna under 40-45 år
Inlägg #6: Postat: 2005-12-12 12:44:00
Hugo O
Sen är det naturligtvis inte så att alla som känner sig lite nere ska käka Prozac - depparperioder har alla då o då, det är naturligt. Men när någon försvinner i ett svart hål, inte är sig själv längre, aldrig ler, sluter sig bort från alla och kanske till o med börjar prata om döden - då ska man se till att denne kommer i kontakt med sjukvården. Inte med Whilde.
Inlägg #7: Postat: 2005-12-12 13:37:00
Stefan Whilde
Rolig slutkläm, Hugo. Den ska du ha all heder av. Men en sjuk människa, oavsett var yttringen satt sig, ska nog varken gå till en kliniskt utrustad läkare eller till Whilde, hon ska i första hand gå till sig själv.
Inlägg #8: Postat: 2005-12-12 15:16:00
Hugo O
7/ I de allra flesta fall håller jag med dig om det - du sitter på en slags visdom, även om jag tycker att du driver den för långt. Men när det gäller sjukdomar som verkar förvrida verklighetsuppfattningen ska man inte låta sina nära o kära försvinna för långt in i sig själva. Det kan sluta väldigt, väldigt illa.
Inlägg #9: Postat: 2005-12-12 15:29:00
Janne B
Hugo/ Fortsätt gäna att sprida din visdom och livserfarenhet i lagoma mängder.
Laddar...