|
Inlägg #1: Postat: 2005-11-26 16:35:00
|
|
Janne B |
StaffanH/ Jag jobbade mycket med "tonen" i berättelsen. Efter 3-4 omskrivningar började jag hitta rätt. Jag är givetvis otroligt glad för all den uppskattning berättelsen fått. Det är rätt märkligt att en sådan här vardagsberättelse kan nu igenom det enorma bruset från stora händelserna i Sverige och Världen..
|
| |
|
Inlägg #2: Postat: 2005-11-26 16:51:00
|
|
StaffanH |
Janne, jag tror att vardagen är underskattad. Vi behöver nog få lite vardagsinslag då och då för att få balans och perspektiv på exv "de stora händelserna".
|
| |
|
Inlägg #3: Postat: 2005-11-26 17:36:00
|
|
Janne B |
Staffan/ Kan det var så att vi hela tiden måste ha det lilla perspektivets närhet och värme, för att orka med de verkligt stora perspektiven.Jag märker att då jag är trött blir jag väldigt privat.Det är mina piggaste dagar som jag skådar ut i världen...säger en 66 åring.
|
| |
|
Inlägg #4: Postat: 2005-11-26 18:52:00
|
|
StaffanH |
På ett eller annat sätt tror jag att vi också behöver det lilla perspektivet. "I Europa" eller "i världen" och "internationellt sett" är uttryck som förekommer ganska ofta idag. Jag tycker det är helt ok att balansera upp detta med något sett ur ett mindre perspektiv. Annars tror jag vi riskerar att tappa fotfästet, för tillvaron är både liten och futtig och oerhört stor och rik på samma gång.
|
| |
|
Inlägg #5: Postat: 2005-11-26 18:57:00
|
|
StaffanH |
Jag tror således att vi behöver bägge perspektiven för att må gott. Det är bara att titta i vilken dagstidning som helst, men där reagerar vi inte över blandningen. Ser ingen anledning till att Sourze skulle vara annorlunda, snarare tvärtom.
|
| |
|
Inlägg #6: Postat: 2005-11-26 21:41:00
|
|
west-d |
janne & staffan H. Intrressat & bra det ni skriver om det här "ämnet".
|
| |
|
Inlägg #7: Postat: 2005-11-27 13:45:00
|
|
Janne B |
Varför är Bibeln fortfarande den mest sålda boken, i otaliga utföranden på några hundra språk. Jo där har vi också denna blandning av små vardagsnära berättelser som även sexåringar kan förså, samt de allt större makroperspektiven.
|
| |
|
Inlägg #8: Postat: 2005-11-27 13:46:00
|
|
Janne B |
f.Jesus det lilla menlösa barnet - som sedan presenterar sig som världens Frälsare och son till Skaparen.Oändliga avstånd mellan tro och vetande. "Fröjdas vart sinne ,julen är inne". Vilken fullständigt orimlig text i den värld de flesta lever i.Samtidigt den käraste av psalmer, även för måttligt troende..
|
| |
|
Inlägg #9: Postat: 2005-11-27 21:18:00
|
|
StaffanH |
Beträffande bibeln brukar den tas upp i ämnet litteraturhistoria icke-konfessionellt! som mycket intressant ur litteratursynpunkt. Jannes beskrivning i svar 7 o 8 kanske förklarar varför.
|
| |
|
Inlägg #10: Postat: 2005-11-27 22:03:00
|
|
Janne B |
Jag brukar reta folk med att säga att bibelläsning inte är något för enfaldiga och lata.Som helhet betraktad är den ytterst krävande, lite enklare om man börjar med evangelierna. Bästa nyckeln till Bibelns värld är nog Johannesevangeliet.Författaren försöker ta allt i tidsordning samt citerar flitigt det Jesus sade om sig själv osv.
|
| |
|
Inlägg #11: Postat: 2005-11-28 12:17:00
|
|
StaffanH |
Såväl religion som annat som in- eller påverkar vårt sätt att leva fordrar att vi försöker ta det till oss genom tankeverksamhet. Annars får det fel proportioner i vår vardag och vi låter intresset, tron eller vad det nu är styra oss helt.
|
| |
|
Inlägg #12: Postat: 2005-11-28 12:23:00
|
|
StaffanH |
Människor kan blir lika uppfyllda av träning, vegetarisk mat, att samla frimärken osv som av religion. Dessbättre brukar de flesta få rätt proportioner på saker och ting efter ett tag och därmed en fungerande vardag.
|
| |