Skolan - ett misslyckande

Showing page 1 of 2: 1  2
Inlägg #1: Postat: 2005-11-22 20:55:00
GunnarL
f/ Här cirkulerar de mest häpnadsväckande berättelser om hur lärare ringer hem till föräldrar och ber dem att lugna ner sina barn därför att de är för duktiga. Helt otroligt. En typisk vandringsberättelse i stil med råttor i pizzeriornas frysskåp.
Inlägg #2: Postat: 2005-11-22 20:58:00
GunnarL
f/ Här råder en allmän beundran för finska barns förmåga - bäst i världen, och det är väl roligt för dem förutsatt att de inte varit dopade. Ha dock klart för er att detta är statistiska resultat - inte individuella.
Släng in 15-20 elever i de finska klasserna, vars förstaspråk är kurdiska, afgahnska, serbokroatiska eller swahili, så blir säkerligen resultatet helt annorlunda.
Inlägg #3: Postat: 2005-11-22 20:59:00
GunnarL
f/ Signaturen "Friskytten" har lanserat ett program som man - om man inte vetat bakgrunden - historiskt och geografiskt placerat i 30-talets Tyskland. Eleverna skall göra samhällstjänst, föräldrarna skall böta och på föräldramötena skall de hålla käften osv.
Inlägg #4: Postat: 2005-11-22 21:01:00
GunnarL
f/ Bristerna i den svenska skolan finns förvisso, men den ende som försökt sig på en analys om varför det ser ut som det gör är AlfVerner som begriper att det handlar om vilka resurser man ställer till förfogande.
Inlägg #5: Postat: 2005-11-22 21:04:00
GunnarL
f/ Men trots alla brister, trots alla sparpaket, så är det ett ovedersägligt faktum att svenska ungdomar har lätt att få jobb utomlands, därför att de anses välutbildade och duktiga.
Inlägg #6: Postat: 2005-11-22 21:05:00
GunnarL
f/ Och trots att "flumskolan" infördes under Palmes tid för 35-40 år sedan så ligger Sverige i absolut världsklass när det gäller forskning inom medicin, telekommunikation, fysik, kemi och miljökunnande. Minst sagt underligt med tanke på all skit som skrivits här!
Inlägg #7: Postat: 2005-11-22 21:07:00
GunnarL
Dessutom vill jag tillfoga att Lars Nilssons idé om att jag skulle försvara skolan därför att min fru är lärare är ungefär lika korkad som om jag skulle förutsätta att han gör alla sina inköp hos ICA bara för att hans fru har ICA-kort.
Inlägg #8: Postat: 2005-11-22 21:30:00
Lars Nilsson
Själv vet jag enligt Din uppfattning inte ett "skit om skolan" och förmodligen gör inte Högskoleverket det heller. Men Du är ju en auktoritet som ilsket försvarar skolan och lärarutbildningen. Läser man Dig så är det bara mindre skönhetsfläckar som skall åtgärdas. Annars frid och fröjd och de som har en annan åsikt svartmålar och bör flytta till USA. Man börjar känna igen argumentationen.
Inlägg #9: Postat: 2005-11-22 21:40:00
Lars Nilsson
Finska barn misstänker Gunnar L för dopning och är det inte det så beror framgången på att man inte har så mycket invandrare i Finland. Jaså? Tycker Gunnar L verkligen att invandrarbarnen är orsaken till svenska barns relativt dåliga resultat? Argumenten är inte precis överväldigande.
Inlägg #10: Postat: 2005-11-22 21:55:00
GunnarL
9/ Misstänker de finska barnen mig för dopning? Det måste Du ha fått om bakfoten. Jag säger emellertid att skolan har brister och att dessa behöver rättas till. Men för att anknyta lite till AlfVerners analys: Det är fråga om att allokera samhällets resurser på rätt sätt.
