Skolan - ett misslyckande

Inlägg #1: Postat: 2005-11-19 18:16:00
Elina
Läraryrket är ett högt värderat yrke i Finland. Kraven att komma in på utbildningen är också höga. Betyg från första klass, men då som samtal med föräldrarna och resultat mäts i tregradig skala. Det är ok att vara duktig i skolan, alla kan vara det i något ämne. Betyg i ordning. Inga mobiler på. Finnarna förstår inte ens frågan om mobil på lektionerna. Föräldrarna ska ta också ansvar, inte bara skolan. Detta är något av den finska skolans framgångsrecept.
Inlägg #2: Postat: 2005-11-19 21:04:00
Sunny
Elina. Jag är ingen vän av stor diciplin precis men jag har förundrat mig länge över att barnen tillåts ha mobiler i klassrummet??? Höjden av ohövlighet. Jag går ofta på teatern o ve den som glömt stänga av mobilen: det är direkt ut. Jomen de är ju vuxna invänder någon.Ska barn då inte lära sig att vara hövliga?
Inlägg #3: Postat: 2005-11-19 21:07:00
Sunny
Förra helgen var jag på Barnteater på Maxim här i Stockholm: publiken var ifrån 2 år o uppåt! Innan de började kom en skådis ut o sade till alla barnen att ingen fick ha mobil i lokalen. Det hördes inte ett enda pip under hela föreställningen o dessa barn var nog under skolåldern de flesta. Min poäng är att kan man bete sig hövligt på teatern så kan man det i skolan!
Inlägg #4: Postat: 2005-11-19 22:43:00
Elina
Håller med. Men många vuxna har mobilen på överallt, tex på arbetet fast det hindrar arbetsuppgifterna. Var på en föreläsning nyligen. Trots en jättebild på ridån med överkorsad mobil ringde det ett par gånger. Vuxna måste lära sig om de ska lära barnen. När blev det nödvändigt att prata i en telefon hela tiden? En tröstnapp?
Inlägg #5: Postat: 2005-11-19 23:09:00
Lars Nilsson
Samma hänt mig i kyrkan. På en begravning! Personen ifråga utbrast "jävlar" så högt att han överröstade prästen mitt i akten.
Inlägg #6: Postat: 2005-11-20 10:10:00
Elina
Är det "efterfrågar ingen mig, existerar jag inte" fall?
Inlägg #7: Postat: 2005-11-20 15:43:00
Sunny
Elina:Jag äger rngen mobil: Finns jag kanske inte?
Inlägg #8: Postat: 2005-11-20 16:36:00
Piripiri
7/ Nä Sunny, du finns nog inte. Men var inte ledsen för det, enligt poeten och akademiledamoten G Ekelöf är det den "högsta formen av vara" att inte finnas. Eller hur det nu var han skrev. Skulle kunna ringa och fråga, men han har nog inte heller nån mobil. Där han är får man förmodligen inte ha såna.
Inlägg #9: Postat: 2005-11-20 16:49:00
Sunny
Piripiri :jag börjar inse att jag är en kuf. Inte mobil o inga kontokortnummer att ge ut.
Inlägg #10: Postat: 2005-11-20 17:32:00
Janne B
Min son tyckte för något år sedan att jag var en kuf så han gav mig en mobil av enklaste slag.Som stals ur min bil efter några veckor trots att jag lagt den under förarstolen.Inga skador på bilen. Sedan har jag inte kunnat komma på vad jag ska ha en mobil till som bara några timmar i taget är borta från PCn eller fast telefon.
Inlägg #11: Postat: 2005-11-20 17:33:00
Janne B
f. Från balkongen kan jag också sända röksignaler. Med ficklampa kan jag blinka morse till brandsationen 500 m bort. Jag klarar mig bra. / Nu börjar jag inse varför jag gillar Sunny. Jag tar mig framåt med ett enda kort...från ICA.
Inlägg #12: Postat: 2005-11-20 17:40:00
Sunny
Ja ett ica kort finns här men till o med det står på någon annan.
Men jag har skaffat ett sådant där telefonkort som man kan ringa i offentliga telefoner i: Mynttelefonerna är ju utdöda o ibland har jag behov att kunna ringa till o från sjukhus o läkarmottagningar.
Inlägg #13: Postat: 2005-11-20 17:46:00
Janne B
Jasså, telefonkorten finns kvar. Underbart att de inte blivit bortrationaliserade.... När jag gick folkhögskola 1957 stod jag och stoppa 25-öringar i "gröna automater" när jag skulle ringa flickan och mor. Man kunde stoppa i kronor också men de var sälsynta gäster i min portmonä..
Inlägg #14: Postat: 2005-11-20 17:54:00
Sunny
När min käre fick sin stroke så upptäckte jag att alla offentliga telefoner i o runt sjukhuset hade gått över till kort!
Själv har jag inget behov att kunna nås hela tiden.
Hos de fletsa läkare dit jag tar min käre hjärtgubben, lungtanten.prostatagubben, strokegubben ,tandläkaren etc får man ringa gratis till färdtjänst. På storsjukhusen provtagningar finns de här kortautomaterna. Så vad ska jag med en mobil?
Inlägg #15: Postat: 2005-11-20 17:55:00
Sunny
Men för några år sedan när jag plockade svamp hotade ungarna faktiskt mig med att låna mig en mobil eftersom jag alltid går vilse.
Inlägg #16: Postat: 2005-11-20 21:07:00
Lars Nilsson
Sunny, Du är lite lik min fru. Hon har ett ICA-kort. Sedan är det slut. Hon går på posten för att ta ut pengar och dessutom skulle jag aldrig få henne att nyttja en dator. Men det går bra ändå, säger hon. Och jag tror henne.
Inlägg #17: Postat: 2005-11-20 21:49:00
Sunny
Lars: Jag är teknisk o praktisk idiot! kan inte använda videon, tar foto utan huvud,slåss med min cd osv. Går jag i närheten av någonting tekniskt kommer alltid någon o skriker :mamma låt bli Att leva med flera händiga tekniska män o ännu duktigaer ungar är förödannde. Men datorn: där var jag först för att hålla reda på de resande ungarna så här kan de inte mota ut mig: jag ser till att ligga en hästlängd före hela tiden *fnissar*
Laddar...