Kinas framtid är vår verklighet

Inlägg #1: Postat: 2005-11-25 21:08:00
Lars Nilsson
Först kommer maten, sen kommer moralen, som marxisten Brecht sa. Jag säker på att inte ens Sverige som numera kan och vet allt bästi i sin industriella barndom tänkte så mycket på miljön. Men visst är det ett problem. Men vad är alternativet? Mig veterligt har kineserna också bara ett liv. Och det vill man inte tillbringa i fattigdom. Även om många i väst skulle önska det.
Inlägg #2: Postat: 2005-11-25 21:33:00
Janne B
I Sveriges industriella barndom hade vi en liten befolkning rejält utspridd. Vi kunde förstöra närmiljön för varandra men knappast påverka det globala klimatet etc. Men några hundra miljoner industri-kineser kan föstöra mycket genom luftföroreningar klotet runt.I Californien talar man om den Asiatiska röken. fullt synlig kännbar vissa veckor sägs det.
Inlägg #3: Postat: 2005-11-25 21:37:00
Janne B
Ja Lars/ Jag ser inte något alternativ men hoppas att de själva kommer till besinning.
Inlägg #4: Postat: 2005-11-25 23:29:00
Jan E
Lars, jag vet inte vilka i väst som inte önskar kineser välstånd? Självklart unnar man alla kineser ett bra liv, men man kunde ju önska att de inte måste göra om alla våra misstag på vägen dit. Jag tror att vi i väst skulle kunna satsa mycket på miljöteknik när vi handlar med Kina, både för vår egen och för deras skull.
Inlägg #5: Postat: 2005-11-25 23:29:00
Jan E
För ett tiotal år sedan hörde jag en energikunnig person säga att om alla kineser skulle ha en en sänglampa – vilket för oss är en självklarhet – så skulle jordens energiresurser braka ihop. Möjligen lite överdrivet, men det säger ändå lite om hur stort problemet är.
Laddar...