Makt, ansvar och tsunami

Inlägg #1: Postat: 2005-12-06 18:47:00
Lars Nilsson
Det kan man tycka, med viss rätt, faktiskt. Men problemet är att om man begär misstroendevotum mot Persson eller någon annan i regeringen och det inte får något resultat, var hamnar man då. Jo, Persson går ut och säger att riksdagen godkänt regeringens handlande och att han därmed är felfri. Han kommer ständigt att återkomma till det. Så länge han nu sitter kvar. Dessutom får KU-behandligen av frågan mindre betydelse. Så det är inte riktigt så enkelt som bloggeri vill göra gällande.
Inlägg #2: Postat: 2005-12-06 19:03:00
bloggeri
Som vanligt springer Lars N makthavarnas ärenden. Även om borgarna förlorar voteringen, så har de gjort vad folket kräver. Och folket kommer att förstå att smpv bara ville rädda sina egna rövar. Sanningen är att pr-byråer, valmaskineri och allt annnat är inställt på val i sept. Kan man inte ändra på. Blir för dyrt.
Inlägg #3: Postat: 2005-12-06 21:05:00
Lars Nilsson
Ja, jag ju berömd för att springa sossarnas ärenden.
Inlägg #4: Postat: 2005-12-06 21:28:00
Janne B
Vi kan nog utgå från att de borgerliga väl känner till spelets regler, väl känner sin motståndare och hans kapacitet. Den är enorm. Kommunalråd vid ca 30 års ålder. Alliansen måste ta rätt steg i rätt ögonblick i rätt skede om de ska ha minsta chans att vinna en omröstning. De måste noga pröva sina insatser även i KU Konstitutionsutskottet. jag vågar inte ge någon något råd. Men båda sidor kommer att ägna sig åt strategiskt pusselspel ett bra tag.
Inlägg #5: Postat: 2005-12-07 08:41:00
bloggeri
"Oppositionen verkar närmast harig och beslutsrädd efter katastrofkommissionens mycket skarpa kritik..." skriver moderata NorrbottensKuriren. Kan bara instämma. Lika fega och handlingsförlamade och lomhörda inför folkets krav som smpv. Nästa val tillhör jag soffliggarna. Det finns ingen stake, inget mod, hos några politiker. Fy Fan!!!!
Inlägg #6: Postat: 2005-12-07 09:37:00
Janne B
5/ Ska man gå ut i en strid som man på förhand vet att man förlorar? Eller ska man avvakta och samla trupperna tills man blivit tillräckligt stark? Kanske efter KU:s granskning.I hopp om att få med sig Miljöpartiet..
Inlägg #7: Postat: 2005-12-08 15:12:00
west-d
Janne nr 6. Det kan nog vara så. För övrigt verkar alla politiker nu leka katt å råtta med varandra....men så tycker jag de gör ofta, allra hällst de borgeliga, en gång var jag med att rösta på dem vilket de sen avgick minns ej exakt vad som hände, janne kan du hjälpa mig att minnas lite kortfattat.
Inlägg #8: Postat: 2005-12-08 15:27:00
Janne B
Lite om Carl Bildt: Riksdagsledamot 1979-2001.
Partiledare för moderaterna 1986-1999.
Sveriges statsminister 1991-1994.//
Ja han ledde ju en fyrpartiregering som nog kan sägas höll ihop och fungerade hyfsat.Men de förlorade ju ett val inte p g a någon skandal jag kan minnas utan opinionen gick sakta dem emot.
Inlägg #9: Postat: 2005-12-08 15:32:00
Janne B
1994 återkom så Ingvar Carlsson med en ny S-regering i 2 år,varefter han hastigt avgick i någon slags utmattning.Han hade det jobbigt med K O Feldt och flera andra.Det var några jobbiga "affärer" som inte var Ingvars fel, men han gav liksom upp. Efter en månads trassel tillträdde i stället Göran Persson, en mycket kompetent men svårälskad person.
