Fria sprutor eller inte - en individuell fråga

Showing page 1 of 4: 1  2  3  4
Inlägg #1: Postat: 2005-11-21 13:24:00
Backman
Fria sprutor kontra hiv-behandling med alla div bromsmedeciner. Vad blir dyrast i längden? Man behöver inte vara mattesnille för att räkna ut det.
Inlägg #2: Postat: 2005-11-21 13:27:00
Backman
Gratis snapps-glas gör det att fler alkolister dricker mer?
Om det tex cirkulerade en massa ful-sprit som innehöll träsprit osv som alla alkisar drack då skulle man tjäna på att se till att spriten var ren. Iaf ur ett behandlings perspektiv. Mindre skulle sabba sina organ och mindre skulle dö..
Inlägg #3: Postat: 2005-11-21 13:36:00
west-d
Backman. Man kan vända & vrida på det mesta. Hörde precis på radion att det är halva priset på heroin. Vi får hoppas det inte blir fler heronister.
Inlägg #4: Postat: 2005-11-21 13:40:00
Backman
Ett sprutbyte kan vara den första kontakten en ung individ får med en myndighet. Att ta steget till hjälp kan vara rätt svårt för en ung människa. Kanske kan sprutbytet få individen att komma på andra tankar. Man inkluderar ju även vård under bytet..
Inlägg #5: Postat: 2005-11-21 13:51:00
west-d
Backman. ja det kan vara en fördel, men vi är SÅ informerade var man kan söka hjälp av alla slag. Tyvärr kan jag inte ändra min syn på fria sprutor, bla pga faktaa & hur missbrukarna fungerar. Det finns inga bra bevis för mej.
Inlägg #6: Postat: 2005-11-21 14:00:00
Backman
West-d
Uppenbarligen så är inte missbrukarna infomerade om var man kan söka hjälp eftersom 400 st om året dör.. Gämför med frankrike med närmare 80 milj befolkning där ca 200 dör.. Jag hörde också på radion att heroinet halverats, detta är för mig ett bevis för att svensk narkotika politik är helt fel.
Inlägg #7: Postat: 2005-11-21 14:07:00
west-d
Backman. De vet visst var hjälp finns. Det är för stora brister i kommunledningarna, alldeles för många vägrar se vilka problem de har. Hur vill du att narkotika politiken skall vara?
Inlägg #8: Postat: 2005-11-21 14:13:00
Backman
Skit i att jaga brassrökare, lägg alla resurser på tung narkotika. Fria sprutor, även ge metadon till dem som behöver hjälp. Ta avkriminalisera bruket av narkotika.
Inlägg #9: Postat: 2005-11-21 14:16:00
Backman
Förutsättningarna för att en restriktiv politik skall fungera är att vi går ur EU, och stänger alla gränser, begränsar internet, samt hindrar resor till "knark liberala länder" Även media måste styras av regeringen.
Kommusist-staten sverige är då bildad.
Då kan kanske Bejerots "japan" modell fungera..
Inlägg #10: Postat: 2005-11-21 14:26:00
west-d
Backman. Intressant. Men någon större jakt på brassrökare verkar det faktiskt inte vara, slutet på 70 talet var det en sådan jakt, minns jag. Men med åren har det varit mer det tyngre drogerna. Det är möjligt ja har fel, men så verkar det vara av info. jag tar del av.
Inlägg #11: Postat: 2005-11-21 14:31:00
west-d
Det är ett välldigt klagande på vår politik, men många glömmer att varje kommun sköter sitt & i & med det blir det stora brister på allt möjligt, kommunledningarna som styr gör många usla beslut mm.
Inlägg #12: Postat: 2005-11-21 15:43:00
tomster
west-d: du kan inte ändra din åsikt om sprutbyte säger du. Spännande. Varför då? Pga fakta och hur missbrukarna fungerar, säger du själv. Men argumentet mot sprutbyte har du själv skrivit en artikel om: det skickar fel signaler. Signalen är då "vi tycker du ska missbruka" eller "vi vill underlätta för dig att missbruka". En annan möjligt signaltolkning är: vi vill inte att du ska få hepatit eller HIV. Såg nyligen dokumentären "Black Tar Heroin"...
