Hur ska jag övertygas att fortsätta rösta vänster?

Inlägg #1: Postat: 2005-12-06 22:57:00
Sunny
forts som klarade oss undan kriget även om det kostade några otrevliga eftergifter.
Under 50, 60 o 70 talet fungerade folkhemstanken! Det fanns arbete att få o folk fick det bättre över lag. Redan på 40 talet började det byggas "Egna hem" här i stan som subventionerades o där man lade ner otaliga arbetstimmar själv. Jag bor i ett sådant område .Fast de som flyttar in här i dag måste vara millionärer för priserna på dessa stadsnära hus är i dag ett skämt.
Men det stod
Inlägg #2: Postat: 2005-12-06 23:05:00
Sunny
fortsväl till med folkhemmet: alla behövdes. Vi fick en avgiftsfri 9 årig grundskola o för de praktiskt begåvade fanns lärlingsssytemet kvar. På 80 talet hände någonting. Man skulle plöstligt "Satsa på sig själv" o solidariteten sågs som en patetisk rest efter rödvinsvänstern från -68. Sedan har samhället bara blivit kallare,opersonligare o effektivare i sin utstötning av de som inte är lönsamma.Alla de grupper som du nämner.Socialdemokraterna har blivit ett nytt frälse.
Inlägg #3: Postat: 2005-12-07 00:39:00
Janne B
JA Socialdemokraterna har blivit den nya adeln. Den består av ca 2000 personer som kan vänta på telefonsamtal när någon av de ca 500 viktigaste befattningarna ska tillsättas. Får man inte bli Generaldirektör så får man något strax under. Helt utan insyn.
Inlägg #4: Postat: 2005-12-07 07:13:00
Per W
Sunny, varför glorifiera 50-60-70-talen? Barnhem, ålderdomshem t ex var ofta rena skräckregementen och det fanns ingen granskning av vare sig politiker, myndigheter eller sjukvårdssystemet.
Inlägg #5: Postat: 2005-12-07 07:16:00
Per W
Sverige var på ytan en idyll, men därunder doldes missförhållanden och nöd, som inte skulle accepteras idag.
Nostalgikerna kommer bara ihåg den polerade "folkhemsytan".
Inlägg #6: Postat: 2005-12-07 10:51:00
Sunny
Per: Jag om någon vet .Det var ingen koll på "horungar" o barn o foster hem heller.
För att inte tala om det vi i dag kallar mentalvården.
Jag menar mera den där känslan av framtidshopp: nu ska alla få det bättre!
Ett eget hem o en liten familjebil var många Svensöners dröm o nu såg den ut att kunna bli sann.
Laddar...