Äntligen fri!

Inlägg #1: Postat: 2005-11-23 12:50:00
Janne B
Jag har levererat levebröd till andra från det jag var 15 år tills jag 64 år i form av skatter.Så jag tänker äta ditt bröd med broccoli med gott mod ett tag till.Fortfarande betalar jag inkomstskatt och därtill matskatt med 12 . Så ser det solidariska socialliberala samhälle ut som jag alltid kämpat för. Hoppas att jag kan överlämna det bästa av det till mina barn...och dina.
Inlägg #2: Postat: 2005-11-24 07:17:00
Per W
Ni är i alla fall beroende av samhället eftersom pensionssystemet inte bygger på egna intjänade pengar eller tidigare skatter utan på de skatter som inbetalas idag.
Inlägg #3: Postat: 2005-11-24 07:18:00
Per W
Du är naturligtvis förtjänt av din pension, men jag hävdar att jag som jobbar är friare än du.
Inlägg #4: Postat: 2005-11-24 09:39:00
Janne B
2 Ja detta borde ofta upprepas för att många tror att deras pengar ligger på hög i en AP-fond.
Inlägg #5: Postat: 2005-11-24 09:43:00
Janne B
3 Du begåvade Per märkte ju att jag delvis höll en kåserande ton med glimten i ögat. Jag skrev med stark känsla men försökte också vara sann. Visst är Du friare om du är medelålders och tjänar 20-25 tusen i månaden.Äger du ditt boende så är du ännu friare. Äger du hälsan så är du Per förmögen. Sköt om dig i alla avseenden. 2-3 okloka beslut kan sabotera hela ditt liv, säger en gammal socialarbetare.
Inlägg #6: Postat: 2005-11-24 09:47:00
Lars Nilsson
OK, Janne verkar i PW:s ögon vara förtjänt av pension. Mer oklart om hans generösa erbjudande även gäller mig. Men glädjade är att PW tycker sig vara mer fri än både Janne och mig. Fortsätt så PW. Gärna till 80-årsåldern. Janne och jag tackar på förhand.
Inlägg #7: Postat: 2005-11-24 09:56:00
Lars Nilsson
Den som inbillar sig att livet saknar mening om man inte har ett jobb att gå till är beklagansvärd. Allt under förutsättning att man har hyggliga ekonomiska förutsättningar. Men visst är det bra att det finns sådana som PW, som tror sig vara mer fri om man jobbar, än om man är ledig. Som sagt, tack för det.
Inlägg #8: Postat: 2005-11-24 10:22:00
Janne B
Vi pensionärer är ju olika precis som yrkesverksamma. För en del av oss kommer pensionstiden som en utlåsning från jobb och samhälle.För andra som en befrielse från något som blivit en plåga. Själv hade jag velat vara kvar några år till, på deltidsjobb, menm det gick inte att ordna.
Inlägg #9: Postat: 2005-11-24 10:26:00
Janne B
Pigga pensionärer försöker göra det som de drömt om i hela livet men inte kunnat. På ICA i går talade jag med ett nyblivit pensionärspar som i våras åkt till de blommande tulpanerna i Amsterdam,Holland. De hade aldrig lyckats få någon vårsemester. Nu hade de varit där i en månad, bott nästan gratis på en "pråm".DE har föresatt sig att göra hela Europa innan de fyller 75 år.
Inlägg #10: Postat: 2005-11-24 10:32:00
Janne B
Pigga pensionärer gör ju stora insatser för sina barn och barnbarn.En kompis sköter tre villor åt mindre händiga karlar. Pensionärer väller in på hela den ideélla sektorn, som u-landsbodar, second hand, kyrkjobb, idrottsplatser, Röda Korset, etc. Många börjar skriva så som jag gör. Många börjar plötsligt teckna, måla osv. Jag har en släkting som plötsligt blivit erkänd keramiker.
"Håll ångan uppe".
Laddar...