Bibelns starka kvinnor

Inlägg #1: Postat: 2005-11-29 18:14:00
Sunny
Tarja: vi är inte gifta längre även om vi fortfarande bor ihop sedan över 40 år. Mitt ex sedan 26 år bor oxå här: Du minns att jag lever polygamt? Den yngre av mina män är hedning *ler* Men jag upplever att det kan finnas en rikedom i att samtala om olika synpunkter: Min svärdotters far o hans familj var muslimer.
Inlägg #2: Postat: 2005-11-30 07:50:00
Tarja
Sunny, jag har aldrig varit gift. Den man som jag bott ihop med i snart 20 år, är jag sedan länge bara vänner med. När jag var yngre var jag ateist, och skulle jag nångång gifta mig, skulle det bli i stadshuset. Du förstår, i mitt barndomshem öppnades aldrig Bibeln, bokstavligt talat. Har grunnat mycket över det där med o gifta sig, och vi har kommit så långt som till att eftersom slavarna i U.S.A ansågs som gifta genom att hoppa över ett kvastskaft så har vi genom att förenas, blivit ett.
Inlägg #3: Postat: 2005-11-30 08:17:00
Tarja
Forts. Tills döden skiljer oss åt. Även om vi bara lever som vänner. Dom flesta frireligiösa anser ju att man bör giftas av nån pastor, men vem har gett dom den rättigheten ? Gud? Eller en präst i Sv. Kyrkan, vem har gett honom- henne rättighet- skyldighet att viga människor? Varför är det finare att vara gift? Frikyrkorna fördömer fortfarande sambo-par. Man törs ju inte visa sin nuna i en kyrkosal för detta fördömande!
Inlägg #4: Postat: 2005-11-30 11:00:00
Janne B
Tarja/Innan jag tar tag i kvastskaftet för att borsta snö så skulle jag vilja fråga om din trea./Jag har aldrig träffat någon människa som kallat sig frireligiös, kan du möjligen mena frikyrklig?Som det står i lagen sedan 1952. /Kan du ge några riktigt goda exempel på att frikyrkor i nutid FÖRDÖMER sambo.par.Jag har inte hört det på 50 år. Däremot att pastorer starkt rekommenderar par att gifta sig, vilket alla kloka advokater också gör.
Inlägg #5: Postat: 2005-11-30 11:01:00
Janne B
Kan det vara så att du inte besökt en normalt vettig församling på 40 år utan bara hälsat på i Maranata eller liknade sorgliga sekter?
Inlägg #6: Postat: 2005-12-01 19:38:00
Sunny
Janne: Jag har inte ens hälsat på hos dem!
Jo Janne: På min sons arbete jobbar ett gäng pingstvänner. De är unga: under 30. Ingen av dem får ha sex före äktensapet så de gifte sig alla runt 20 för att kunna ha ett normalt sexliv. Inte så lyckat som det ser ut.Men församlingen är emot skillsmässor oxå så de sitter där med "grisarna i säcken" för att uttrycka sig lite plumt.
Inlägg #7: Postat: 2005-12-01 20:22:00
Janne B
6 Sunny/ Jag menar att det är fullständigt omöjligt i ett modernt samhälle för en strikt församling att kontrollera någons sexualliv.För 40 år sedan valde vi som var unga då väldigt olika linjer i denna fråga. Allt från celibat till sambo.I Missionskyrkan. Jag tror det är riktigt att frikyrkliga par gifter sig mycket snabbare än andra och får sitt första barn tidigare. Om detta kan man fundera vidare.
Laddar...