|
Inlägg #21: Postat: 2005-11-16 19:02:00
|
|
GunnarL |
6/CMO, jag tycker inte att den svenska integrationspolitiken har lyckats särskilt bra, även om den förmodligen står sig gott i jämförelse med andra europeiska länder. En felaktig invandrings- och flyktingpolitik - speciellt i tider av inhemsk arbetslöshet - har bäddat för detta. Emellertid tror jag att viljan finns, både hos folket och politikerna, att förbättra saker och ting.
|
| |
|
Inlägg #22: Postat: 2005-11-16 19:05:00
|
|
GunnarL |
10/ Hugo O, jag läste de artiklar Du hänvisade till och det befäste ju alla andra gjorda undersökningar om att svensk ekonomi och samhällsutveckling globalt sett är i världsklass. Det skall vi vara glada för. Ändå finns det skribenter här på Sourze som gång på gång svartmålar Sveriges tillstånd. Man kan ju undra vad meningen med det är.
|
| |
|
Inlägg #23: Postat: 2005-11-16 19:07:00
|
|
GunnarL |
14/ Artikeln i Washington Post bedömer samtliga nordiska länder. Vad som kännetecknar dem är inte att de är särskilt "kapitalistiska", utan i stället är väl utvecklade blandekonomier med höga skatter, stor offentlig sektor och generösa välfärdssystem.
|
| |
|
Inlägg #24: Postat: 2005-11-16 19:09:00
|
|
GunnarL |
Lars N:s artikel handlar förvisson i första hand om integrationsproblem, men i artikeln dödförklarar han också de europeiska välfärdssystemen. Med tanke på resultaten av alla internationella undersökningar som jag tagit del av är det minst sagt att "skjuta över målet" eller snarare att bomma helt.
|
| |
|
Inlägg #25: Postat: 2005-11-16 19:11:00
|
|
GunnarL |
11-12/ Janne, framgången har sitt pris och det är helt rimligt att ifrågasätta om den är värd priset. På något sätt rullar hjulet vidare även om hamstern dör under tiden. Men om vi ser tillbaka har vi haft enorma strukturförändringar - bara under den tid som Du och jag minns.
|
| |
|
Inlägg #26: Postat: 2005-11-16 19:13:00
|
|
GunnarL |
f/ På 50-talet om jag minns rätt från folkskolan så var 40 av svenska förvärvsarbetande sysselsatta inom "jordbruk med binäringar" - i dag kanske 3. Hela handeln har förändrats enormt. Borta är alla expediterna och springpojkarna - självbetjäning osv. har kommit - och massor av arbetstillfällen har försvunnit.
|
| |
|
Inlägg #27: Postat: 2005-11-16 19:16:00
|
|
GunnarL |
f/ Men vid varje stor förändring har vi människor alltid hittat nya möjligheter och det tror jag kommer att ske nu också. De flesta talar ju - tvärtemot hur det ser ut i dag - om framtidens brist på arbetskraft. Vem vet, vi får se tiden an med tillförsikt.
|
| |
|
Inlägg #28: Postat: 2005-11-16 20:37:00
|
|
CMO |
21/ Är det inte en klen tröst att vi inte är sämst? Speciellt om vi jämför oss med fd kolonialmakter med de speciella problem de har? Jag tycker det verkar som vi tar samma overksamma medicin som dem, skillnaden är att de har svårare fall av samma sjukdom.
|
| |
|
Inlägg #29: Postat: 2005-11-16 20:41:00
|
|
CMO |
f/Du är alltså invandringskritiker av ungefär samma snitt som stålis och anser att genoristeten mot flyktingar ska vara beroende av konjunkturen i Sverige? Frågan är om integrationspolitiken skulle bli bättre av att vi hade färre invandrare? Problemet skulle förstås bli mindre i samhällsekonomiska och sociala termer.
|
| |
|
Inlägg #30: Postat: 2005-11-16 20:43:00
|
|
CMO |
22-23/Nja, den svenska modellen "med höga skatter, stor offentlig sektor och generösa välfärdssystem" har vi haft sedan 1970 ca. Sedan 1970 har Sverige tappat stort i välfärdsligan.
|
| |
|
Inlägg #31: Postat: 2005-11-16 20:43:00
|
|
CMO |
"Om Sverige hade haft samma tillväxt som OECD-snittet sedan 1970, hade våra samlade resurser i dag varit så mycket större att det motsvarat 20 000 kronor mer i månaden per hushåll i genomsnitt."
