Låt barnen läsa mer svenska i skolan

Inlägg #1: Postat: 2005-12-06 13:52:00
Janne B
Jag har några gånger häftigt kritiserat att flyktingbarn får lära sig "hemspråk" på vanlig skoltid i Sverige.Kunniga personer har då sagt mig att det har ingen betydelse vilket språk de läser, bara de läser och skriver allt vad de orkar. Kan vara sant.Men varför inte läsa serbiska på fritid hos en studieorganisation som ABF?
Inlägg #2: Postat: 2005-12-06 13:57:00
Janne B
Jag har träffat missionärsbarn som lärt sig svenska här. Följt med på föräldrarnas språkutbildning i Frankrike. Där de lärt sig franska och lite swahili, det stora afrikaspråket. Så har man åkt vidare till östra Kongo och snabbt blivit bättre på lokalspråket än vad föräldrarna klarat. De kanske rent av fått med sig lite från ett minoritetsspråk från området, vilket föräldrarna helt missat. "Hjärnan universums märkligaste skapelse".
Inlägg #3: Postat: 2005-12-06 14:04:00
Janne B
Min mamma gick något år på Gymnaium kring 1925 och lärde sig lite tyska. När jag var barn kunde jag höra henne svänga sig med några tyska uttryck lite diskret. För tyska var inget populärt språk då jag var liten 1945-50./ Så hörde jag ingen tyska från henne på 50 år. /
Inlägg #4: Postat: 2005-12-06 14:05:00
Janne B
Så en dag hade hon blivit gammal och lätt senil. Då började hon tala tyska igen på "ålderdomshemmet". Hon körde ett antal hälsningsfraser och kärleksförklaringar på tyska flera ggr om dagen.När jag härmade efter dög inte mitt uttal, så hennes hörsel var bra också, men inte min. Ja detta med hjärnan alltså...
Laddar...