Fördomar och skitsnack

Inlägg #1: Postat: 2005-11-29 09:22:00
Janne B
Problemet med fördomsfulla uttalande mellan svenskar och nordmän är ju att ingen tror oss, ingen tar oss på allvar. Men säger jag samma sak om en tibetan där är jag rasist, javisst.
Inlägg #2: Postat: 2005-11-29 09:48:00
Leif-Arne
Nja, det finns en liten diskrepans. Det finns åtskilliga landsmän till mig som gärna frossar i olika föreställningar om svenskar. Svenskar är i motsats ganska nollställda gentemot nordmän. Vilket är bra.
Inlägg #3: Postat: 2005-11-29 16:48:00
Janne B
Hur kan nordmän som i stor utsträckning ser svensk TV, lyssnar på Sv Radio, semestrar här, ägar ellat möjligt här osv, hur kan de frossa i ev vanföreställningar??
Inlägg #4: Postat: 2005-11-30 12:48:00
Leif-Arne
3 Det handlar inte om att nordmän inte är informerade om Sverige, de kan nettop mer om Sverige än svenskarna själva. Vad saken beror på är att nordmän behöver en motbild. Självbilden av att vara nordman, är att man är allt det en svensk inte är. Eftersom man i allmänhet helst odlar en positiv självbild får svenskarna stå för allt den man inte vill vara.
Inlägg #5: Postat: 2005-11-30 13:04:00
Janne B
4/Det var nog ett utmärkt psykologiskt svar. I går kväll sändes ett SVT program om skillnaden på norskt och svenskt.Det hade ju en del poänger. Som att den svenska och norska politiska ochj kulturella elien umgicks flitigt både i Stockholm och Oslo. Nästan vänskapligt.
Inlägg #6: Postat: 2005-11-30 13:05:00
Janne B
Men nordmännen hade tröttnat på "tusen års" danskt styre och ville absolut inte ha svenskt./ Sverige hade nyss förlorat Finland och såg nu en möjlighet att kompensera med Norge. Gamla olyckliga stormaktstankar. Vid denna tid var också ledande svenskar medvetna om att vi förlorat Baltikum och tysk/polska kusten 100 år tidigare. / Man kan nog säga att Norrland behandlades rätt mycket som en koloni under 1800-talet, men det är en annan historia.
Inlägg #7: Postat: 2005-11-30 13:06:00
Janne B
Leif-Arne Hoippas att jag bidragit med någon lite ny och käck fördom, men jag är inte så säker.
Inlägg #8: Postat: 2005-11-30 13:12:00
Leif-Arne
7 Desvärre Janne, det du lyckas med är att punktera ett antal fördommar om aktivt kristna. Kanske inte helt fel i dessa dagar.
Om Norsk svenska förhållanden så är det ju så att den Svensk norska unionen är det som möjliggör en norskfrigörelse. Så egentligen borde nordmän uppskatta svenskar mer.
Inlägg #9: Postat: 2005-11-30 13:16:00
Leif-Arne
Skall man vara ärlig så finns en slags irritation bland en del nordmän över att svenskar egentligen inte bryr sig så mycket om Norge. Historisk så hör vi egentligen inte ihop speciellt mycket. Det är mycket starkare band melan Sverige och Finland. Även banden mot Banden mot dDanmark är historisk sett starkare.
Inlägg #10: Postat: 2005-11-30 13:23:00
Janne B
Jag bodde i Umeå tiden 1962 till 1990.Där fanns hela somrarna folk från hela Nordnorge, de täta och svala dimmornas land. Först låg de i tält i tusental på Piteå Havsbad i två veckor. Sol två veckor i sträck vanligen.Men de hade aldrig varit i Oslo och Bergen. Sedan kom de släpande med allt tjusigare bilar och husvagnar kring 1980. Något hade hänt i Norge.
Inlägg #11: Postat: 2005-11-30 13:27:00
Janne B
Varje sommar kom flera gäng"skole-korps" och spelade sig upp och ner genom Norrland. Oerhört uppskattat. Hörde aldrig talas om något gruff med norrmännen. Men så började tyskar komma i sina Mercedes och ölmagar......det var skillnad...Små klena franska bilar på väg till Nordcap var mycket uppskattade.Vackra umeflickor la nästan ut fällor för dem, ja kanske inte för själva bilarna men..
Laddar...