Kinas framtid är vår verklighet

Inlägg #1: Postat: 2005-11-23 22:04:00
Lars Nilsson
På ett sätt påminner utvecklingen i Kina om den i Sydkorea. Fast med ett motsatt politiskt styre. Sydkorea ansågs inte heller vara något att bry sig om. Vitsen med ekonomisk utveckling är att den obeveklingen leder till demokrati. Det skedde i Sydkorea och kommer också att ske i Kina. Under tiden gnäller vänstern men saknar alternativ. Skall man svälta sig till välstånd? Eller hur skall det gå till?
Inlägg #2: Postat: 2005-11-23 22:10:00
Lars Nilsson
Det tragikomiska är att de som gnäller mest på Kina är gammelkommunisterna fast landet fortfarande är kommunistiskt. Åtminstone teoretiskt. Men några alternativ har man som vanligt inte. Bara gnäll och gny för att 100-tals miljoner fått det bättre och att andra inte fått det sämre.
Inlägg #3: Postat: 2005-11-23 22:25:00
Janne B
Lars/ Du kan tillsvidare stryka mig från listan över de totalt enfaldiga och okunniga. Jag har läst böcker om Kina nästan varje år av mitt vuxna liv. Jag har en nära släkting som förra året reste kors o tvär i Kina av kraftledningsskäl. Tvärs över gatan här bor en kompis Claes-Göran som reste med en kör i två veckor i Kina i våras. De kom till alla slags miljöer. Han har haft enormt mycket att berätta samt har visat hundratals bilder.
Inlägg #4: Postat: 2005-11-23 22:30:00
Janne B
Du LN skriver mycket som är rätt och sant men det är ju också allmängods från media.Alla vi nyhetsgalna TV-tittare känner ju igen detta. Men det förtjänar visst att sammanfattas så som du gör. ÄR du spiksäker på att ekonomisk utveckling alltid leder till demokrati.? Polisen i Sydkorea är fortfarande oerhört brutal mot demonstranter...
Inlägg #5: Postat: 2005-11-24 00:04:00
Lars Nilsson
4/ Ja, det är jag. Ser vi oss om i världen så kan man fråga sig vilka länder är det som har demokrati? Har majoriteten av dessa ekonomiskt välstånd eller är dom fattiga? Jag har själv bara varit i ett fåtal länder där ett relativt välstånd råder utan demokrati. Brunei och Förenade Arabemiraten är två exempel. Båda lever också på oljan som gör att man har råd att ge befolkningen ett högt materiellt välstånd.
Inlägg #6: Postat: 2005-11-24 00:09:00
Lars Nilsson
Men det är undantagen som bekräftar regeln. I båda dessa länder är den inhemska befolkningen i minoritet övriga är gästarbetare, inte sällan välbetalda experter men alla statliga jobb, som är synnerligen väl betalda, är förbehållna den egna befolkningen. Vidare erhåller denna fri sjukvård och utbildning jämte i många fall fri bostad. Det gör att ropen på demokrati är svaga. Hittills åtminstone.
Inlägg #7: Postat: 2005-11-24 07:09:00
Per W
HSVB Han Som Vet Bäst ångar på genom att kläcka ur sig självklarheter om Kinas ekonomiska utveckling. Att den automatiskt skulle leda till demokrati är ju nonsens, det kan lika gärna bli backlash och/eller inbördeskrig.
Inlägg #8: Postat: 2005-11-24 07:11:00
Per W
LN är lika scoutaktigt troende på en lagbunden deterministisk samhällsutveckling som den värsta kommunist.
Inlägg #9: Postat: 2005-11-24 09:41:00
Lars Nilsson
Visst, kalla mig gärna scout. Det är smällar man får ta när man tror på sambandet välstånd - demokrati. Men jag kan ge Per W rätt i så motto att visst kan bakslag ske även i Kina. Till skillnad från PW:s nattsvarta syn tror jag i såfall det blir högst temporärt. Det är jag helt övertygad om. Tycker mig ha hört motsvarande på sin tid om Taiwan och Sydkorea. Fel och då och fel nu om Kina.
Inlägg #10: Postat: 2005-11-24 09:51:00
Janne B
Vi såg alla hur Sovjetsystemet störtade samman trots som vi trodde ytterst effektiv säkerhetstjänst med mera. Men kommer Kina att få en ny Gorbatjov? Vi vet att forna Sovjet nu innehåller många olika slags regimer. Så kan det gå i Kina./
Inlägg #11: Postat: 2005-11-24 09:57:00
Janne B
Kina har säkert oändligt effektivare kontroll över folk än vad Sovjet hade,med hjälp av alla slags elektronik även levererad av Eriksson i Sverige. USA kommer inte att befrämja ett sammanbrott i Kina för det skulle störa hela välrsekonomin, tvärtom mot Sovjet.Kinaledningen tycka ha rätt stora möjligheter att hindra att info kommer in via nätet, det kunde inte Sovjet stoppa, inte ens radiosändningar.
Inlägg #12: Postat: 2005-11-24 10:02:00
Janne B
Demokrati befrämjar ju det fria tankeutbyte som ger tekniska innovationer, Om folk i en fabrik är livrädda för repressalier så kommer inga förslag på förbättringar.Läget i Kina i dag tycks vara just detta att en betydande frihet har utvecklats på lokal och arbetsplanet. Däremot kan man inte tala om frihet och demokrati på de övre nivåerna.
Inlägg #13: Postat: 2005-11-24 10:04:00
Janne B
Det är ett diktatoriskt gäng som fortsätter att slå stenhårt nedåt bara de misstänker en revolt uppåt. Men de tycks i viss utsträckning tolerera demonstrationer mot lokala makthavare. Så det händer saker i Kina.Jätten rör på sig. UD sänder nu ytterligare en kompetent person för att bevaka,följa utvecklinge
Laddar...