Inlägg #13: Postat: 2005-11-21 15:45:00
tomster
...där personerna det handlar om i stor utsträckning får en HIV-diagnos. Deras reaktion är att som de själva säger "knarka ihjäl sig". Själv tycker jag att den signal du tycker att man skickar är ointressant, eftersom INGEN börjar knarka för att det är lätt att få tag på sprutor. Eller var det så det gick till för din dotter? Så, att vi eventuellt skickar signalen "vi vill underlätta för dig att knarka" spelar ingen roll...
Inlägg #14: Postat: 2005-11-21 15:48:00
tomster
...jämfört med dels signalen "vi vill inte att du ska bli sjuk fast du är knarkare" OCH det faktum att vi kanske, om så bara KANSKE räddar ETT ENDASTE LIV med sprutbytesprogrammet. Du säger "kul att så många skattebetalare vill betala för det", är du snål eller? Tycker du inte att nån krona per spruta är värt det om vi kan rädda ETT ENDA LIV? Tycker du att man ska kasta ut heroinister från metadonprogram om de gör ett felsteg och återfaller?
Inlägg #15: Postat: 2005-11-21 15:51:00
tomster
Det är flera frågor i min text, men här kommer en rak fråga: vad är viktigast anser du, att skapa en kontaktyta mot narkomaner, minska spridning av hepatit och HIV via sprutor ELLER "signaler"? Mer konkret: människoliv eller signaler? Om din dotter hade fått HIV från en delad spruta, hade du tyckt att det var ett offer värt att göra för signalen som skickas?
Inlägg #16: Postat: 2005-11-21 15:53:00
tomster
Mer skruvad fråga, beroende på var du står i metadonfrågan du verkar vara lite Hassela/RNS/FMN-influerad så jag misstänker en del om dina åsikter men vet inte: om du fick välja mellan en död dotter pga att hon blev utsparkad från metadonprogrammet för ett snedsteg med återfall och därför överdoserar på heroin och en levande dotter som går på metadon, vad skulle du välja?
Inlägg #17: Postat: 2005-11-21 15:54:00
tomster
Sen, hur menar du att narkomanerna blir MER oförsiktiga med rena sprutor de får i utbyte? Vad ska oförsiktigheten leda till?
Inlägg #18: Postat: 2005-11-21 15:57:00
tomster
Det här med hur missbrukarna fungerar då, vad menar du med det? Om du menar "de vill missbruka sina droger" så stämmer ju det. Det förändras inte framåt eller bakåt om man tillför rena sprutor, eller om det gör det får du ju förklara det. Hur "hjälper" det missbrukaren att han inte får tag på sprutor? Om det nu är så att han KAN få tag på dem för 10-20 kr av den han köper knarket av, då underlättar vi ju ändå inte, bara gör det...
Inlägg #19: Postat: 2005-11-21 16:00:00
tomster
...säkrare. Och vi kan väl säga så här: när jag får barn och det växer upp och om det hamnar snett, då vill JAG att mitt barn får: rena sprutor, subutex, metadon, kognitiv beteendeterap och andra beprövade saker, så kan du och de som tycker som du ge era barn HIV-sunkiga sprutor, vägra dem en värdig vård och låta dem dö av överdoser. Är inte det en bra deal? Må väl.
Inlägg #20: Postat: 2005-11-21 16:03:00
tomster
Och som avslutning: jakt på brassrökare JA. Genomförde demonstration för legalisering i Stockholm ja, jag är för och polisen plockar folk utan provokation. Det är vad jag kallar jakt. Straff för innehav, försäljning, smuggling och odling överstiger ofta straffen för grova våldsbrott. Det är också ett slags jakt. Frågan är om den ger något. En annan form: det ständiga påståendet i Sverige att cannabis är i princip lika farligt som heroin!
Showing page 1 of 4: 1  2  3  4
Laddar...