|
Inlägg #1: Postat: 2005-12-06 19:06:00
|
|
bloggeri |
Kapitalismen gör jättemycket gott i Kina. Sedan januari 2004 har exempelvis 9000 arbetare dött i gruvolyckor i företrädesvis privata gruvor. Just nu sitter 42 instängda i en ny olycka och ägaren har flytt. Det går framåt.
|
| |
|
Inlägg #2: Postat: 2005-12-06 19:17:00
|
|
Lars Nilsson |
Så "massorna", som Ni i vänstern plägar kalla människor, och som jag också nyttjar här för att Ni skall förstå, har fått det sämre? Beviset är gruvolyckor? Bättre under Mao således, eller hur bloggeri? Gruvolyckor måste ju vara det slutgiltiga beviset.
|
| |
|
Inlägg #3: Postat: 2005-12-06 19:27:00
|
|
bloggeri |
Vem sjutton har påstått att det var bättre under Mao, vilket det var en period, men också mycket dåligt under flera andra. Mao var lika mycket maktpolitiker som Göran P, Bush eller Stalin. Om man som Nilsson ständigt använder det förflutna som spegel kan det vara vädligt svårt att se nuet. Kanske därför Lars N aldrig åstadkommer riktiga analyser. Lever för mycket i det förflutna.
|
| |
|
Inlägg #4: Postat: 2005-12-06 19:30:00
|
|
bloggeri |
En sak som Lars N trots alla sina övervakade vistelser i Kina bortser från är att kinserna inte är några idioter, inte alls lika kuvade i sina själar som svenskarna. Om den enorma majoriteten fattiga inte ser förbättringar så kommer pågående upplopp o sociala oroligheter att öka.
|
| |
|
Inlägg #5: Postat: 2005-12-06 19:39:00
|
|
bloggeri |
Och den dan Kina måste vända inriktning, för att stävja ett eventuellt uppror, och då satsa på inhemsk konsumtion, en förutsättning för bättre sociala villkor, d v s höja löner, öka arbetarskydd, bygga upp offentlig sektor, sjukhus och sjukvård, då kommer vårt kinaberoende att slå hårt illbaka på oss själva. Men bättre att 2 miljarder kineser får det bra, än 9 miljoner svenskar får det bättre. Men räkna inte med Kina som västs räddningsplanka.
|
| |
|
Inlägg #6: Postat: 2005-12-06 20:39:00
|
|
Lars Nilsson |
Du tar själv upp gruvolyckor som exempel på hur uselt det är i Kina och hur kapitalismen misslyckat. Det Du hoppas på är tydligen är någon sorts revolution mot kapitalismen. Själv tror jag att kapitalismen i sig kommer att framtvinga demokratin i Kina. Precis samma utveckling som i Sydkorea och Taiwan. Dessa länder var också auktoritära länder utan demokrati i begynnelsen. Och Du, jag kanske bättre än tom Dig, vet att kineserna inte är några idioter.
|
| |
|
Inlägg #7: Postat: 2005-12-06 20:54:00
|
|
bloggeri |
Lars N du har alltid varit hopplös i din osannolika förmåga att vara tankeläsare. Du sätter en stämpel på folk - dom är vänster. Därefter påstår du att därför vill dom ha tillbaka Stalin, Hitler och Mao. Men det är ju bara dina hjärnspöken som satt igång. Jag hoppas INTE på revlution i Kina, det är detta jag varnar för! En motbild till din devota inställning till kommunismen i Kina, alltså. Och att man ska bli kapitalister. Det funkar inte så. Cervin har rätt.
|
| |
|
Inlägg #8: Postat: 2005-12-06 20:58:00
|
|
Lars Nilsson |
Och hur funkar det då?
|
| |