Får något störa vår julefrid?

Showing page 2 of 2: 1  2
Inlägg #21: Postat: 2005-12-02 21:39:00
Janne B
20 Här pågår ett samtal mellan 3-4 personer om hur vi tolkar julen för egen del, hur vi vill ha det. Men jag tror inte att vi har några råd till andra.Jesu lära har alltid tolkats olika,ingen har monopol. Inte ens Katolska Kyrkan som ihärdigt säger sig vara enda vägen till saligheten.I Kväll ska jag läsa alla bibelställen om Skärselden.Har inte hittat dem förut.
Inlägg #22: Postat: 2005-12-02 21:55:00
steno
Gärna fest, givmildhet och vänskapsbevis men ett överflöd av julklappar till barnent.ex. kan också vara ett sätt att köpa kärlek och den ska inte köpas
Inlägg #23: Postat: 2005-12-02 22:02:00
CMO
Åjo, Janne var ärlig nu, nog lyser den den nedlåtande och uppfostrande tonen igenom, se svar 5 och svar 8 t.ex. Men visst var det lite grälsjukt av mig att hugga på det ... Att KK ser sig som enda vägen till saligheten är struntprat som du borde hålla dig för god för.
Inlägg #24: Postat: 2005-12-02 22:04:00
CMO
Jag har vaken kunskap eller intresse att diskutera teologiska spetsfundigheter om skärselden mm. Det kan du göra med Emma.
Inlägg #25: Postat: 2005-12-03 11:44:00
Sunny
CMO Själv hatar jag att shoppa över huvudtaget o firar som hedning ingen kristen jul alls. MEN jag köper presenter till barn o barnbarn. Stora högar som jag slår in så vackert att embalaget i en del fall är dyrare än innehållet!O så har vi en jul för dem o hela familjen före den kristna julen: I år blir det den 18:e.
Inlägg #26: Postat: 2005-12-03 11:53:00
Sunny
Ser du de år jag var uteliggare ladugårdar etc mellan 13 o 16 år gick jag o såg ingenom fönstren: barn med föräldrar hade julgranar o en masa pynt! Jag var för ung att begripa att även barn med föräldrar kan ha ett helvete bakom idyllfasadenSkrev här om det i Stilla Natt Heliga Natt i dec 03 Så med alla de här paketen o annat så är det i nog barnet i mig som har roligast!Men några religiösa aspekter lägger vi inte på julen.
Inlägg #27: Postat: 2005-12-03 12:28:00
Janne B
CMO. Jag har länge uppfattade så att du är ende katoliken här på Sourze, det tycker jag är spännande. Jag är inte elak men jag läser ju ofta i media speciellt senaste veckan om att Påven gått ut och lovat alla katoliker avlat. Det betyder avkortad tid i Skärselden.Men vill du inte diskutera teologi så får jag väl respektera det, men svårt blir det. För flera gånger då jag tagit upp ämnet så har just du hoppat in. Är Emma katolik??
Inlägg #28: Postat: 2005-12-03 12:32:00
Janne B
CMO I 5 och 8 beskriver två personer sina egna ideal.Är det nedlåtande?
Showing page 2 of 2: 1  2
Laddar...