Den kristna tiden har börjat

Inlägg #1: Postat: 2005-12-02 00:23:00
Janne B
Min tusensidiga bibliska uppslagsbok utgiven av staten - bibelkommissionen anger Jesu födelse till 3-6 år före Noll. När de första kyrkokalendrarna gjordes så så försökte man nog bara få en viss ordning och rytm på de olika högtiderna. Samt försökte blockera midvinterblot och annat.Men de misslyckades helt med att fixa en kristen Midsommar. Där tog erotiken och alkoholen över i Norden.
Inlägg #2: Postat: 2005-12-02 13:32:00
Emma
Korrekta datumet och tiden för födseln är: September den 11, 3 f.Kr. mellan 18:15 and 19:49. Detta har validerats nyligen, jag ska se om jag hinner skriva mer om det och varför man nu vet att det är just detta datum. Dels är det de astrologiska fenomenet som kunde bara uppfyllas vid två olika tidpunkter just det året, men det finns mera. Det finns två andra viktiga tidpunkter som validerar denna tidpunkt, som också sammanfaller med de Judiska traditionerna/sederna.
Inlägg #3: Postat: 2005-12-02 13:32:00
Emma
Sedan finns det profetiska budskap i bibeln som talar om vilken tid denna födsel skulle ske. Håll ut, ska försöka återkomma med detaljerna.
Inlägg #4: Postat: 2005-12-02 13:37:00
Emma
Jag hoppas att jag minns detta rätt, annars korrigerar jag det jag skrev fel senare.
Inlägg #5: Postat: 2005-12-02 15:19:00
Janne B
Ibland undrar jag om det finns en Emma som uttrycker sig fint och respektfullt som ovan och en helt annan Emma som....
Inlägg #6: Postat: 2005-12-05 13:53:00
Anna Veeder
Kolla du Emma. Det enda jag kan bidra med är att det verkligen är svinkallt i Betlehem i december som Sunny skriver. Kan tom snöa. Vägarna måste dessutom ha varit fruktansvärda pga regnen. Mars eller september låter troligare. Emma, väntar nyfiket på fler detaljer.
Inlägg #7: Postat: 2005-12-05 15:20:00
Janne B
Stora delav av sydeuropa ända till Jerusalem har ju var iskallt och snöigt i flera dagar nu. Svårbegripligt med hänsyn till närheten till varma Medelhavet. Men Jerusalem ligger på Sions höjder så det är väl delvis höjden som avgör. Smt främst vindar från Sibirien i nordöst. Buh.
Inlägg #8: Postat: 2005-12-06 11:23:00
Emma
Tjena alla, jag har varit tidsoptimist och inte hunnit återkomma som jag lovat, jag kommer tyvärr vara bortrest ikväll också. Jag har studerat, läst, skrivit men är inte klar än. Anna Veeder: Är du i Jerusalem? Kan inte du undersöka de senaste arkielogiska fynd de gjort i Jerusalem?
Inlägg #9: Postat: 2005-12-06 11:42:00
Emma
Anna Veeder: Sent igår fick jag veta att de skulle hittat små stenkistor med Lazarus med hans två systrar i varsin kista intill i samma grav. Det ska vara ett par till personer från ögonvittnesperioden omnämnda i nya testamentet de hittat begravda också, bla översteprästen Kajafas Caiaphas. På den tiden begravde dem först på vanligt sätt och när köttet ruttnat bort efter några få årca 4 år, tog de upp benen och la dem i stenkistor och ristade in deras namn på dem.
Inlägg #10: Postat: 2005-12-06 11:46:00
Emma
De har hittat dessa gravplatser utanför Jerusalems gamla murar med mängder av dessa små kistor, endel har varit tidiga kristna med kors inristade och Jesus namn intill deras eget namn.
Laddar...