Fria sprutor eller inte - en individuell fråga

Showing page 3 of 4: 1  2  3  4
Inlägg #41: Postat: 2005-11-21 19:19:00
west-d
sunny Men hallå, du tillhör förespråkarna , det gör inte jag . Det du skriver i slutet av nr 38 är väl självklart ,det borde du tänka på själv oxå.
Inlägg #42: Postat: 2005-11-21 19:27:00
Sunny
Jag vet. Men du skrämmer mig lite när du skriver saker som att du minsan inte kan tänka dig att ändra dig osv. Medecinsk vetenskap går franmåt: de läkare som vägrade använda penecelinet det var många: de trodde inte på det dödare en massa människor i onödan.Den sweitsiske läkare som en gång i tiden införde tvånget att tvätta händerna med tvål hos alla läkare på förlossningsavdelningen på hans sjukhus dog på mentalsjukhus. I 20 år till fortatte man att gå ifrån obduktion till förlossning.
Inlägg #43: Postat: 2005-11-21 19:32:00
Sunny
Under tiden födde allt flera kvinnor hemma eftersom så många på sjukhusen dog i barnsängsfeber.
Deta är bara ett av många exempel i medecinhistorian som handlar om vad en rigid attityd kan ställa till.Därför förespråkar jag sunt förnuft o alla livs lika värde o tycker man att en narkoman har lika värde blir det ju sjukt att neka honom den vård som trots allt finns. Man kan klara sig utan hiv o hepatit o då är det lättare att komma igen.
Inlägg #44: Postat: 2005-11-21 19:36:00
west-d
sunny. Det finns inga tillräkliga bevis på det med fria sprutor för mej. Dessa droger förstör alldeles för mycket, nu får jag igen vara beredd på att ev. ut & fajtas med langare om de försöker kontakta min tjej igen. Hon är nu stark & jag kan nog lita på henne.
Inlägg #45: Postat: 2005-11-21 19:38:00
Sunny
34 I Malmö känner jag till Helen Cerves mottagning på kvinnolkiniken på Mas bäst. Åtkommlighet är nyckelordet: man ska kunna gå dit o sätta sig utan tidbeställning. Generositet med antalet sprutor är oxå viktigt: de ska inte ta slut. I t.ex England åker mobila team runt i natten med såvaäl rena sprutor som metadon: det har moralistern i vårt land hittills lyckats stoppa.Här dör missbrukarna i medtadon kön.
Inlägg #46: Postat: 2005-11-21 19:42:00
Sunny
west-d här berättar om att hepatit c är behandlingsbar. Ja i c.a 40 av fallen är det så.De andra har ådragit sig kroniska lverinfektioner typ skrumplever. Enligt hepaititsmittades egen förening är genomsnittstiden i den kön över ett år för närvarande.Tror du verkligen att det är lätt att motivera någon att bryta ett missbruk med dödliga sjukdommar i kroppen?
Inlägg #47: Postat: 2005-11-21 19:44:00
Sunny
west O visst ska väl alkoholiser oxå har rätt till vård? Det är det väl ingen som ifrågasätter även om politekerna dragit åt pengapungen hårt.
Inlägg #48: Postat: 2005-11-21 20:11:00
west-d
sunny nr 46. Det finns olika grad osv på hepatit-c , & då även behandling mm. Hepatit-c behöver inte vara dödligt. Det finns en mängd info, om det här. Var har du fått info. om england?
Inlägg #49: Postat: 2005-11-21 20:47:00
Janne B
Gomorronsverige tar upp delar av detta problem i morgon bitti:
7.45 Stockholms stad funderar på att öppna missbrukarhem i Riga. Billigare och bättre för alla eller lönedumpning och bristande kvalitet? / Jaha hur rätt eller fel är detta då? Ska vi öpnna servichus för äldre svenskar i Indien?
Inlägg #50: Postat: 2005-11-21 20:50:00
Janne B
Jag har bläddrat i en kommunal tidning en stund. Där säger de att en allt större del av psykiatripengarna går till att bekosta vården för dem som Dömts till pskiatrisk vård..Så de som frivilligt söker psyk stöd får allt sämre hjälp.
