Svullo, en lysande skådis som dolde sina bekymmer

Inlägg #1: Postat: 2005-12-04 13:00:00
Janne B
Jag har haft nära till politiker, som fått sluta sin kärriär tidigt. De har haft det ytterst svårt att återgå till vanligt folkliv, trots kanske god ekonomi.Jag känner många som efter flera goda ekonomiska år, snabbt hamnat hos Fogden efter bara några dåliga inkomstår.Det är inte ovanligt att Fogden sänder ut brev varje vecka som ska besvaras, de handlar om olika skulder. Detta är en enorm nervpress.
Inlägg #2: Postat: 2005-12-04 13:05:00
Janne B
Det är svårt att se något ljus i tunneln om man har några hundratusen i skuld och de egna inkomsterna är i dalande. Fogden har redan hämtat kapitalvarorna.Fogden skapar magsår och allmänt nervdarr, sömnlöshet, man biter sönder tänder på nätterna etc. 1000 kr styck att laga.
Jag är av den bestämda åsikten att de flesta som tar sina liv har haft Fogden efter sig en längre tid./ För säkerhets skull skriver jag igen, jag vet inget om Svullo.Men är glad över de fina ord ni ger honom.
Inlägg #3: Postat: 2005-12-04 13:10:00
Sunny
Nja jag tror inte det stämmer. De flesta har nog starkare skäl än rent ekonomiska men det kanske kan bli droppen? Så tycks det vara flera män än kvinnor som tar livat av sig av ekonomiska skäl medan kvinnor har mera relationsrelaterade skäl typ skillsmässa eller dödsfall.Där hänger könsrollerna kvar: mannen känner en större press än kvinnor av sitt försörjningsansvar.
Inlägg #4: Postat: 2005-12-04 13:33:00
Janne B
Tacksam för flera röster på detta tema.Kan usel ekonomi, missade hyror, fogden göra att du inte orkar med livet.
Inlägg #5: Postat: 2005-12-04 14:14:00
Anna Li
Jag tror det är tvärtom. Om du mår dåligt och är deprimerad/har missbruksproblem/trasiga relationer osv så orkar du inte sköta din ekonomi, knappt ens öppna din post. Då får du snabbt fogden efter dig och det kanske känns som ytterligare en press, men jag tror sällan att det är den viktigaste orsaken till självmord om du inte varit en extrem materialist.
Inlägg #6: Postat: 2005-12-04 14:31:00
Janne B
Som socialarbetare har jag flera ggr varit med om att städa upp efter en person. Då hittat högar av oöppnade brev från Fogden, skattemyndigheten, hyresvärden etc. I dag kan en enda betalninganmärkning innebära att du inte kan få ett hyreskontrakt på 5 år, samt noll kredit överallt. Du är Stopp.Vårt effektiva datasamhälle slår hårt. Det en vet om din usla ekonomi det vet alla..som vill ha reda på det.
Inlägg #7: Postat: 2005-12-04 19:28:00
Sunny
Anna Li :Ja det tror jag stämmer! När jag är som mest deprimerad orkar jag inte svara i telefonen o ännu mindre öppna brev. Jag har en familj som kan gå in o kolla ifall det verkar vara räkningar men hade jag inte det så...
O sedan,som Janne skriver, är det oerhört jobbigt att komma igen.
Inlägg #8: Postat: 2005-12-04 19:36:00
Sunny
Men så vanliga saker som vanligt åldrande kan vara svårt att anpassa sig till ifall du varit en högt uppsatt person med makt o inflytande. En av min älskare som jag mötte när han fyllde 65 o gick i pension hade det väldigt svårt ett par år. Den ena dagen tjänstebil med chafför o privatsekreterare som fixade allting: nästa dag en liten grå pensionär.Blir man därtill allvarligt sjuk så blir omställningen svår.
Inlägg #9: Postat: 2005-12-04 19:39:00
Sunny
Han anpasade sig någolunda o vi fick många fina möten under lite mera än 10 år.Eftersom han kom från tpppen o jag ifrån botten så hade vi ett enormt utbyte av varandra. Sedan tog han sitt liv med det var för att sjukdomen avanccerat så långt: det var mortiverat tyckte jag då även om jag av egoistiska skäl velat ha honom kvar så länge som möjligt.
Inlägg #10: Postat: 2005-12-04 19:41:00
Sunny
Men det är ändå lättare för de rika o kända: de har kontakter o går före i vårdkön.De har råd att anlita hemhjälp o de behöver inte tänka på ekonomin.
Men ,som sagt,de kan må dåligt ändå.
Inlägg #11: Postat: 2005-12-04 19:45:00
Janne B
Hyreshöjningar på 100-300 procent talade SVT om för några minuter sedan. Lät som om EU krävde detta.Ett fullständigt oansvarigt nyhetsinslag. Gällde de allmännyttiga bostäderna . Hur många går i däck i kväll....fy fadderullan.
Inlägg #12: Postat: 2005-12-04 19:50:00
Janne B
De massiva reklamutskicken kan förstöra livet på många sätt. Bland annat kan månadens viktigaste brev komma in i et folder och snabbt hamna oöppnat i en hög eller i soptunnan.Oerhört förrädiskt för äldre som börjar se dåligt eller minnas lite dåligt var de lagt saker. De sista åren med moder Margit gick vi noga igenom hennes post o reklamhögar och gjorde "fynd" som måste åtgärdas.
Inlägg #13: Postat: 2005-12-04 19:53:00
Janne B
Yngre människor som kortvarigt eller långvarigt är "nere" kan sitta med Kuvertet i handen men kan bara inte öppna det, för de har ingar pengar till det. De orkar inte kontakta varken socialbyrå eller anhöriga. Det är så vi får våra uteliggare samt de som förkortar livat... // Vårt samhälle är allt för komplicerat för många svaga. Du o jag kan vara sådana i nästa vecka.
Inlägg #14: Postat: 2005-12-04 20:03:00
Sunny
Ja i mitt fall räcker det att ställa till det för mig på kort sikt ifall jag skulle bo ensam. Men de stora ekonomiska sakerna sköter sig själva: det har jag sett till i vetskap om mina sjukdom.
Inlägg #15: Postat: 2005-12-04 20:05:00
Sunny
Jag har oxå ordnat automatiska överföringar för den käre: en så stor stroke gör att han aldrig mera kan betala några räkningar eller ringa några samtal.O ja. Det händer att jag hittar viktig post i sopsäcken!
Laddar...