|
Inlägg #1: Postat: 2005-11-22 20:56:00
|
|
AlfVerner |
Moder är inte kopplat till "mamma", det kan vara en snäll tant i matbespisningen eller vem som helst som ger kravlös förbehållslöd kärlek, som en yttersta utpost, en som kan bevara en hemlighet.
|
| |
|
Inlägg #2: Postat: 2005-11-22 20:59:00
|
|
AlfVerner |
"Moder" är en extremt attraktiv egenskap, det ger en bild av någon som kan ha massor med barn hängande i kjolarna, samtidigt som hon kan hantera en massa annat. "Moder" och "hora", två klassiska begrepp, som tillsammans skapar de krafter som attraherar männen. Observera att detta inte handlar om horan på streetan, som konkret person.
|
| |
|
Inlägg #3: Postat: 2005-11-22 21:05:00
|
|
AlfVerner |
Mycket av Mat-Tinas framgångar hade sin grund just i hennes extrema utstrålning av moder/hora. Vem kunde inte se henne laga mat med 13 ungar hängandes runt benen, samtidigt som hon lagade mat? Vi kan naturligtvis materialisera och detronisera begrepp, men jag tror aldrig dom grundläggande känslorna inför "Moder" kommer att förändras.
|
| |
|
Inlägg #4: Postat: 2005-11-22 21:07:00
|
|
AlfVerner |
Att sen verkligheten förändras och kvinnan förändras har ingenting att göra med de ursprungliga känslorna. Självklart sätts "Modern" piedestal eftersom det är där hon hör hemma. Om hon sen finns i verkligheten eller åtminstone i olika grader i olika tider, eller ens vill det själv är en helt annan sak.
|
| |
|
Inlägg #5: Postat: 2005-11-22 21:10:00
|
|
AlfVerner |
Jag kan t o m drista mig till att skälet till att stödja en kvotering skulle vara att få in "modern" beslutsrummen. Inte att kärringar ikläder sig patriarkatet och spelar mansrollen värre än männen gör själva. T ex ser jag Mark Lewengood som en större representant för det kvinnliga än t ex Margreth storkuken Thatcher.
|
| |
|
Inlägg #6: Postat: 2005-11-22 21:19:00
|
|
AlfVerner |
...ett annat "bevis" på känslorna kring modern är att en förolämpning mot henne är den yttersta förolämpningen. Så även om artikelförfattaren försöker göra sig av med rollen, så är begreppet ett av de starkaste och definitivt helt outplånligt. Och jag kan ge mig fan på att damerna plockar fram sin "moder", när dom verkligen behöver det...
|
| |
|
Inlägg #7: Postat: 2005-11-23 07:49:00
|
|
Tarja |
Heja Alf, håller helt med dig!
|
| |
|
Inlägg #8: Postat: 2005-11-23 19:11:00
|
|
Anastasia |
Hej, det är klart att det är positivt att ordet moder är så positivt ladda och står för det mjuka omhändertagande etc. Jag vill mest bara peka på att mödrar är människor de också med fel och brister som nu människor kan ha. Jag vill ine att modersbilden ska vara belastande utan mer realistisk.
vänliga hälsningar Mali
|
| |
|
Inlägg #9: Postat: 2005-11-29 00:39:00
|
|
AlfVerner |
"Modern" kan per definition aldrig vara realistisk. Modern är en romantisering och ett samlingsnamn för värme, trygghet och förbehållslös kärlek. "Modern" tillhör drömmarna och poesin och är till för att skänka tröst. "Modern" är en bild hos den som vill framkalla henne och bärs mer eller mindre och från tid till annan. Liksom fadern... Så slappna av Malin, du kan inte materialisera skuggorna och än mindre skjuta dom.
|
| |
|
Inlägg #10: Postat: 2005-11-29 00:57:00
|
|
Piripiri |
"Modern" har gett upphov till en hel folkrörelse som kallas "modernismen", och som består av en hel massa poeter, vilka hade förmågan att drömma om möjliga verkligheter i stället för nödvändiga. När ska möjlighetssinnet upphöjas åtminstone till samma nivå som verklighetssinnet? Mamma är död, hennes trygghet finns i form av ett arv bestående av några pengar i allemansfonden, som bara växer och växer...
|
| |