Inlägg #10: Postat: 2005-12-08 15:37:00
Janne B
Detta var inte en vetenskaplig beskrivning på hög nivå, lite snabbtecknat bara. Men betydligt svårare är det att beskriva Fälldin-regeringarna på 1970 talet, med flera avhopp, mycket inre gräl. Som slutade med en FP regering under Ola Ullsten. Den jobbade i ca 10 månader med först bara a 10 av väljarna bakom sig.Men det var en lite effektiv regering, som fick stigande opinionssiffror. Men så kom ett Val och Palme sopade "borgarna" av banan.
Inlägg #11: Postat: 2005-12-08 15:38:00
Janne B
Alla är välkomna att göra en bättre beskrivning på begränsat utrymme..
Inlägg #12: Postat: 2005-12-08 15:42:00
peter_
Ja, det var säkert svårare för en hänsynsfull person som Ingvar Karlsson. Om man försöker vara anständig, rättvis och hänsynsfull blir jobbet mycket större och svårare.
Inlägg #13: Postat: 2005-12-08 19:41:00
west-d
Janne nr 10. Jag röstade på Fälldin-80 talet, vilket jag idag "skrattar" åt osv. Det var även då osämja mellan de borgeliga, 2005 & de håller fortfarande "på", hur ska man kunna lita på dessa?
Inlägg #14: Postat: 2005-12-08 21:47:00
Janne B
Dår är ju nästa fråga hur sams man är inom socialdemokratin samt hur sams SAP är med V och MP.SAP detta stora parti har ju många delar som LO, lite TCO, konsumfolk, HSB, PRO osv. Som ofta har motstridiga intressen. Många goda sossar har det största förakt mot antingen Miljöpartiet eller Vänstern. Det har funnits många krav på "samarbete upphör"./ Ja jag har inget objekt svar men du och jag har ju samma sorts ögon och öron.
Inlägg #15: Postat: 2005-12-08 21:52:00
Janne B
Jag läste Tage Erlanders memoarer bara för några år sedan. Han erkände utan vidare att hans svåraste jobb var att hålla trupperna samman, hindra folk att slåss innebördes. Ministrarna måste oavbrutet kollas så att de inte gjorde misstag osv./ Minister Ulla Lindström från 1950 talet berättade skrev lite om regeringsarbetet, det har nästan ingen annan gjort. K O Feldt har öppnat sig lite.
Inlägg #16: Postat: 2005-12-08 21:54:00
Janne B
Men i stort sett kan sägas att vi vet väldigt lite hur regeringsarbetet går till. Samma för borgerliga regeringar förstås. Det är en absolut demokratibrist. Belyst förra veckan vad gäller tillsättningar. Må så väl Du.
Inlägg #17: Postat: 2005-12-08 21:59:00
west-d
Janne nr 14. Tack, det här är svårt...vilket parti man skall välja, kanske man inte ska rösta. Jag har faktiskt gjort så oxå, men en gång röstade jag på C-partiet & en gång på sossarna & nej till EU..
Inlägg #18: Postat: 2005-12-08 22:02:00
west-d
Janne nr 16. just det, vad VET vi..
Inlägg #19: Postat: 2005-12-08 22:54:00
Janne B
Ja vi vet att folk efter en helg kan komma släntrande till jobbet 11.30 eller inte komma alls första arbetsdagen.Det är fortfarande oklart var själva arbetsledaren höll på med i 36 timmar enligt vad jag läste idag.
Inlägg #20: Postat: 2005-12-08 22:55:00
Janne B
Min butiksföreståndare här är på jobbet en timme före alla andra och hälsar varje anställd välkommen efterhand. Framåt kvällen har jag hört honom gå runt och fråga sin personal, "tror du att jag kan gå hem nu". Föredöme kallas sånt./ OBS jag vet ej om det var bättre på UD för 10-20 år sedan men vi vet alla hur det är på både ICA och Konsum.
Laddar...