Bibelns starka kvinnor

Inlägg #1: Postat: 2005-11-28 13:01:00
StaffanH
På samma sätt har man framställt Luther som en renlevnadsmänniska och "tråkmåns". Det är först i modern tid som historierna funnit att han förmodligen kunde njuta av livet och unna sig ett och annat.
Inlägg #2: Postat: 2005-11-28 13:53:00
Sunny
Tack för din kommentar! Ja stackares Luther har blivit väldigt orättvist behandlad även han. Hans nedteckande bordsssamtal ger en bild av en glad mat o vinälskare o av en man som älskade sin kära hustru mycket högt. Älsklinsdotterns död nästan knäkte honom.
Inlägg #3: Postat: 2005-11-28 15:33:00
Janne B
Luther lär ha rövat sin hustru från ett nunnekloster, så så värst tråkmåns var han nog inte. Tyder mest på att han inte kunde tygla sina begär längre.
Inlägg #4: Postat: 2005-11-28 15:39:00
Janne B
En hel del andliga renlevnadsregler som kan verka konstiga har nog kommit av hygieniskt tänkande innan de visste något om virus och baciller.Säkert förekom redan för tusentals år sedan sexuellt överförbara sjukdomar. Man drog sina slutsatser.
Inlägg #5: Postat: 2005-11-28 15:40:00
Janne B
f.Vilka kvinnor fick svåra underlivsbesvär, de mest återhållsamma eller motsatsen. I ökenklimat med ytterst lite tillgång till rent vatten gällde det nog att vara extra fösiktiga även sexuellt. Av det blev det prästerliga regler. Omskuren man har lättare att hålla sig ren eller hur. Bra för hans kvinna.
Inlägg #6: Postat: 2005-11-28 15:49:00
Sunny
4 Ja Luther var en förrymd munk själv o hans Katarina var en förrymd nunna. Äketnskapet tyckas ha varit ovanligt lyckligt när man ser på de skrivna som finns?
Inlägg #7: Postat: 2005-11-28 15:53:00
Sunny
56 Visst var det så. Den märkliga sedan att en kvinna med mens var oren o att allt hon blött på skulle brännas berodde förmodligen på infektionsrisken? Liksom samlagsförbudet under denna tid. I dag vet vi ju hur extra noga man måste vara under de här dagarna .
Inlägg #8: Postat: 2005-11-28 16:31:00
Janne B
Präster och profeter skulle nog vara lite mer försiktiga med att säga "Gud har sagt till mig" osv.Bättre att erkänna sin egen klokhet och iakttagelseförmåga och säga "drick bara rent vatten, tvätta era sår, det lönar sig att vara snäll" osv. // För säkert 50 år sedan läste jag i Det Bästa att omskurna judiska män spred färre infektioner än andra män. Judar/muslimer lär också ha en religiös reningscermoni som omfattar könet...Där blir tro o kunskap samma sak.
Inlägg #9: Postat: 2005-11-28 16:46:00
Anna Veeder
8/I Jerusalem vet jag att det finns speciella tvättrum där muslimerna tvättar sig innan de går upp till mosken på Tempelberget. Religiösa judar tvättar alltid händerna före maten, det är ett religiöst bud. Och ett av de vettigare sådana.
Inlägg #10: Postat: 2005-11-28 16:48:00
Anna Veeder
7/ Det där med "orent" är ju väldigt laddat, men det låter ju som en vettig förklaring. Den religiösa förklaring jag fått är att "orent* inte har något med renlighet att göra, utan handlar om rituell renhet.
Inlägg #11: Postat: 2005-11-28 16:52:00
Anna Veeder
Förresten Sunny, det finns en bok som heter "The Red Tent" som handlar om det här roman, inte vetenskaplig Kanske den finns på svenska?
Laddar...