Inlägg #11: Postat: 2005-11-22 21:57:00
GunnarL
f/ I dag har vi för stora klasser och för få lärare speciellt för elever med särskilda behov, exempelvis invandrarbarnen som saknar ordentliga svenskakunskaper. Vi har inte råd heter det, samtidigt som det finns resurser att från de största företagen dela ut 50 miljarder i aktieutdelningar. Skriv något om detta missförhållande i stället - men Du tycker väl att det är OK.
Inlägg #12: Postat: 2005-11-22 22:20:00
Friskytten
Det första inlägget är obegripligt. Svar 1 kommenteras med följande "anekdot". I trean gjordes i min klass ett svenskt språktest. Jag var klar först av alla och hade alla rätt i ett moment. Testledaren tittade förvånat upp, hon och läraren tittade roat på varandra. Sedan sa testledaren: Det var inte tänkt att någon skulle klara alltihop. Sedan tappade de intresset för mig. Men påstå gärna att jag ljuger. Om det roar.
Inlägg #13: Postat: 2005-11-22 22:22:00
Friskytten
svar 2: Här antyder debattören att han inser att något är konstigt med Sverige, men inte med Finland, men han väljer att raljera. Man undrar oroligt varför. Svar 3: Många svenskar, både äldre och yngre, är mentalt drillade sedan decennier att associera ordning och reda och krav med nazism. Det är deras problem, inte mitt.
Inlägg #14: Postat: 2005-11-22 22:24:00
Lars Nilsson
Kul vändning om dopning men för övrigt liknar Du Alf i argumentationen. Dvs inget problem i samhället, vare sig stort eller smått, går att diskutera utan att först ha gjort en rejäl genomgång av hur djävulskt mycket pengar kapitaliserna tjänar. Får man bara bukt på det problemet löser sig allt annat och vi lever vidare i fred och harmoni. Aldrig hört talas om prioriteringar? I Finland satsar man mer på skolan. Händer även i andra länder med betydligt lägre skattetryck än Sveriges.
Inlägg #15: Postat: 2005-11-22 22:26:00
Friskytten
Lider man av nazistfobi, och ser nazister på ljusan dagen lite varstans, så bör man enligt min uppfattning försöka arbeta upp lite sjukdomsinsikt och söka hjälp på något vis. Svar 5 är för mig en glädjande nyhet. Svar 6 kan nog stämma. Hur det kan vara så är delvis en gåta. Svaret är förstås att det också finns en hel som är bra i många moderna svenska skolor.
Inlägg #16: Postat: 2005-11-22 22:29:00
Friskytten
Svar 14. Måste hålla med om att den obligatoriska revolutionära ansatsen som Gunnar måste ha innan han kan komma in på skolan är våldsamt "out of focus". Notera följande: Finland som gränsar till Ryssland är totalt främmande för sådant tänkande. Förstås.
Inlägg #17: Postat: 2005-11-22 22:34:00
Lars Nilsson
I Finland satsar man tex 30 procent mer än Sverige på läroböcker. Beror det på att man har färre invandrare Gunnar L? Läs den här artikeln tex om Finland:Länk: sodran.com
Inlägg #18: Postat: 2005-11-22 22:49:00
Friskytten
Intressant artikel. Rätt väl skriven också. Södra dalarnes tidning. Ja jösses. Av den har de stora drakarna mycket att lära, den saken är, kanske inte förvånande, men desto mer klar.
Inlägg #19: Postat: 2005-11-24 05:32:00
AlfVerner
5>Jag kan bekräfta denna erfarenhet. Svenska ungdomar är extremt eftertraktatde i Frankrike just p g a sin "duktighet".
Inlägg #20: Postat: 2005-11-24 05:36:00
AlfVerner
14, 17>Vi hart haft en extrem överflyttning från offentlig till privat sektor, makten har flyttats motsvarande. Pengarna till skolböckerna i Sverige finns idag istället investerade i bonusavtal eller om man hellre så vill, så skulle det extremt sjuka reklamutbudet som fyller våra pappersinsamlingar kunna användas till gratis skolböcker.
Showing page 1 of 2: 1  2
Laddar...