|
Inlägg #1: Postat: 2005-11-17 22:50:00
|
|
Sunny |
Vi hade aldrig fått igenom beslutet om sprutbyten i hela landet ifall det inte hade funits en så stor överdödlighet.
Hepatit c är en livslång sjukdom o innebär en för tidig död även om den som drabbats kan leva länge genom att vara extremt försiktig o undvika t.ex all alkohol. Jag har en vän som levt i 20 år med sjukdommen.
|
| |
|
Inlägg #2: Postat: 2005-11-17 22:52:00
|
|
Sunny |
O du har helt rätt om oskyddad sex fast det ju är lite off toppic i den här debatten. Fast lite samband finns det kanske för när man är påtänd eller berusad: det är nog då man ofta har oskyddad sex?
|
| |
|
Inlägg #3: Postat: 2005-11-18 10:51:00
|
|
west-d |
sunny nr 1. din vän som har hepatit-c kan få behandling mot det, interferon, men ca 39 avbryter den bla för den är jobbig, 99 som gör behandlingen blir friska. Min dotter gör den behandlingen.
|
| |
|
Inlägg #4: Postat: 2005-11-18 12:14:00
|
|
Sunny |
Jodå: Dejjag känner med hepatit får behandling men de kan aldrig bli friska.bara ha sjukdommen under kontroll. Är man frisk i övrigt så kan man ju sköta det o t.ex aldrig dricka alkohol o andra restriktioner vissa av deras "måsten" skulle vara nyttigt för oss allihopamen en missbrukare orkar som regel inte hålla reda på sin medecinering.
|
| |
|
Inlägg #5: Postat: 2005-11-18 12:29:00
|
|
west-d |
Sunny. Naturligtvis får inte en som fortfarande knarkar behandlingen ! Måste vara drogfri minst 2-5 år. Tyvärr har du fel flera blir friskförklarade efter behandling!!!!!!!!!!!!!!!
|
| |
|
Inlägg #6: Postat: 2005-11-18 12:44:00
|
|
Sunny |
Nej inte tyvärr: om jag har fel så innebär det ju att det finns hopp! Ska kolla med min doktor: det var några år sedan sist o jag hoppas innerligt att jag har fel denna gång.
|
| |
|
Inlägg #7: Postat: 2005-11-18 12:51:00
|
|
Sunny |
Ger härmed länken till föreningen för hepatit c De brukar ha bra koll på det mesta:
Länk: hepatitc.nu
|
| |