Inlägg #1: Postat: 2005-11-25 19:51:00
|
megaman |
Ungefär som att turister i thailand inte är representativa för svenska. Jag menar väldigt få svenskar är pedofiler...
|
|
Inlägg #2: Postat: 2005-11-25 21:11:00
|
Janne B |
Megaman/ Vet du säkert att det i huvudsak är rysk/serbokroater eller är det mest en gissning? Jag vet ej. Med rysk antar jag att du menar att de är ortodoxa religiöst sett. Någon rysk invandring har jag inte hört talas om. Däremot turkisk muslimsk under flera hundra år.Ottomanerna.
|
|
Inlägg #3: Postat: 2005-11-25 23:16:00
|
Jan E |
De flesta asylsökande familjer som har fått apatiska barn kommer från f d ryska delrepubliker och också från balkan. Men det är inte så att detta beror på nån speciell känslighet hos just dessa folkgrupper, utan det handlar om att det är från dessa länder som de flesta asylsökande har kommit under senare år. Det handlar också om vilken attityd som finns i samhället mot asylsökande just nu.
|
|
Inlägg #4: Postat: 2005-11-25 23:16:00
|
Jan E |
Asylsökande från t ex Chile för 30 år sedan togs emot med en mycket större välvilja. Och följaktligen blev asylprocessen för dessa mycket kortare och mindre traumatisk. Jag vet detta eftersom min fru har jobbat inom barnpsykiatrin under många år och haft många störda familjer i behandling.
|
|
Inlägg #5: Postat: 2005-11-26 03:59:00
|
Janne B |
Janne E/ Chileflyktingar var i stor utsträckning vänsterfolk som flydde från högerdiktaturen under 1970-talet. De togs emot som hjältar här mit i vår egen höga vänstervåg.Många gick in i politiken redan efter några år. De var välkomna överallt, de hade många slags utbildningar och yrken.
De kom från en kristen kultur med värderingar som gick att känna igen.Flit och sparsamhet. Succé.
|
|
Inlägg #6: Postat: 2005-11-26 04:03:00
|
Janne B |
Lite senare, minns ej årtalet, kom rätt många palestinier, utkörda från Libanon tillsammans med Arafat. De ansåg sig själva som hjältar för att de pepprat judar och kristna i Libanon. På de meriterna blev de dock inte hjältar i Umeå, där jag bodde då.De ansågs gapiga, skrikiga med konstiga värderingar om kvinnor och annat.De var nog mer våldsmän än muslimer..
|
|