Skolan - ett misslyckande

Inlägg #1: Postat: 2005-11-19 11:07:00
Lars Nilsson
Självklart finns det också lärare som försvarar flummet i såväl skolan som lärarutbildningen. Inte minst anhöriga till lärare. Som Gunnar L här på Sourze. Kritik mot skolan i allmänhet tas mer eller mindre som personlig kritik mot själva yrkesrollen.
Inlägg #2: Postat: 2005-11-19 11:13:00
Lars Nilsson
Hänsynen till lågpresterade barn har varit förödande. Extrastödet till dessa har försvunnit och istället har normen för alla sänkts. Att begåvande elever också behöver stöd och uppmuntran, för att inte bli understimulerade, har avfärdats med att "dessa klarar sig alltid". Det gör dom alls kan jag tala om.
Inlägg #3: Postat: 2005-11-20 21:00:00
Johan Rydén
Tjingeling. Jag läser på lärarutbildningen i Örebro. De delar av lärarutbildningen som sker på den pedagogiska institutionen är slappa. Om detta råder inget tvivel. De rena ämnesstudierna håller emellertid en hög nivå.
Inlägg #4: Postat: 2005-11-20 21:10:00
Johan Rydén
Visst måste vi ställa krav på eleverna. Men betyg och centrala prov är inte den rätta medicinen i dagens läge. De största bovarna i dramat är föräldrar som inte bryr sig om sina barn. Föräldrarna jobbar, jobbar och jobbar och slänger iväg barnen till skolor och dagis.
Inlägg #5: Postat: 2005-11-20 21:24:00
Friskytten
Svar 3. Bra med vittnesmål inifrån som visar på dålig pedagogisk handledning. Ämnesstudierna varierar nog beroende på ämne och högskola. Svar 4. Jag la inte märke till någon förklaring till att du avfärdar betyg och centrala prov. Du menar kanske att Finland, landet med världens bästa skola, som använder centrala prov och betyg, gör fel? Motivera gärna hur du menar där.
Laddar...