Finansminister Bosse Ringholm, Dagens Industri 16/8 2002
|
| |
|
Inlägg #32: Postat: 2005-11-16 20:47:00
|
|
CMO |
Det var först efter krisen i början av 90-talet som trenden vändes. Dvs efter att man slog till bromsen för den svenska modellen, avreglerade, sänkte skatter och starmade åt offentliga sektorn gick med i EU osv. Se grafik: Länk: faktabanken.nutek.se
|
| |
|
Inlägg #33: Postat: 2005-11-16 20:51:00
|
|
CMO |
Sossarna fick ju, som du kanske minns, hård kritik från vänster för att man genomförde "borgarnas" politik. Att säga att det är höga skatter och stor offentlig sektor som gett den goda ekonomiska utvecklingen tror jag är fel. Verkligheten verkar tyda på motsatsen.
|
| |
|
Inlägg #34: Postat: 2005-11-16 20:55:00
|
|
CMO |
27/ Om jag vore Don Giovanni skulle jag kanske försöka briljera med något dräpande om Candide och den bästa av alla världar som svar på den något optimistiska förhoppningen.
|
| |
|
Inlägg #35: Postat: 2005-11-16 21:36:00
|
|
GunnarL |
29/ Naturligtvis är det lättare att uppnå en integration om de invandrade människorna kan få en plats på arbetsmarknaden. 30/ "Den svenska modellen" kan Du i princip byta ut mot den "nordiska modellen". Det skiljer ganska lite i skattetryck och synen på statens och den offentliga sektorns roll i samhället. Om Du har orkat läsa de artiklar som Hugo O hänvisar till så ser Du ju att det går bra för de nordiska länderna. Många delar av världen ser faktiskt på Norden som ett föredömligt exempel.
|
| |
|
Inlägg #36: Postat: 2005-11-16 21:39:00
|
|
GunnarL |
34/ Dessvärre har jag inte läst Candide, så vi får väl hoppas på att Don Giovanni kommer in och drar sitt strå till stacken. För övrigt en mycket klok och kunnig man som Du skulle kunna lära Dig en del av om Du hade förmågan att ta till Dig kunskap. Hans tråd under den här artikeln är den bästa och mest kunniga som skrivits här.
|
| |
|
Inlägg #37: Postat: 2005-11-16 21:41:00
|
|
GunnarL |
f/ För övrigt lär Du Dig mer om svensk och internationell ekonomi av att läsa ekonomisk expertis i ledande Amerikanska och Europeiska tidningar och tidskrfter än att sitta och häcka på en massa högerbloggar.
|
| |
|
Inlägg #38: Postat: 2005-11-16 21:59:00
|
|
CMO |
35/ Visst, har man inga invandrare spelar det ju ingen roll om man inte har någon integrationspolitik. Men nu har ju Sverige en hel del invandrare och då vore det väl bra om man hade en bra integrationspolitik?
|
| |
|
Inlägg #39: Postat: 2005-11-16 22:02:00
|
|
CMO |
35f/ Jag har läst en hel del av de Hugo rekommenderat. Om du orkat läsa mina ganska kortfattade argument i svar 30-33 kanske du kunnat bemöta dem, istället för att bara upprepa samma mantra om att det går bra för Sverige.
|
| |
|
Inlägg #40: Postat: 2005-11-16 22:06:00
|
|
CMO |
36/ No comments 37/Ska tänka på det ;-
|
| |