Inlägg #21: Postat: 2005-12-12 22:35:00
|
Janne B |
Må ni förlåta mig men jag kan njuta lite av Haddoks tirader för ibland gränsar de till poesi och den verbala uppfinningsrikedomen är enorm./ Första gången min moder hörde mig svära rejält så satte hon mig på en stol mitt på köksgolvet. Sen uppmanade hon mig att svära allt vad jag orka i en timme under hennes uppmuntrande tillrop.Fadern höll på att bli vansinnig men mit behov av eder har sedan dess varit minimalt. God Natt
|
|
Inlägg #22: Postat: 2005-12-13 03:02:00
|
Anders Klasson |
Så Janne B hämtar sin info från
Expo,nåväl, jag hade inte väntat mig
nåt annat.
|
|
Inlägg #23: Postat: 2005-12-13 09:49:00
|
El Guatusi |
/19 Visst, i stridens hetta kan en sjysst svavelosande urladdning vara helt pa sin plats. Men att standigt klumpa ihop alla som tycker annorlunda i nedsattande kategorier o dar bunta ihop personer vars asikter knappast har nagot gemensamt, ar det uppiggande?
|
|
Inlägg #24: Postat: 2005-12-13 09:52:00
|
El Guatusi |
Resultatet blir val snarare, satt man garanterat ALDRIG erkanner att motdebattoren har battre argument och att den typiska sandladementaliteten uppstar, dar varje diskussion automatiskt intar exakt samma positioner, fran ultravanster till ultrahoger. Det blir en debatt med idel stereotyper och i langden ganska ointressant om ingen - som Janne B sa ofta lyckas med - bryter det rigida schemat.
|
|
Inlägg #25: Postat: 2005-12-13 09:56:00
|
El Guatusi |
Om man nu tror pa den fria debattens kvaliteter som en av demokratins grunder sa maste man ju aven tro pa mojligheten om an sa liten att en debattor en gang sager "Tamejfan, du har faktiskt ratt!" till sin motstandare. Nar man kallat varandra for "bombhoger", "tokvanster", "rovslickare" eller annat aktar man sig noga for att ge motstandaren en poang. Och debatten blir lika upphetsande som en boxningsmatch utan slagvaxlingar.
|
|
Inlägg #26: Postat: 2005-12-13 09:56:00
|
Janne B |
22 Jag har hämtat texten från "Den Svenske" som står Hennix nära som jag fattat det. Men den ska ju helst läsas i sin helhet. Expo nämns.
|
|
Inlägg #27: Postat: 2005-12-13 10:02:00
|
Janne B |
24 El G./ jag vill väldigt gärna bidra till en debatt där vi visar varandra respekt på olika vis.Som att lufta motståndarens bästa argumnent./ Jag presenterade mig en gång för en främling. Då sa han "Jasså du är en sån där relishjös Jävel".
/ Jag vill gärna ligga lite ovanför den nivån.
|
|
Inlägg #28: Postat: 2005-12-13 10:16:00
|
El Guatusi |
Janne: Ja det verkar som om vi till varje pris maste bunta ihop varandra i kategorier for att "forenkla" en komplicerad varld. Men om varlden ar komplicerad o motsagelsefull sa kravs det aven att alla gor en extra anstrangning for att samtalet ska ge nagot. Jag tror din religiosa bakgrund, o all den misstanksamhet den tyvarr framkallar hos vissa, har lart dig det.
|
|
Inlägg #29: Postat: 2005-12-13 10:20:00
|
El Guatusi |
Sourze-debatten tenderar ibland att alltfor mkt avspegla ett extremt homogent Sverige, da svart var svart och vitt var vitt. Men idag ar Sverige multikulturellt o pluralistiskt, men debattklimatet avspeglar inte det. Jag tror en invandrare skulle ha mkt svart att delta in en stundtals syrefattig, provinsiell och navelskadande debatt. Detta galler den svenska politiska debatten i allmanhet.
|
|
Inlägg #30: Postat: 2005-12-13 20:17:00
|
Anders Klasson |
El Guatusi,det är sällan jag sett
personangrepp här på sourze
debattörer emellan.Jag menar -
Göran Persson är väl inte här speciellt ofta.Om vi bortser från
mitt och Friskyttens "angrepp" på
Persson så har jag inte sett nåt
Personangrepp på sourze sen Franklin och Redliner var i luven på varann, och det är säkert nästan ett år sen.
|
|
Inlägg #31: Postat: 2005-12-13 20:45:00
|
Anders Klasson |
Du säger vidare "Men idag ar Sverige multikulturellt o pluralistiskt, men debattklimatet avspeglar inte det." Problemet här är att dom flesta
Svenskar inte vill ha nåt mångkulturellt samhälle,det är bara
det att dom ännu inte har lärt sig
att använda röstsedeln för att
få bort mångkulturen ännu.Alla som
idag röstar på m,fp eller s tror inte
på mångkultur,alla i s trodde inte på
löntagarfonder heller. ;-
|
|