Inlägg #51: Postat: 2005-11-21 20:55:00
west-d
Janne. Det skall jag försöka titta på, pratade precis med min dotter om det.
Inlägg #52: Postat: 2005-11-21 21:29:00
Sunny
48 Länk: hepatitc.nu
Ovanstående länk går till hepatitföreningen på Noaks Ark i Stockholm. De kan hjälpa till med alla frågor o ge all info man vill ha.
dDsom har tur o hör till de 40 som har behandlinsbar hepatit får oftas bära på sjukdomer resten av livet även om den akuta inflammationen läker ut. Börjar de dricka eller antsränga levern igen så har den minskad kap. Medecien de behöver är dyr: här i stan har vi i dag ettårs kö för behandling av de där 40 .
Inlägg #53: Postat: 2005-11-21 21:34:00
Sunny
Att bara rädda 10 & ifrån hepatit är därför samhällsekonomiskt i hög grad o likadant är det med hiv: bromsmedeciene är svindyr. Då har jag inte med ett ord nämnt det mänskliga lidandet kroniska sjukdommar orsakar både de brabbade o deras anhöriga.
Min sedan länge hepatitsmittade väninna vågar inte tala om att hon är smittad när hon t.ex ska dela hotellrum eller tågkupe med en främling för många får panik vid tanken.
Inlägg #54: Postat: 2005-11-21 21:37:00
west-d
sunny.tack hepatit behandling på nätet är oxå ok, tyvärr kan jag ej ge telenr. till min dotters läkare som hon har för sin behandling av hepatit-c. Visst är de sprutorna & medecinerna dyra .
Inlägg #55: Postat: 2005-11-21 21:39:00
Sunny
Ja Janne: du läste ju min artikel om psykvården förut: det står riktigt illa till. Åldringsvåden vill de flytta till medlelhavet o tanken är kanske god ifall det handlar om en viss tid typ Vintersol som ligger på Kanarieöarna men mindre god ifall det skiljer de gamla ifrån sina anhöriga här hemma.
Inlägg #56: Postat: 2005-11-21 21:46:00
Sunny
Jag kan aldrig acceptera att t ex diabetiker utan debatt får sina fria sprutor o att narkomanerna inte får det. Tanken bygger ju på iden om andra klassens medborgare med andra klassens sjukdommar. Var ska vi i så fall dra gränden? Ska storrökare få de dyra medecinerna emot KOL eller ska DE RESERVERAS FÖR SÅDANA SOM MIN KÄRE SOM FÅTT SIN KOL PÅ ARBETET? Hur många diabetiker o andra som har tillgång tillria sprutor börjar förresten injecera heroin ifall det är sprutorna som gör narkomanen??
Inlägg #57: Postat: 2005-11-21 21:48:00
Sunny
54 Jag har haft kontakt med Noaks Ark sedan starten nu. Några av mina bekanta är tyvärr borta men en väninna har hjg kvar som levt med hepatiten i många många år.
Inlägg #58: Postat: 2005-11-21 21:52:00
Sunny
44 Att det inte finns tillräckliga bevis för dig gör ju inte så mycket nu när det finns mer än tillräckliga bevis för vår sjukvårdminister:Politikerna har svårare än du att låta bli att informera sig: de är så illa tvugna även om några av dem försöker slippa undan så gott de nu kan.
Inlägg #59: Postat: 2005-11-21 21:52:00
Janne B
Korttidsvård/ semester söderut unnar jag alla. det kan inte vara fel.Även senila etc. som kan verka tillstängda kan uppleva ett miljöbyte positivt./ Bosse Högbergs fru Liz Öberg tog upp detta i TV i går. Hon menade att den svårt skadade Bosse blev som en ny människa då han kom söderut.
Inlägg #60: Postat: 2005-11-21 21:54:00
Sunny
Nej den typen av vård verkar mycket sympatisk o tack vare löneläget så kan landstingen eller vem som nu ska betala ha råd!
Men att deportera våra gamla av löneskäl är en annan sak.
Showing page 3 of 4: 1  2  3  4
Laddar...