Inlägg #1: Postat: 2005-11-22 13:26:00
|
Janne B |
Ja nog kommer Barrosos svar att bli intressant. De videosnuttar som visats är inga höjdare precis, men SVT kanske plockat fram de värsta..
|
|
Inlägg #2: Postat: 2005-11-22 13:45:00
|
west-d |
Janne B. Den sista raden du skriver "svt kanske plockat fram de värsta,," Så borde fler tänka då det gäller tv, radio, tidningar.
|
|
Inlägg #3: Postat: 2005-11-22 14:26:00
|
west-d |
fort nr2. Journalister har makt.
Snart ser svenska tidningar ut som brittiska News of the World & amerikanska National Enquirer. TV & radio program klipps osv, det hävdas med att säga vi ger lyssnarna det de vill ha mm.
|
|
Inlägg #4: Postat: 2005-11-22 14:39:00
|
west-d |
fort nr3. Eftersom journalister vet att det är journalistiskt rätt att kolla sina källor så är det lätt att förutsätta att någon annan redan har gjort det jobbet, el, att skylla på
det.För vem är "den närstående vännen" el, "fågeln som viskat i örat.
|
|
Inlägg #5: Postat: 2005-11-22 15:31:00
|
Janne B |
west-d/ På 1970 talet var jag kommunalpolitiker i Umeå.Jag var hårt engagerad i en fråga och gick fräckt upp på lokalradion och krävde en intervju. Jo då de ställde upp och jag småprata med en ung journalist en stund före intervjun. För lite förberedda skulle vi vara.
|
|
Inlägg #6: Postat: 2005-11-22 15:39:00
|
Janne B |
Jag fick en rad halvdana invecklade frågor men lyckades svara rätt rakt och koncist på dem. När jag kom hem och lyssna på radion så hade hon läst in sina frågor på bästa svenska och med bra röst. Hon hade alltså suddat sitt mediokra frågande och fått till det snyggt. Mina svar kom med precis som jag sagt dem. Men sedan dess har jag varit ytterst försiktig med bedömningen av vad jag hör och ser.
|
|
Inlägg #7: Postat: 2005-11-22 15:44:00
|
west-d |
Janne. Så är det, jag var med att starta upp en radio kanal. Varit små aktiv förr även av tv. Många vet helt enkelt inte hur det går till på tv ,radio, tidningsredaktioner. Då jag skulle göra interjuver diskuterades det först, min favorit av de kändisar jag träffat är Anna-Lena Löfgren hon var naturlig & rar.
|
|
Inlägg #8: Postat: 2005-11-22 15:49:00
|
west-d |
Janne nr 6. Ja så går det ofta till, det kan man genomskåda i ett antal interjuver på tex tv.
|
|
Inlägg #9: Postat: 2005-11-22 15:51:00
|
Janne B |
Ja detta var min första radiointervju sedan blev det lite Västerbottens TV också.Så jag blev alltså inte arg men väldigt överraskad.Regeringsmakten går nog att förlora på sådana här grejer. Alltså att intervjuaren låter skärpt men politikern dåligt påläst, darrig.
|
|
Inlägg #10: Postat: 2005-11-22 15:55:00
|
Janne B |
Av någon anledning kommer jag att tänka på att den duktige segerrike Bengt Westerberg gick upp i en TV-debatt men den nästan helt okända Åsa Domeij.Plötsligt verkade han gammal och trött samt okunnig i alla de miljöfrågor som Åsa var expert. Hon sopade golvet med BW. Valet gick att förutspå....det var väl 25 år sedan?
|
|
Inlägg #11: Postat: 2005-11-22 17:11:00
|
west-d |
Kan det vara så tragiskt att svenska folket som läser kvälls & skvallertidningar mm skiter fullständigt i om de läser sanningar el. inte? Påhitt i amerikanska,engelska mm tidningar blir "sanning" i svenska tidningar osv.
|
|
Inlägg #12: Postat: 2005-11-22 18:25:00
|
Janne B |
11/ Jag minns från 1970 talet att en av de viktiga målsättningarna med det nya gymnasiet var att öva eleverna i kritiskt tänkande. Bland annat skulle de lära sig att främst religionen bara var sagor. Men de skulle även klara av det framstormande mediasamhälle som alla visste skulle komma, även om man inte visste hur det skulle komma. Terminaler kunde anas o de kom ca 1980 men PC:n slog nog ner som en blixt ca 1990./ Ja hur gick det. Är vi övade i kritiskt tänkande...???
|
|
Inlägg #13: Postat: 2005-11-22 18:27:00
|
Janne B |
Man blir ledsen ibland då undersökningar visar att våra gymnasister i stor utsträckning tror på bemannade flygande tefat, underjordiska varelser, spöken som stundom visar sig? osv.
|
|
Inlägg #14: Postat: 2005-11-22 18:47:00
|
peter_ |
JanneB/ Jag kommer också ihåg det där med kritiskt tänkande. Mitt äldsta barn är 20 år och jag kan intyga att undervisningen tycks vara präglad av dessa ideér, men dels kommer det in för tidigt och dels tränger det ut inlärningen av fakta.
|
|
Inlägg #15: Postat: 2005-11-26 14:14:00
|
Janne B |
Peter/ Hur viktigt är kritiskt tänkande, analyserande, koll på källor osv. Mina vuxna barn tycks förstå att sådant är viktigt. Frågan är om de lärt sig detta själva eller på gymnasiet.
|
|