Inlägg #1: Postat: 2005-12-06 15:12:00
|
Janne B |
Anna. Jag tror att just i Israel är det synnerligen vanligt med 2-3 språkiga hem, just för att Israel i 70? år varit ett inflyttningsland.Så säger i vart fall döttrarna som kibutzzat där. Nytt fint ord...
|
|
Inlägg #2: Postat: 2005-12-07 07:28:00
|
Anna Veeder |
1/Janne, det är sant. Det är också socialt accepterat. Ryssarna t ex är väldigt noga med att ungarna ska fortsätta kunna ryska, med alla tvåhundra deklinationer och allt, eftersom de anser ryska vara ett kulturspråk. Min äldsta dotter pratar både svenska och engelska, inte perfekt men helt godtagbart. Barnradion på nätet är en favorit. Här är nätet en gudagåva.
|
|
Inlägg #3: Postat: 2005-12-07 08:36:00
|
Leif-Arne |
Ungar har en helt fantastisk förmäga att lära språk, deras hjärnor fungerar som en slags lingvistika wettexdukar, suger in allt. Tyvärr minskar den förmågan efter 6 år. Inga ungar skadas av att växa upp med mer än ett språk, tvärt om.
|
|
Inlägg #4: Postat: 2005-12-07 08:39:00
|
Leif-Arne |
I Sverige går trenden desvärre mot allt färre språk. Många gymnasister tror det räcker med engelska. Man behöver minst ett till främmande språk helst två. Riktigt bedrövligt är det med tyskan, "ingen" vill läsa tyska längre. Fastän vi har ett 90 miljoner söder om oss som talar tyska, och det är största språket i Europa
|
|
Inlägg #5: Postat: 2005-12-07 09:34:00
|
Janne B |
Ja detta att tyska språket har hamnat så på undantag är svårbegripligt. Tyskland har i 500 år varit en viktig handelspartner och förblir så. Men Tyskland är väl knappast något semesterland för oss. Kan det vara orsaken?
|
|
Inlägg #6: Postat: 2005-12-07 09:56:00
|
Leif-Arne |
5 Om man då inte menar inköpsresorna till Puttgarden andra nordTyska städer då. Men det är synd att många inte hittar vid sidan om A-bahn. Det finns mycket, själv är jag speciellt svag för Berlin, rätt nära fågelvägen. Rackarns mycket roligare att gå ut i B än i Stockholm.
|
|
Inlägg #7: Postat: 2005-12-07 10:04:00
|
Anna Veeder |
5/Tror att det är kulturellt betingat. När jag gick i skolan var det inne att kunna engelska bra, det är det väl fortfarande, pga musik, filmer etc. Tyska var bara för plugghästar. Annat var det på 20-talet. Min farfar hade dåtidens erotiska bilder tjocka nymfer i baddräkt på en trätunna i havet uppklistrade på utedasset. Då var det tyskan som var "hot"...förresten är bilderna fortfarande kvar. Det dasset borde göras om till museum.
|
|
Inlägg #8: Postat: 2005-12-07 10:06:00
|
Anna Veeder |
6/Älskar också Berlin. Och det är onekligen roligare där om man kan tyska. Som tur var hade jag tysk pojkvän i några år, det gjorde underverk. Inget som en pojkvän om man vill lära sig språk
|
|
Inlägg #9: Postat: 2005-12-07 10:31:00
|
Leif-Arne |
8 I Berlin skall man helst gå på något sunkhak, bastant mat och blandad publik. Generellt så har skandinaver en hel massa fördommar om tyskar, egentligen så har östersjötyskarna mer gemensamt rent kulturellt med sydSverige än med Bayrarna.
Desvärre så har jag inte lyckats förmå något av mina barn läsa tyska, de valde spanska båda. Själv försöker jag lära mig kinesiska, men begriper inte ett spår, ännu.
|
|
Inlägg #10: Postat: 2005-12-07 11:31:00
|
Anna Veeder |
9/Berlinare AVSKYR bayrare. Mina västberlinska kompisar skulle gladeligen gett Bayern till DDR i utbyte mot Östberlin, och uttryckte ofta högljutt denna åsikt.
|
|
Inlägg #11: Postat: 2005-12-07 11:48:00
|
Leif-Arne |
Kennedy blev ju älskad i B. efter sitt "Ich bin ein Berliner". Reagan försökte göra om bravaden när han besökte Hamburg, hans kunskaper i Tyska var dock sämre än K.´s - "I´m a H..."
|
|