Kinas framtid är vår verklighet

Inlägg #1: Postat: 2005-11-24 13:34:00
Janne B
Ho, som med ulvar bor, han får med ulvar yla. Vargen byter päls men inte vanor.
Rumänien

Du och den girige blir aldrig mätta, sa bonden till vargen. Matar du en varg om vintern, äter den upp dig om sommaren. Grekland

Ovan ett litet vargaprov från nätet.
Inlägg #2: Postat: 2005-11-24 13:39:00
Janne B
Om jag lämnar vargarna lite så påtalas det ofta hur våldsamt och resursslösande som Kina fungerar nu.Luft och markförstöringen är enorm.Den nästa totala bristen på arbetarskydd förstör miljoner människor.
Inlägg #3: Postat: 2005-11-24 13:50:00
Leif-Arne
2 Just detta avsåg jag i min kommentar om att Kinas tillväxt inte sker på ett resurssnålt sätt. Den enorma tillväxten bygger till största delen på att produktionsfaktorn arbete är jämförelsevis mycket billig. Däremot behöver Kina förhållande vis mer av energi råvaror mm för sin tllväxt. Vart det leder i förlängningen begöver man nte vara disputerad i grekiska för att förstå.
Inlägg #4: Postat: 2005-11-24 13:57:00
Leif-Arne
Vi kan på sikt exportea miljövänliga lösningar om vi nyttjar det relativa försprång vi, ännu, har på en del områden. Sant är även att det totalstyre Kina har ger fördelar vad gäller en, förhållandevis, storskalig processinriktad tillverkningsindustri. Denna organisation har sina begränsningar då det gäller en mer dynamisk serviceproduktion. Till detta kommer att ganska få i Kina behärskar mer än ett språk. Jämför med t.ex Indien som ligger längre fram än Kina inom tjänsteproduktion.
Inlägg #5: Postat: 2005-11-24 14:06:00
Janne B
Jag har förstått att det är just denna skillnad med Indien. Läst alldeles för lite om det men ska försöka bättra mig.Det sägs ju att det indiska språket ligger mer nära de europeiska språken, så unga indier lär sig engelska och tyska snabbt.Då kan indierna mer inrikta sig poå tjänsteproduktion. Anar att de två skolsystemen ser väldigt olika ut...
Inlägg #6: Postat: 2005-11-24 14:26:00
Leif-Arne
5 Förutom Indiernas fördel med språk så tror jag helt fast att de med sitt demokratiska samhälle på sikt kommer förbi Kina. I dag tillverkar Kina pryttlar medan Indierna arbetar med att utveckla IT system, för att generalisera en hel del. Annars är det intressant som sjutton att förska lära sig kinesiska. Har laddat ned språkstöd till min dator 240 Mb från Microsoft.
Laddar...